Februarbilder fra 4. distrikt ·31
Halvard Hovtun 6. feb. 2021 kl.1823 #327242 Vist 1889 ganger Likt av 22
Lik innlegget |
| Litt ymse fra de siste Jernbanehendelser her i Trøndelag.
Okey, ikke et februarbilde, men hvertfall fra en stor begivenhet som nylig skjedde. Dette er første gang et Flirt-sett av type 76 var nord for Trondheim. Prøvekjøring med 76-03 til Grong. Tog 11211 (Trondheim - Grong) SJ Norge: type 76 nr. 76-03 Tog nr. 11211Lilleby28. jan. 2021foto: Halvard Hovtun
CargoNet sitt sørgående godstog 5734 (Trondheim S - Alnabru) avgår fra sin utgangsstasjon. CN: BR 185 nr. 185 700-3 Tog nr. 5734Trondheim4. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Transport av 73-sett som taklet kulden dårlig. SJN ET. 74442 (Trondheim S - Oslo S) med 18.2246 og 73-03 bak. SJ Norge: El 18 nr. 2246 Tog nr. 74442Trondheim4. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Omfolieringen av SJ Norges vognmateriell går sin gang. Nå er B5-3 26012 kommet ut i det som er gjeldende Nord-fargesetting - med oppdatert SJ|Nord-logo. SJ Norge: B5-3 nr. 26012Trondheim4. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
B-maskina skifter passasjervogner på driftsbanegården i Trondheim. De blågrå vognene begynner å dominere nå. RailCombi: Skd 226B nr. 01Trondheim4. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
B5-3 26038 har kommer ut i nye farger og skiller seg (foreløpig?) fra de andre ved å ikke ha noen logo mellom vinduene på sideveggene. Slik er den på begge sider. SJ Norge: B5-3 nr. 26038Trondheim4. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
SJN tog 472 (Bodø - Trondheim S) ankommer Steinkjer. Toget trekkes av Di 4.653. Av de fem vognene er bare ei vogn i den røde NSB-fargesettingen. SJ Norge: Di 4 nr. 653 Tog nr. 472Steinkjer4. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Ekstra innsatstog i morgenrushet, tog 1760 (Steinkjer - Lerkendal) venter på avgangstiden fra Levanger. SJ Norge: BS 92 nr. 92.59 Tog nr. 1760Levanger5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Prøvekjøring av 93-10-settet etter et eller annet slags verkstedopphold. SJN ET. 11278 (Midtsandan - Trondheim S) SJ Norge: type 93 nr. 93-10 Tog nr. 11278Rotvoll5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Trønderbanehverdag februar 2021; 92.07-settet i tog 437 (Lundamo 12.32 - Steinkjer 15.23) har lagt Leangen bak seg. NSB reg. Nord: BM 92 nr. 92.07 Tog nr. 437Leangen5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
CargoNet har startet et transportopplegg med tømmerkjøring fra bl.a. Støren til Norske Skogs papirfabrikk på Skogn. Her passerer EGt. 8214 (Støren - Skogn) Rotvoll hp. Tog nr. 8214Rotvoll5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Takket være sjåfør Vegard Aunan ble det anledning til å følge 8214s ferd mot målet. Her er kryssing med 478 (Ole Tobias) gjennomført i Vikhammer. CN: CD 312 nr. 006 Tog nr. 8214Vikhammer5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
CargoNet har tatt i bruk noen Rps-vogner med ExTe-staker i disse tømmertogene. Fine, gamle NSB-vogner med fine, reine, gule staker! Rps 31 76 393 3 388-7 Vikhammer5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Tømmertog over kulen sør for Åsen Tog nr. 8214Åsen5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Tog i kulturlandskap ved Ronglan Tog nr. 8214Ronglan5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Tømmertoget har ankommet Skogn. Etter at lokaltogene 440 og 439 har passert blir det tid for rundgang. Toget må skifte kjøreretning før den siste biten på sporet til papirfabrikken kan tilbakelegges. Skogn5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Tømmertoget har tilbakelagt over 2 kilometer på sidesporet til Norske skogs fabrikk på Fiborgtangen. Her har det stoppet før det kjører inn på fabrikkområdet. Sporet her er en vendesløyfe, så hele toget blir snudd før retur. Sporvekselen som her kostes inngår i denne vendesløyfen. Normal kjøreretning i vendesløyfen er med klokken. CN: CD 312 nr. 006 Fiborgtangen, Skogn 5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Nok et tømmertog ankommer papirfabrikken på Skogn, slik de har gjort med ujevne mellomrom siden 1966. Fiborgtangen, Skogn 5. feb. 2021 foto: Halvard Hovtun
