Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Museum    

Et museum i forandring ·2 Eyolf Berg 6. des. 2023 kl.2209* #384678 Vist 515 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

I fjor høst fikk jeg anledning til å avlegge Deutsches Technikmuseum (tidl. Museum für Verkehr und Technik) i Berlin et besøk. Det var noeen år siden sist, og mye var skjedd siden den gang. Mange nye objekter var kommet til, og jeg fikk høre at det forestår store forandringer forårsaket av at en av museets depotbygninger annetsteds nå må fraflyttes. Den har hittil huset museets lokaltrafikksmateriell. Så langt jeg kunne forstå, er det meningen at det skinnegående skal flyttess til jernbane delen av museet på gamle Anhalter Bahnhof i Trebiner Straße. Det kan innebære at det må settes opp en ekstra bygning, men vedkommende jeg snakket med, kjente ikke detaljene i planene, kun at det skulle skje saker og ting der fram mot 2028 da alt etter planen skal stå ferdig. De første lokaltrafikkenhetene var allerede ankommet, et skinnenede gult U-Bahntog type F79-2, foreløpig plassert utendørs:

 

To klassiske S-Bahn-vogner, én fra Berlin og én fra Hamburg hadde derimot fått plass innendørs:

 

Av andre forandringer merket jeg meg at et 600 mm-lok som så slik ut sist jeg var der:

nå ser slik ut:

Tanken er å illustrere oppryddingen etter krigsskadene etter 2. verdenskrig.

 

Siden sist var det også dukket opp et par store diesellok, bl.a. dette:

 

I det hele tatt var det foretatt en del utskiftinger i utstillingen, og det var vvel verd å beøke museet på nytt. Spennende skal det bli å følge med på de forandringer som nå skal gjøres de kommende årene. Plass å ta av har de jo rikelig.

Lenke: Mange flere bilder fra Deutsches Technikmuseum her

Et museum i forandring Olaf Bjerknes 7. des. 2023 kl.0646 #384686 (#384678) Vist 432 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

De hallene der materiellet i dag er lagret, ligger helt syd i parken "Park am Gleisdreieck". Bygningene ble bygget for å huse Adolf Hitler og Herman Göring sine tog under krigen, Adressen er gaten "Am Lokdepot"

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.13 sek
I dag 455 treff på forum10, og 72545870 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12847 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.