Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i MJ-rommet    

Märklin ·6 Olaf Bjerknes 12. mars 2023 kl.1154 #369149 Vist 662 ganger Likt av 4 Lik innlegget
 

Det er mye som har blitt industri når det gjelder Vintage Märklin. I dag fikk jeg replikaesker til en del vogner som manglet slike

forstørrt242329-20230312_114309.jpg

Her til en del vogner fra 1960-årene
12. mar. 2023
foto: Olaf Bjerknes

forstørrt242330-20230312_114320.jpg

Her til vognene 4020 og 4021 fra slutten av 1950-årene
12. mar. 2023
foto: Olaf Bjerknes
Märklin 4030 Torstein Sunde 12. mars 2023 kl.1708 #369177 (#369149) Vist 669 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Den øverste vognen på det første bildet (4030) ser ut til å være Märklins forsøk på en modell av SJs kontinentvogner av type ABo 24 (oppr. BCo2, senere AB8K). En ganske besynderlig modell, da originalen har slette vognsider og slett tak, mens modellen har korrugerte vognsider og korrugert tak i samme stil som enkelte andre SJ-vogner fra 40- og 50-tallet. 2-klasseavdelingen har et vindu for mye på hver side.

Hadde Märklin noen modell av en annen (tysk?) vogn med slike korrugeringer og et slikt vindusarrangement? Det virker noe merkelig å lage en støpeform eller et stanseverktøy spesielt for ABo24, når avvikene ble såpass store.

Vognene var gjenstand for diverse ombygninger, bl.a. bytte til svenske half-drop-vinduer med samme størrelse for 1. og 2. klasse (tidlig 60-tall), bytte av dører, fjerning av skjørt (rundt 1970; mangler på modellen selv om den kom tidligere) og bytte fra harmonika-belg til gummivulst. Dessuten ble den ene av førsteklassekupeene endret til 2. klasse.

http://www.svenskmjwiki.se/SJ_personvagnar_av_1950-talsmodell#BCo2

https://www.jarnvag.net/vagnguide/ab8k

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=23011

  Märklin 4030 Olaf Bjerknes 12. mars 2023 kl.1745 #369179 (#369177) Vist 651 ganger Lik innlegget
 

Vognen 4030 kom fra Märklin i 1960 sammen med 4031. Disse avløste 4020 og 4021, som egentlig var tyske vogner lakkert i SJ sine farver. Sverige hadde sammen med Sveits efter krigen et ganske kjøpesterkt publikum. Den gangen var en ikke så nøye på selve nøyaktigheten, noe som forandret seg utover på 1960-tallet. I 1968 overtok 4072 og 4073 for disse vognene

Det skal nevnest at disse eldre SJ-vognene har en veldig høy samlerverdi. 4020 og 4021 står i Kolls katalog til 200€, 4030 og 4031 står til henholdsvis 90€ og 80€ (Kolls 2012).

    Märklin 4030 Torstein Sunde 12. mars 2023 kl.1756 #369181 (#369179) Vist 674 ganger Lik innlegget
 

Var vognkassen i plast eller metall på de eldre vognene? Jeg regner med at de måtte ty til plast for å få til korrugeringene på 4072 og 4073 (SJs 60-tallsvogner), men de enklere korrugeringene på 4030 og 4031 var det kanskje mulig å få til med pressede metallplater?

      Märklin 4030 Olaf Bjerknes 12. mars 2023 kl.1840 #369183 (#369181) Vist 685 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Märklin 4020, 4021, 4030 og 4031 er i metall

        Märklin 4030 Kurt Hål. 13. mars 2023 kl.0206* #369203 (#369183) Vist 671 ganger Lik innlegget
 

Innledningsvis nevner du 'industri på replika'., og nå også de gamle eskene...
Er det Märklin selv som også tilbyr gamle/nye ekser?
Jeg har prøvd før på å fritte deg om replika, både lok og vogner, om det undergraver samleverdien på originalutgavene - noen kommentar?

Ellers interessant det prisnivå du angir for disse gamle Märklin metallvognene, en 'styggedom', slik jeg oppfattet ihuga "forstå-segpåere", den gangen rundt 1970-80.
Her et bilde av 4030, som jeg kjøpte 2 av i '64, -en tilsvarende metallutgave av DB TEE kjøpt i '81 (4085/87/90) og en dig. MFX spisevogn av samme DB TEE- 43866.
Jeg har nok vært mer opptatt av ombygning av lok og også vogner for innpass til det digitale med også micro-koblinger og kulissestyring uten slark i togstammene, alt basert på Märklins egen profil for slik å bevare kompabilitet og bruksverdi for det gamle inn i ny tid...

t220393-_HAA0816-sRGB-2560-.jpg

Illustrasjon 2
15. nov. 2020
foto: Kurt E.Håland.

Lenke: Ombygning - kanskje ikke lønnsom likevel - heller bedre å tilleggskjøpe nytt?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.26 sek
I dag 18367 treff på forum10, og 72777167 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12866 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.