Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i MJ-rommet    

Sporveksel med dobbeltsviller ·3 Nils Chr Hagen 11. sep. 2023 kl.1315 #379482 Vist 490 ganger Lik innlegget
 

Der er ikke mye aktivitet i denne delen av forumet, så jeg kan bidra litt. Noe av moroa med modelljernbane er å gå i dybden på visse saker og bruke harelabb på andre ting. Altså: Hovedspor Østfoldbanen Vestre Linje 1955. Den nyinnkjøpte "Weinert"- vika som skal brukes på FREMO-modulen "Ørmen-03", har dobbelsviller under skinneskjøtene. Det er det ikke på side 498 i Kolbjørn Hejes bok om vei-og jernbanebygging: Fig 608. Enkel høyrevike, stigning 1:1, tungelengde 5,0 m, 35 kgs skinner. Nå må det bygges om? Eller trenger jeg ikke det, bildet under viser at vekselen på Rakkestad st har dobbeltsviller!

forstørrt246466-Sporvekselmeddobbeltsviller.jpg

10. sep. 2023
foto: Nils Chr Hagen
Sporveksel med dobbeltsviller Finn Holom 11. sep. 2023 kl.1349 #379488 (#379482) Vist 502 ganger Lik innlegget
 

Dobbeltsviller under skinneskjøter har vært meget utbredt for de fleste skinnetyper. Også i sporveksler. I Normalboka fra 1920 fant jeg denne tegningen. Den viser sporveksel med bevegelig kryss ("kanonkryss"), men var sikkert gyldig også for sporveksel med fast skinnekryss. De var ganske pragmatiske på den tiden, så om det var en ekstra skinneskjøt, ble det sikkert dobbeltsville der også.
Heje er en omfattende og grundig lærebok, men ikke en dokumentasjon for NSBs baneanlegg.

forstørrt246476-IMG_1649sporvtegn1920.jpg

Kopi fra Normalbok 1920
11. sep. 2023
foto: - -
  Takk for svar Nils Chr Hagen 26. des. 2023 kl.1710 #385768 (#379488) Vist 278 ganger Lik innlegget
 

Man rir ikke alltid samme dag som man saler, men nå er Weinert-vekselen lagt i hovedspor slik som den er levert. Altså med dobbeltsvillene på plass. Mye arbeid spart som jeg ikke ville ha fått ordentlig til, heller.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.21 sek
I dag 24262 treff på forum10, og 72783062 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12866 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.