Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Museum    

damplok nr.81 på Setesdalsbanen ·12 Knut Grønlund 10. mars 2024 kl.1608 #390939 Vist 773 ganger Lik innlegget
 

Hei!😊

For en del år tilbake ble jo dette loket nr. 81 pusset fint opp av ildsjeler på Setesdalsbanen (om jeg har rett?)
Jeg lurte bare på er dette et lok som kan være aktuelt som fremtidig driftslok på museumsbanen? Eller vil det være for tungt, stivt for kurver eller noe?

Mvh. Knut

damplok nr.81 på Setesdalsbanen Stian Klokkhammer 14. mars 2024 kl.0811 #391188 (#390939) Vist 720 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er ikke tatt noen beslutninger om hva som skal skje med loket. Det er mange meninger om at det er for tungt, stivt osv. Personlig så tror jeg at grunnen til at det ikke kom til Setesdalsbanen i driftstid er trebroene og svingskivelengde.
Før vi begynner på lok 81 så har vi en jobb å gjøre på lokene som er originale på Setesdalsbanen. Lok 1 har ikke vært i drift på museumsbanen og ligger nok før 81 i køen. Lok 2 er i sluttfasen av en revisjon og ventes i drift i 2024. Lok 5 er sendt til maskinrevisjon og lettrevisjon på kjelen, i England. Loket er tilbake i drift i 2025 i beste fall. Lok 6 har fått nye rammelager og stanglager i 2023. Kjelen er godkjent ut sesongen 2024. Kjelen planlegges sendt til England for bytte av fyrkasse ++ til høsten. Når alt dette er gjort så vil tiden vise hva som skjer videre.

  damplok nr.81 på Setesdalsbanen Ciel Waagenes Udbjørg 14. mars 2024 kl.1023 #391194 (#391188) Vist 722 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hei!

Dette er en utmerket liten sak for På Sporet! Enten utbrodert til et oppslag, eller bare til én side, enten som "musealt" eller under "Nytt fra NJK.

Du har vel sikkert noen egnede bilder også? Nå er nr. 198 under trykking og utsendelse, men det kommer et 199 i juni.

Enn om du satte deg til ved tastaturet en helg i løpet av mars og skrev en liten sak for medlemsbladet? Jeg bare minner om at Det Kongelige Slott (tidligere Drammensveien 1...) abonnerer på magasinet vårt... 😊

Tenk på det, redaksjonens elektroniske postkasse er alltid åpen for bidrag!😄

Med vennlig hilsen
Ciel Udbjørg, redaktør for På Sporet

  damplok nr.81 på Setesdalsbanen Knut Grønlund 14. mars 2024 kl.1025 #391195 (#391188) Vist 689 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk for all informasjon Stian!😊👍 Jeg visste ikke at lok nr.1 også var planlagt i drift, ja jeg trudde faktisk det fremdeles stod utstilt utafor Grovane stasjonsbygning. Det blir spennende å følge med videre! Dere gjør en fantastisk jobb, all ære til dere!

Mvh. Knut

    Damplok nr.81 på Setesdalsbanen Erik W J 14. mars 2024 kl.1146 #391202 (#391195) Vist 739 ganger Lik innlegget
 

Det forblir da et spørsmål hvorfor NSB så seg nødt til å bestille spesielle lok til Setesdalsbanen, og hvorfor det bare var disse to loktypene som var tillatt brukt nord for Grovane?

      Setesdalsbanens originale lok Stian Klokkhammer 15. mars 2024 kl.1122 #391271 (#391202) Vist 656 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det var nok flere grunner til det. Når Setesdalsbanen ble bygget så var profilet smalere enn det er nå, det var mange og lange trebroer og akseltrykket var(og er) 6tonn. Det var nok heller ikke overskudd av lok andre steder på den tiden. Når lok 81 ble arbeidsledig i 1949 var det fremdeles trebroer og svingskivene var heller ikke blitt lenger så det har nok blitt sett på som mer hensiktsmessig å beholde de originale lokene.
Erfaringene fra museumstid er at lokene er snille med sporet. Dette kan de ha tatt hensyn til i driftstid også. I følge ryktene så ble lok 64 prøvd nord for Grovane. Dette var visst ikke baneavdelingene særlig begeistret for. Dette loket gikk hovedsaklig med godstog til industrien i Vennesla.