En del plattformarbeid pågår på Innherred nå som forberedelse til de lange 76-settene kommer i trafikk. På Skogn forsvinner overgangsbrønnen (for overgang til mellomplattform) og blir erstattet av en planovergang i den nordre enden av plattformen. Tog nr. 442Skogn5. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Nattoget fra Bodø (tog 476) har ankommet Trondheim, passasjerene har startet på den nye dagen og her blir materiellet skiftet inn til driftsbanegården. Loket (4.653) og finka skal kobles fra og fortsetter videre til Marienborg. Tog nr. 476Trondheim6. feb. 2021foto: Halvard Hovtun
Dagens tog 42 (SJs dagtog Trondheim S - Oslo S) klargjøres før avgang. Av de sju vognene er det fire røde og tre blå. 73-settet i bakgrunnen (73-06) har helgefri og går vel til Oslo i morgen (søndag) i tog 44 SJ Norge: El 18 nr. 2244 Tog nr. 42Trondheim6. feb. 2021foto: Halvard Hovtun |
|
Fiborgtangen Hans Isachsen 7. feb. 2021 kl.1121 #327298 (#327242) Vist 735 ganger
Lik innlegget |
| Når jeg kjører E6 nordover lurer jeg ofte på hvor sidesporet til fabrikken ligger i landskapet. Hvor ligger det? Jeg mener at det er vanskelig å se.
På bildet med "vekselkosting" ser vi ei bru,er det ei bru for E6?. |
|
Fiborgtangen Roar 7. feb. 2021 kl.1138 #327301 (#327298) Vist 713 ganger
Lik innlegget |
|
Fiborgtangen Ola Schjei 7. feb. 2021 kl.2344* #327387 (#327301) Vist 620 ganger
Lik innlegget |
| Har Norske Skog, Fiborgtangen egen skiftetraktor som fremdeles er i drift? Bildet er et utsnitt fra oversiktsbilde på 1881.no.
Fiborgtangen 2019 foto: Satelittfoto |
|
Fiborgtangen Thor Bjerke 7. feb. 2021 kl.2155 #327389 (#327387) Vist 621 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Det er nok Skd 214S86, men om den fortsatt finnes vet jeg ikke. Tok bilde av den i 2003. Da hadde de også en Trackmobile som den gang ikke lenger var i daglig bruk, etter at det ikke lenger var skifting på området.
Norske Skogs skiftetraktor Skd 214S 86 Skd 214 nr. 86 Fiborgtangen 12. sep. 2003foto: Thor Bjerke
Norske Skogs Whiting Trackmobile 95TM, trolig fra 1981. Volvo Penta-motor. Fiborgtangen 12. sep. 2003 foto: Thor Bjerke |
|
Fiborgtangen Ola Schjei 8. feb. 2021 kl.0140* #327398 (#327389) Vist 589 ganger
Lik innlegget |
| Dobbelsjekket bildene på 1881. Skd 214 finnes både på bilder fra 2015 og 2019 også. Om den er borte i dag, har den derfor forsvunnet mellom sommeren 2019 og fram til nå. |
|
Fiborgtangen Thomas Markovic 8. feb. 2021 kl.0930 #327412 (#327398) Vist 585 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| 214 traktoren eksisterer fremdeles og står utvendig på samme sted som bildet til Ola Schei viser. En delegasjon i NJK Trøndelag hadde før jul befaring på traktoren, da Norske Skog skal kvitte seg med den. Det pågår en intern høring om noen NJK avdelinger ønsker å overta den. |
|
214.86 Roar 8. feb. 2021 kl.1041 #327425 (#327412) Vist 607 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| 214.86 er litt spesiell. I 1982 var den inne til en større oppgradering og fikk bl.a. ny motor fra Cummins. Samme leverandør som for 224-traktorene. Men renkte seg muligens å oppgradere flere tilsvarende. Deretter ble 214.86 sendt til Askim for å kunne gå der for utprøving. Skiftingen der dreide seg hovedsakelig om lukkede godsvogner med glassvatt fra GLAVA-fabrikken. For øvrig en og annen "slenger" til Spydeberg, Norlett eller Gresvig. Lastede vogner ble satt inn i lokalgodstoget, Gt 4924. Tomme vogner ankom i 4923. Begge disse hadde konduktør og konduktørvogn; en BFV1. |
|
