Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Museum    

Vinteraktiviteter på Krøderbanen - Skd 215.104 ·12 Henrik B. Backer 14. jan. 2024 kl.1233 #387042 Vist 1048 ganger Likt av 13 Lik innlegget
 

En av raritetene på Krøderbanen er Skd 215.104. Den ble bygd i 1949 av The Drewry Car Co og ble overtatt av NSB i 1950, sammen med Skd 215.105. De ble visstnok anskaffet for bruk i Narvik, men var ikke egnet for oppgaven. I stedet havnet de i Oslo distrikt. Ved leveransen hadde førerhus med britisk profil, som må ha vært upraktisk for sikten ut. Førerhusene ble ombygd og gjort bredere. De små vinduene forover og bakover ble beholdt. Vi vet ikke så mye om hvordan de ble brukt eller hvor de var stasjonert. Det finnes bilder av dem i Halden og Fredrikstad, så der har de åpenbart gjort nytte for seg i perioder.

I følge klubbens materielldatabase ble Skd 215.104 utrangert 23.2.1972. Da ble den solgt til Mesna kartongfabrikk, som hadde et eget spornett. Da Mesna kartongfabrikk stengte dørene i 1980, ble traktoren stående hensatt inntil NJK fikk anledning til å overta den i 1987. Etter opphold på Hamar og Lillestrøm havnet den på Krøderbanen, hvor den ble brukt i noen utstrekning. En frostskade i motoren førte til at den ble hensatt

For noen år siden ønsket noen av de aktive medlemmene å sette i stand traktoren igjen. Under et lystig lag ble arbeidsgruppen "Drewry Brewery Shunter Group" dannet og innsamling av penger ble startet opp. Flere av medlemmene forpliktet seg til å betale inn faste månedlige beløp og driftsutvalget satte av noen penger ved årsslutt gjennom flere år. Høsten 2023 var egenkapitalsituasjonen såpass god at det ble det bestemt å ta 215.104 inn i verkstedet for hovedrevisjon. Blant arbeidsgruppens medlemmer omtales 215.104 for øvrig som "Sir Elton"

Helgen 13-14.1 startet demonteringen for alvor. I romjulen var det elektriske anlegget blitt kartlagt og dokumentert, og deretter demontert. Demonteringen blir grundig dokumentert og alle delene som demonteres blir merket godt. Det er svært viktig for at det ikke skal bli uorden i sakene

Bildet under er fra Vst Grorud 31.5.1970 av Svein Sando og viser i hvilken utførelse Skd 215.104 er tenkt satt i stand. Hvis noen har bilder av Skd 215.104 fra driftstiden, er vi veldig interessert i disse. Også er vi interessert i opplysninger som belyser historien til disse to raritetene hos NSB

Lenke: Gardner 8L3B

forstørrt250367-IMG_1878.jpg

Jørgen og Pål Stian diskuterer utbedring av en skade under førerhuset, Men Kristian og Mette er opptatt av noe som skjer oppe på loket
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250368-IMG_1880.jpg

Her er alle lukene tatt av etter å ha blitt merket. Til høyre er Christian i ferd med å skrape vekk gammel maling. Her ser man dimensjonene på motoren
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250369-IMG_1881.jpg

Motoren er av typen Gardner 8L3B og er utstyrt med to startermotorer. I bakgrunnen er Kristian i ferd med å demontere en av de siste sidelukene til motorpanseret. Helt til høyre ses dieseltanken, som rommer omkring 1000 liter
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250370-IMG_1884.jpg

Mette lager skisser og markerer hva som sitter hvor. God dokumentasjon er kjempeviktig når loket en gang skal settes sammen igjen
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer

forstørrt250371-IMG_1885.jpg

Kristian har alvorsamtale med en kranglete bolt, mens Eirik avventer utfallet
13. jan. 2024
foto: Henrik Bauck Backer
Vinteraktiviteter på Krøderbanen - Skd 215.104 Ciel Waagenes Udbjørg 14. jan. 2024 kl.1239 #387043 (#387042) Vist 936 ganger Lik innlegget
 

Nydelig historie, forbilledlig illustrert! Minn meg på å bøffe den, in extenso til Grønne Sider i neste PS!

Sporhund, Oslo 6😄

Vinteraktiviteter på Krøderbanen - Skd 215.104 Svein Sando 14. jan. 2024 kl.1417 #387054 (#387042) Vist 978 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Du e tterspør flere driftsbilder av 104, men det lå jo et samme sted (Materielldatabasen) som du fant det fra Grorud verksted, nemlig dette fra Halden:

t180325-215.104-670810.jpg

NSB: Skd 215 nr. 104
Halden
10. aug. 1967
foto: Svein Sando

Det virker som de to traktorene 104 og 105 rundt 1970 var stasjonert i Halden og Fredrikstad. Jeg husker i hvert fall at det også gikk en slik Fredrikstad på den tiden mine bilder av denne typen ble tatt.