        Damplok nr.81 på Setesdalsbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1135* #391272 (#391271) Vist 674 ganger Lik innlegget
 

Nr. 81 var neppe noe naturlig valg av lok på Setesdalsbanen, men en hadde andre tankloktyper som kunne ha vært satt inn i tjeneste da de ble frigjort på 20- og 30-tallet. Trebroer var ikke noe spesielt for Setesdalsbanen i forhold til andre smalsporbaner, men det var vel S-kurver med minimal bruk av overgangskurver imellom?

          Andre lok på Setsdalsbanen Stian Klokkhammer 15. mars 2024 kl.1213 #391283 (#391272) Vist 723 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Nå har jeg ikke full oversikt over lokene som har vært på setesdalsbanen. Så vidt jeg husker så er det minst 3 lok av andre typer som har vært på Setesdalsbanen. Tidligere nevnte nr 64 (type husker jeg ikke i farta), eg av Grimstadbanens lok og i allefall 1 lok til. Felles for alle er at de forsvant fra banen igjen. Hvorfor vet jeg ikke. Det må være en grunn til at samtlige lok av type XXI og 1/3 av lokene av type XXII eksisterte helt til nedleggelsen. Det må ha vært flust av gode lok som kunne vært overført fra andre baner.

            Andre lok på Setsdalsbanen Erik W J 15. mars 2024 kl.1240 #391286 (#391283) Vist 721 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det var et Tryggve-lok (type IV) nr. 87 - tidligere 4 "Harald" - som kom til Setesdalsbanen i 1922 og ble der til det ble utrangert i 1927 etter 60 års tjeneste. Det ble nok bare brukt mellom Kristiansand og Grovane pga. aksellast (7,4 tonn).

I september 1923 ble nr. 64 av type Xa overført til Setesdalsbanen etter ombyggingen av Drammenbanen, men det gikk tilbake til Drammen distrikt i juni 1938. Type Xa hadde en aksellast på bare 6,5 tonn, men hadde 3,2 meter fast hjulstand med tre koblede aksler. Det sistnevnte var kanskje i meste laget nord for Grovane? Ellers ville vel denne loktypen ha vært nokså ideel for Setesdalsbanen med en ørliten forsterkning?

Lok 13 - tidligere Grimstad-Frolandbanen nr. 2 - av type XXV kom til Setesdalbanen etter at Grimstadbanen ble normalsporet i 1936. Det hadde aksellast og fast hjulstand som nok var akseptabel for Setesdalsbanen, men var nok for lite for å gjøre nytte for seg. Det ble hensatt allerede i 1937.

              Andre lok på Setsdalsbanen Olaf Bjerknes 15. mars 2024 kl.1321 #391292 (#391286) Vist 745 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dette var vel en av Setesdalsbanenes siste trebroer. Jeg tror den er borte nå. Mener bildet er tatt Nord for Iveland stasjon

forstørrt251370-046.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt251371-047.jpg

foto: Olaf Bjerknes

forstørrt251372-048.jpg

foto: Olaf Bjerknes
                Trebro Henrik B. Backer 15. mars 2024 kl.1334 #391295 (#391292) Vist 778 ganger Lik innlegget
 

Flotte bilder - morsomt å se alle detaljene på det midterste bildet. Jeg jobbet for mange år siden sammen med en som hadde jobbet som snekker og som hadde vært med å ta ned lignende trebro som krysset Akerselven i Oslo. Det var interessant når han tegnet og fortalte om hvorfor detaljene var utført som de var.


Beste hilsen Henrik

                  Smalspordamplok Jan Arne Rødland 15. mars 2024 kl.1359 #391297 (#391295) Vist 813 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Jeg kikket litt i gamle dokumenter og fant disse to tegningene. Kanskje av interesse ?

forstørrt251373-IMG_0001.jpg

Lokomotivfortegnelse smalt spor
12. feb. 1949
foto: ??

forstørrt251376-IMG_0002.jpg

NSB lokomotivfortegnelse smalt spor
3. okt. 1950
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.27 sek
I dag 266 treff på forum10, og 72509889 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.