214.86 Henrik B. Backer 8. feb. 2021 kl.1132 #327435 (#327425) Vist 580 ganger
Lik innlegget |
| Ut fra det jeg har lest meg opp på denne spesielle traktoren virker det som om man har montert drivverk tilsvarende Skd 220 i en Skd 214 strippet for alt teknisk. I stedet for kjededrift eller koblestenger er det akseldrift. Og så valgte de en Cumminsmotor som sikkert var mer kurant den gangen. Jeg har inntrykk av denne varianten var vellykket, men at prisen trolig ble for høy og at behovet for skiftetraktorer var fallende. Derfor ble det ikke flere av disse. For de som trenger en grei skiftetraktor som ikke krever mye vedlikehold er denne sikkert ikke noe dårlig valg. Men man må nok regne med at det er en del forsømt vedlikehold som skal tas igjen før den settes i drift. Krøderbanen har konkludert med at vi ikke ønsker å overta 21.86 men satse på de traktorene vi har som er 1 x Skd 206, 2 x Skd 214 1 x Skd 215 og 4 x 220c. Vi kommer aldri til å bruke alle disse på en gang, men vi har så vi klarer oss. Dessuten representerer 214.86 en prototype som det ikke ble flere av. Men jeg satte veldig pris på at NJK-Trøndelag tipset oss om denne. Beste hilsen Henrik B
|
|
214.86 Hans-Ole Sveia 8. feb. 2021 kl.1632* #327453 (#327425) Vist 537 ganger
Lik innlegget |
| Etter å ha vært på Askim, ble vel denne skiftetraktoren sendt til Røros og brukt der en tid i skiftingen.
(Rettet: Det var i Askim denne skiftetraktoren en gang var - ikke Ski.) |
|
Skd. 214.86 Halvard Hovtun 8. feb. 2021 kl.1342 #327452 (#327412) Vist 568 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Skiftetraktoren på Skogn er fortsatt brukbar, her er et bilde fra den overnevnte befaringen. Det hadde vært hyggelig om noen kan ha bruk for den, men etter hva jeg forstår har henvendelsene til de ulike museumsbanemiljøene i Norge ikke ført til noe så langt.
Norske Skogs skiftetraktor Skd. 214.86 Skd 214 nr. 86 Fiborgtangen, Skogn 11. des. 2020foto: Halvard Hovtun |
|
Skd. 214.86 Bjørn Halling 8. feb. 2021 kl.1717 #327481 (#327452) Vist 519 ganger
Lik innlegget |
| NMT har 3 stk. 220c, med planer om i hvert fall å sette i stand to. Dette dekker vårt behov. Vi har altså det vi har praktisk behov for, i tillegg til at vi har mangel på sporplass, vi må heller kvitte oss med materiell, enn å anskaffe mer. Krøderbanen og GVB har et rikt utvalg av traktorer. Setesdalsbanen har også nok av dieseldreven trekkraft, både på normalt og smalt spor. |
|
Skd. 214.86 Hans-Petter Aamodt 8. feb. 2021 kl.1916 #327494 (#327452) Vist 498 ganger
Lik innlegget |
| Jeg har på signal fra lokalavdelingen der oppe sendt en henvendelse til en mulig interessent, så hold hestene :) |
|
Typekurs Skd 214S.86 Svein Rune Kjønnø 9. feb. 2021 kl.0748 #327542 (#327452) Vist 494 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Jeg er en av de få som faktisk har typekurs på Skd 214S.86 (S for Super). Kurs på 214-traktor sto ikke spesielt høyt i kurs hos lok personalet, og når prosjektet med å anskaffe nye skifteaggregater til NSB forsøkte med ombygging, dvs hel stripping, av en gammel 214-traktor ble vi noen svært få lokfører-assistenter som ble satt opp på typekurs i Lodalen.
Noe trykt litteratur fantes ikke, notater måtte vi gjøre selv. Jeg har de fortsatt, og leser følgende bl.a.: -Lik 220c, med Twin-disc og motorstørrelse 235 Hk, men med Cummins dieselmotor. Aksel drifter. " Traktoren var også utstyrt med fjærkraftbrems som parkeringsbrems, slett ikke verst på et slikt prosjekt.
Traktoren ble brukt I forskjellige jobber I Oslo - området, men om tanken var at den skulle erstatte litt tyngre skifting ble det helt feil. Traktoren var fortsatt to-akslet, lett, og svært lett å "sette" hjul.
Ganske raskt ble traktoren kjørt til Askim som hadde skifting som passet for traktoren. Det ble endel passreiser ut dit for å skifte, samt turer mellom Askim og Lodalen for vedlikehold.
