Steinar Jeppestøl tok kontakt med NJK tidlig i foreningens historie, og fikk medlemsnummer 114 hvilket tyder på innmelding antagelig i 1970, altså året etter klubbens start. Jeg har i mitt arkiv et håndskrevet brev fra Steinar datert 28. sept. 1970, stilet til "NSB's Pressebyrå, Hovedstyret". Der introduserer han seg selv slik:
Jeg er nyutdannet maskiningeniør fra NKI-skoen, og arbeider nå som tegner ved Saxlund industri A/S, Akland i Risør kommune. Jeg er 25 år gammel, og grunnen til at jeg skriver til pressebyrået, er for å høre om det kan hjelpe meg med et problem. Jeg har i mange år hatt jernbane som hobby, og det har lykkes meg å samle en mengde kopier av lok- og vogntegninger. Nå er det noen loktyper som jeg mangler tegninger til ..."
Her ser vi at Steinar allerede i 1970 var i besittelse av mange lok- og vogntegninger, som var kildene for han fantastiske tegninger i 1:87 som utgjorde ryggraden i NJKs H0-fortegnelse, og som også ble et grunnlag for mange H0-modeller senere, slik Steinar Snøtun også forteler om.
Her er et fotografi av brevets første side:
For NJKs historie har brevet har en interessant påtegning i margen. Det er en merknad til ordet "hobby" i Steinars brev:
denne hobby har kostet oss meget arbeide gjennom mange år. Det gjelder dusinvis av tegninger for alt rullende materiell av gammel dato med tilhørende fotos etc. Vi har ikke tid til fortsatt å drive "forskning" for herr Jeppestøl. Han bør nu henvises til Norsk Jernbaneklubb. 5/10-70 HBm
Signaturen HBm er jeg ganske sikker på er Harald Benneche som var maskindirektør (el.l.) i Had (Hovedadministrasjonen i NSB). Merknaden kan tyde på at Steinar Jeppestøl har hatt henvendelser mot NSB tidligere, kanskje direkte til maskinavdelingen, siden han sier "ikke tid til fortsatt å drive "forskning" for herr Jeppestøl" (min understrekning). Benneche var så vidt jeg har forstått velvillig med hensyn til opprettelsen av NJK, og kanskje finner vi noe av begrunnelse her: NSB må avlastes for alle disse entusiastene som renner oss ned med forespørsler! Uansett fikk NJK dette brevet oversendt som følge av denne merknaden.
Brevet etterspør også fotografier, og det er nok i den anledning at jeg fikk dette brevet siden jeg på den tiden var i ferd med å organisere NJKs fotoarkiv. Det er notert på brevet at jeg svarte Steinar 13. november 1970.
Slik startet mitt kjennskap til Steinar, som etter kort tid førte til at vi sammen begynte å utgi H0-tegninger i det som ble kalt "H0-fortegnelsen" i NJK-regi. Her er bilde av de to første tegningene steinar tegnet for H0-fortegnelsen. Den eldste er datert 31. des. 1970.
Tegning nr. 6 og 7 i H0-fortegnelsen.
Dette var i håndtegningens tid, så de er tegnet i tusj på halvtransparent godt papir egnet for både tusjetegning og lyskopiering, en standard metode for å mangfoldiggjøre tegninger på den tiden. Steinar tegnet 42 tegninger for H0-fortegnelsen mellom 1970 og 1987.
Snøtun beskriver at Steinar J. introduserte Fremo i Norge allerede på 1990-tallet. Jeg fikk kontakt med Fremo-miljøet først i 2007 og deltok på min første messe den høsten, på Flymuseet på Gardermoen. Der var selvsagt Steinar J., (og også Steinar Snøtun som leder for Skaarerbanens Venner som arrangerte dette treffet). Dermed fikk vi fornyet kontakten fra 1970/80-tallet, og vi hadde altid noen innholdsfylte samtaler om både det ene og det andre, men selvsagt mest om gammelt jernbanemateriell og hvordan gjenskape dette i modell. Steinar bygget en rekke modeller selv, av høy kvalitet. Det var gjerne av slikt materiell han husker fra sin egen barndom/ungdom på Arendalslinjen. Av lok gjaldt det særlig ymse varianter av type 21 og 18.
Nedenfor følger noen bilder av Steinar på Fremo-treff i årene 2007 til 2021 (jeg gjenfinner ham ikke på mine bilder fra treffet i Arendal i 2023). Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Barbu bedehus i Arendal, et sted for Arendals-klubbens Fremo-treff gjennom mange år. Stasjonen er Rise. i det hele har den klubben bygget nesten alt som er av stasjoner mellom Arendal og Treungen. 13. mar. 2010 foto: Svein Sando Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Flymuseet Gardermoen 2007 foto: Svein Sando Steinar Jeppestøl på FREMO-treffpå Flymuseet Gardermoen. 6. nov. 2011 foto: Svein Sando Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Ask (Skaarerbanens Venners treff). LOket er sannsynlig en av Steinars egne selvbygde, en 18c. 8. feb. 2013 foto: Svein Sando Steinar Jeppestøl på FREMO-treff i dyp samtale med Steinar Snøtun, ved modellen av Arendal stasjon (bygger: Halvor Sannes). Stedet er fortsatt Barbu bedehus. 29. mar. 2014 foto: Svein Sando Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Leto-hallen, Dal. Det var et treff med deltagere også fra Sverige, og her har Steinar forvillet seg inn på svensk side med en stortysker. 21. okt. 2016 foto: Svein Sando Steinar Jeppestøl på FREMO-treff, sammen den andre steinar (Snøtun) ved en kompakt stasjon under bygging som Snøtun startet på under pandemien. Flere av lokene på bidlet kan godt være bygget av Steinar Jeppestøl. 22. okt. 2021 foto: Svein Sando |