Du kaller disse for "rariteter". Så merkverdige er disse da ikke. Men for de av oss som drev med MJ på 60-tallet og var litt interessert i norsk materiell, så var jo Drewry Shunter å få som plastbyggesett i Airfix. Flere tror jeg brukte det overstellet (i skala 1:72 00) på et kjørbart understell.

  Rariteter på norske spor Henrik B. Backer 14. jan. 2024 kl.1821 #387087 (#387054) Vist 998 ganger Lik innlegget
 

Du har fullstendig rett i at 215-traktorene ikke er så merkverdige. I Storbritannia er nok ikke diesellok som dette verken merkverdig eller noen raritet. Men i Norge må var disse to traktorene to rariteter som ikke ikke førte til flere anskaffelser. Det underlige er at NSB ikke utstyrte dem med flere vinduer da førerhuset ble ombygd. Utsikten fra førerhuset er omtrent som fra damplokene, som det var mange av den gangen. Det var trolig godt nok ...


Beste hilsen Henrik B

  Drewry Shunter som byggesett Gabriel Slørdahl 29. jan. 2024 kl.2335* #388075 (#387054) Vist 629 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Flott og imponerende arbeid. Jeg kjøpte traktoren i byggesett på nettet i OO 1:72. Jeg fant den her

Lenke: Lenke til byggesettet

    Drewry Shunter som byggesett Torstein Sunde 7. feb. 2024 kl.0156 #388707 (#388075) Vist 518 ganger Lik innlegget
 

Målestokk OO er 1:76, ikke 1:72. Sistnevnte var vanlig for modeller av fly.

    BR Class 04 Kjell Hegna 7. feb. 2024 kl.1244* #388734 (#388075) Vist 482 ganger Lik innlegget
 

Byggesettet er av det som også kalles BR class 04 (levert av Drewry). De norske ble vel levert før leveransen til BR startet (se link), og hadde altså en annerledes (og bredere) førehytte og ingen "pipe" foran. BR Class 04 er tidligere laga i 00-modell (kjørende) av Bachmann Branchline. Rapido Trains skulle lage en ny versjon i 00, men den er utsatt på ubestemt tida iflg nettsida deres. I N-skala (UK=1:148) har Graham Farish en modell som for tida er i salg. Class 04 er også blitt solgt i 0-skala versjon(er ?). mvh KHE

Lenke: Wiki: BR class 04

Skd.215-104 Lodalen 1986 Arne Aaeng 14. jan. 2024 kl.1513 #387060 (#387042) Vist 975 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg har ikke foto fra driftstiden, men et par bilder fra et opphold Skd'n hadde i Lodalen før den ble overtatt av NJK.

forstørrt250376-2071-Skd215105Lodalen20101986.jpg

Skd.215.104 utenfor Toghallen i Lodalen.
Ind.baner: Skd 215 nr. 104
20. okt. 1986
foto: Arne Aaeng

forstørrt250377-2072-Skd215105iNJKeieLodalen16101986.jpg

Skd.215.104 i Lodalen ved Toghallen.
Ind.baner: Skd 215 nr. 104
Lodalen
20. okt. 1986
foto: Arne Aaeng
  Skd.215-104 Lodalen 1986 Henrik B. Backer 14. jan. 2024 kl.1831 #387090 (#387060) Vist 920 ganger Lik innlegget
 

Flotte bilder. Dette er gode kilder når vi skal sette i stand 215.104


Beste hilsen Henrik B.

Tegninger av loket? Gustav Schrader 14. jan. 2024 kl.1905 #387095 (#387042) Vist 918 ganger Lik innlegget
 

Flott å see at arbeidet har startet! Finnes det tegninger av de norske lokene, har hat lyst til å 3d tegne disse lokene, men siden førehus er forskjellig fra de Britiske (som jeg har tegninger av) er det vanskelig å få det riktig.

  Tegninger av loket? H. Lindholm 14. jan. 2024 kl.2310 #387110 (#387095) Vist 887 ganger Lik innlegget
 

Du kan jo komme til Kløftefoss og ta mål selv. Det er stort sett folk der både på hverdager og i mange helger, men ikke hver eneste dag. Du bør derfor gjøre en avtale om når du kommer.

Eget Facebookforum - Skd 215-104, Drewry Car Bjørn Halling 17. jan. 2024 kl.1505 #387290 (#387042) Vist 763 ganger Lik innlegget
 

Noen år siden det var aktivitet der, kanskje det blit vekket opp igjen nå?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.50 sek
I dag 2784 treff på forum10, og 72534508 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12846 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.