Senere gikk den en tid på Røros før den havnet på Fiborgtangen. |
|
Typekurs Skd 214S.86 Thomas Markovic 9. feb. 2021 kl.0957 #327550 (#327542) Vist 484 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Traktoren har også vært på Verdal stasjon på slutten av 90-tallet. Her et bilde fra Trondheim.
|
|
Typekurs Skd 214S.86-Lodalen 1982 Arne Aaeng 9. feb. 2021 kl.1955 #327600 (#327542) Vist 459 ganger Likt av 6
Lik innlegget |
| Her er et bilde fra Lodalen ved Toghallen våren 1982 hvor det ble kurset lokpersonale på 214S.86. Jeg kan skimte en Sarpsborg-kollega i traktoren, så det var nok for å driftsette den i Askim med skifting der.
|
|
Fiborgtangen Halvard Hovtun 8. feb. 2021 kl.1352 #327456 (#327298) Vist 556 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Kartet Roar linker til gir deg kanskje svar på det du spør om. Det kan være litt vankelig å se sporet fra E6, blant annet fordi det går gjennom tunnel på det nederste partiet. Det ser ut til å være to broer over sporet nedenfor tunnelportalen; den blå for gang/sykkelveg og den andre for "Sjøvegen", som sikkert er gamle E6. Dagens E6 går like bak denne igjen, over jernbanetunnelen. Dersom du reiser med tog på Nordlandsbanen er det mulig å se sidesporets trasé sør for Skogn stasjon.
Sporet til Norske Skogs fabrikk på Fiborgtangen Fiborgtangen, Skogn 5. feb. 2021 foto: Halvard Hovtun |
|
"Februarbilder fra 4. distrikt" Svein Sando 8. feb. 2021 kl.0956 #327419 (#327242) Vist 601 ganger
Lik innlegget |
| Den overskriften likte jeg veldig godt! Du har orientert deg i distriktshistorien, skjønner jeg.
Da kan jeg jo utfordre/oppfordre f.eks. Andreas W. med "vinterbilder fra 9. distrikt" . |
|
Merking og foliering Tore Setså 10. feb. 2021 kl.2245 #327724 (#327242) Vist 461 ganger
Lik innlegget |
| Hvor lenge montro er det meningen at lok Di4 skal kjøre rundt med en logo som ikke hører til noen som helst??? |
|
Alt kler den smukke Roar 10. feb. 2021 kl.2301 #327727 (#327724) Vist 478 ganger
Lik innlegget |
| Denne tegningen har jeg fått på nettet. Opphavsmann ukjent. |
|
DI4 i NORD-design Henrik Engum Pedersen 10. feb. 2021 kl.2324 #327730 (#327727) Vist 497 ganger
Lik innlegget |
| Det er Jørgen Sæther som har lagd illustrasjonen. Han har hentet tegningen fra Norske tog sin nettside og fargelagt etter NORD-designet. Illustrasjonen er publisert i Facebook-gruppen Norske Jernbanebilder. Han har også fargelagt EL18 og type 92 i NORD-design. |
|
DI4 i NORD-design Roar 10. feb. 2021 kl.2330* #327731 (#327730) Vist 456 ganger
Lik innlegget |
| Ok. Jeg har ikke Facebook. Men all ære til Sæther for denne fargeleggingen! 92-sett i disse fargene får man nok bare oppleve som tegning. |
|
Brudd på opphavsretten! Halvard Hovtun 11. feb. 2021 kl.0335 #327736 (#327727) Vist 447 ganger
Lik innlegget |
| En tegning er også et åndsverk! Å laste opp en tegning man har "fått på nettet" med "Ukjent opphavsmann" er både ulovlig, uhøflig og brudd på forumets retningslinjer. Jeg lar meg irritere over folk som "finner" bilder på nett (bl.a. fra NJKs forum/databaser) og legger ut på Facebook. Nå ser det ut som det motsatte har skjedd her. Det liker jeg dårlig, og enda dårligere at det skjer i "min" tråd. |
|
Brudd på opphavsretten! Webmaster 11. feb. 2021 kl.0730 #327739 (#327736) Vist 412 ganger
Lik innlegget |
| Du har selvfølgelig helt rett. Da ber vi Roar innhente tillatelse fra den nå kjente kunstneren. Det er godt mulig at vedkommende vil tillate publisering her. Inntil videre tas bildet vekk. |
|
Mer om opphavsrett Svein Sando 11. feb. 2021 kl.0744 #327741 (#327739) Vist 397 ganger
Lik innlegget |
| Det kan også hende at kunstneren dertil må innhente tilltaelse fra der han hentet tegningen som ble fargelagt, skjønt Åvl § 6 gir en viss adgang til endring av verk:
Opphavsrett er ikke til hinder for at det skapes nye og selvstendige verk gjennom å benytte eksisterende verk. Opphavsretten til det nye verket er i så fall ikke avhengig av opphavsretten til originalverket.
