Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i MJ-rommet    

T-profiler ·4 Nils Chr Hagen 10. okt. 2023 kl.1454 #381124 Vist 591 ganger Lik innlegget
 

Hva er minste dimensjon man kan kjøpe, helst i messing eller plast? Og hvis jeg ønsker meg noen som er H x L = 0,4 x 0,4 mm, hva kan jeg best gjøre da?

T-profiler Asgeir Stordahl 10. okt. 2023 kl.1721 #381133 (#381124) Vist 565 ganger Lik innlegget
 

Aldri sett T-profiler til salgs med så små dimensjoner.

De færreste klarer å se forskjell på en T-profil og enhver annen profil i den dimensjonen, så modellbyggere i de minste skalaene lærer seg fort å jukse. Hva med 0,2 mm messing eller nysølv tråd, eventuelt 0,4 mm flat remse montert på høykant ??

  Detaljmodelering i MJ – Hvor skal lista ligge? Svein Sando 11. okt. 2023 kl.0926 #381178 (#381133) Vist 547 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Ved byggingen av Gardermobanenanlegget på 1990-tallet brukte jeg endel 0,5 x 0,5 firkantprofiler for å simulere noen slike små profiler på bygninger og broer.

Men det handler også om hva hensikten er med en modell? Hva skal den vise? For hvem? På hvilken avstand?

Hvis noe skal betraktes på en meters avstand, er det masse detaljer man ikke trenger meddele mer nøyaktig enn hva som synes på en meters avstand. Hvis man derimot lager en modell som man kan ta i hendene og studere på kloss hold og som skal demonstrere byggeteknikker, da vil kravet til endkeltdelene være mye større. Det er vel derfor lok- og vognmodeller ofte vurderes på nagletellernivå siden mange av disse ender i vitrineskap eller det tas nærbilder av de som legges ut sosiale medier o.l. Mobiltelefonenes etter hvert svært så gode fotografieapparater for nærbilder er både en velsignelse og et mareritt. Alt dokumeneteres til minste detalj.

Jeg tok meg i dette nylig da jeg på Trondhjem Modelljernbaneklubbs anlegg skulle fortsette å hugge ut en fjellvegg som en annen modellbygger hadde gjort for mange år siden for en annen anvendelse. Han hadde brukt dagesvis på å hugge og pirke og risse inn sprekker og brudd i steinen. Det var nesten et helligbrøde å fortsette (utvide) arbeidet hans, men alternativet var at modellbyggverket hans ikke ble vist fram i det hele tatt, for det måtte passe inn i helheten til det nye anlegget etter at vi måtte bytte lokale for to år siden. Den flaten jeg skulle følge opp var 3-4 ganger så stor, så dette kom til å ta tid dersom jeg skulle forsøke å fortsette med like stor grad av nøyaktighet. Så betraktet jeg hvilken avstand dette ville bli sett i, og fant fort ut at her fikk detaljeringen holdes på et moderat nivå. Etter fire timer konsentrert hugging med min fars gamle treskjærerjern og en tapetkniv, gav jeg meg. Jeg tror det holder mål.

t247157-skjaering1.jpg

Den opprinnelige fjellveggen er det mørkere partiet øverst. Her er jeg halvveis omtrent i prosessen.
8. okt. 2023
foto: Svein Sando

t247158-orkla.jpg

Sjekk på hvor mye som synes fra den betraktningsavstanden der mest mulig av slukten vises. Det skal også komme en seksjon i mellom som ennå ikke er bygget (værerammeverket i bunnen vises), så venstre siden av denne slukten vil bli enda mindre synlig. Dessuten kommer det trær og buskas som skjuler enda mer. Elva Orkla skal "forsvinne" i denne slukten.
8. okt. 2023
foto: Svein Sando

t247159-skjaering-synsvinkel.jpg

Normal betraktningsavstand
10. okt. 2023
foto: Svein Sando
T-profiler H. Lindholm 11. okt. 2023 kl.0931 #381179 (#381124) Vist 504 ganger Lik innlegget
 

Det minste jeg har sett av T-profiler er messingprofil i 1x1 mm. Det er veldig smått. En profil på 0,4 mm vil det vel knapt være mulig å se hva er.
Så små profiler i plast vil nok bli så ømfindtlige at de blir nesten umulige å håndtere.

Brawa hadde mange forskjellige messingprofiler i 30 cm lengder, blant annet T og L i 1x1, 1,5x1,5 og 2x2 mm (og større), men så vidt jeg kan se er de ikke lenger i sortimentet. Brawa laget dem neppe selv, så de finnes sikkert et eller annet sted hvis man bare finner en leverandør.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«MJ-rommet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 2960 treff på forum10, og 72787868 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12867 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.