Spørsmålet er i så fall om endret fargelegging er nok til at det kan regnes som nytt og selvstendig.
Det tryggeste når det gjelder publisering av bilder, er at man publiserer sine egne bilder kun, at bildet er publisert under lisens som tillater republisering (hvilket gjelder de fleste bildene på Wikipedia og på mange av bildene på digitalt museum) eller bildet er så eldgammelt at vernetiden er over (det strengeste vernet er 70 år etter fotografens død). |
|
Mer om opphavsrett Roar 11. feb. 2021 kl.1008 #327747 (#327741) Vist 378 ganger
Lik innlegget |
| Ok. Men hvem er det egentlig som har opphsvsretten i dette tilfellet? En typetegning av et lokomotiv? Trolig Norske Tog. SJ Nords design? Definitivt SJ Nord. Er en typetegning fra en offentlig instans forsynt med et offentlig kjent og anvendt design fra en trafikkselskap et åndsverk som har krav på kunstberisk beskyttelse. Dette er i beste fall et diskusjonsspørsmål. |
|
Mer om opphavsrett Svein Sando 11. feb. 2021 kl.1118 #327750 (#327747) Vist 352 ganger
Lik innlegget |
| Det er veldig mye innen opphavsrett som kan diskuteres. Masse gråsoner. Hovedregelen er "spør først" der man finner noe man vil publisere.
Men det er også klart at temmelig mye omfattes av vern, eller i det minste spørsmål om vern. § 2 sier noe om hva som regnes som åndsverk:
§ 2.1 Opphavsrett til åndsverk
Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket, og betegnes som opphaver. Med åndsverk forstås i denne loven litterære eller kunstneriske verk av enhver art, som er uttrykk for original og individuell skapende åndsinnsats, slik som
a) tekster av alle slag, blant annet av skjønnlitterær og faglitterær art
b) muntlige foredrag
c) sceneverk, både dramatiske, musikkdramatiske og koreografiske verk, pantomimer og hørespill
d) musikkverk, med eller uten tekst
e) filmverk
f) fotografiske verk
g) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst
h) skulptur av alle slag
i) bygningskunst, både tegninger og modeller, og selve byggverket
j) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, både forbildet og selve verket
k) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art
l) datamaskinprogrammer2
m) oversettelser og andre bearbeidelser av verk som er nevnt foran. For fotografiske bilder som ikke er åndsverk gjelder § 23.
|
|
Mer om opphavsrett Roar 11. feb. 2021 kl.1124 #327752 (#327750) Vist 348 ganger
Lik innlegget |
| Dette er naturligvis kjent. Men i dette tilfellet var min vurdering at denne tegningen var innenfor regelverket, med begrunnelse som beskrevet i mitt forrige innlegg. Hvis Svein likevel vurderer det annerledes, så er dette helt greit for meg. |
|
Mer om opphavsrett Svein Sando 11. feb. 2021 kl.1134 #327754 (#327752) Vist 343 ganger
Lik innlegget |
| Nå er jeg bare en lekmann uten juridisk kompetanse, så enhver får vurdere selv. Men kan hende NJK som institusjon burde avklare slike forhold med passende instanser (Direktoratet? BaneNor?) med hensyn til hva vi kan republisere på lovlig vis. Vi har en avklaring med NJM om visse slike ting. |
|
Mer om opphavsrett Svein Sando 11. feb. 2021 kl.1131 #327753 (#327750) Vist 337 ganger
Lik innlegget |
| Når det gjelder typetegninger utgitt av offentlig myndighet, altså NSB i gamle dager, kan det hende at de er frie ut fra Åvl § 14 dersom man regner de illustrerte fortegnelsene som en type "vedtak". |
|
Merking og foliering Svein Rune Kjønnø 11. feb. 2021 kl.0733 #327740 (#327724) Vist 398 ganger
Lik innlegget |
| Ikke alle Di4 kjører rundt med Vingehjul lenger...
Hvilken logo ?
Marienborg 9. okt. 2020 foto: Svein Rune Kjønnø |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |