Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Steinar Jeppestøl har gått bort ·5 Steinar Snøtun 14. mars 2024 kl.0815 #391189 Vist 834 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Steinar Jeppestøl gikk bort søndag 10 mars etter en tids sykdom. Steinar var en kjent og aktiv person innen både jernbane- og modelljernbanemiljøet, og har bidratt med mye kunnskap gjennom mange år. Oppveksten på Nelaug stasjon på 50-tallet, var en viktig kilde for Steinars interesse for jernbanehistorie og tidligere tiders jernbanedrift. Han refererte stadig til egne opplevelser på stasjonen og Arendalsbanen, og hadde en egen evne til å huske de små detaljene ved materiellet som de fleste andre aldri la merke til.

Steinars store kunnskap om eldre jernbane, kombinert med en ingeniørutdannelse og interesse for tekniske tegninger, resulterte i utallige tegninger med signaturen S.J. av historisk jernbanemateriell, bygninger og sporplaner mm. Mange av disse har vært gjengitt som illustrasjoner i bøker og i På Sporet, og ikke minst hans bidrag til NJK H0 fortegnelsen er velkjent i miljøet. Tegningene til Steinar var et veldig godt utgangspunkt for å lage modeller, og i et samarbeid med ScanTrain var han med å utvikle de første byggesettene i messing av norsk jernbanemateriell på 80-tallet.

Artikkelen «Mitt planlagte MJ-anlegg i HO» i PS 48 var første gang jeg ble oppmerksom på Steinar, og tankene hans rundt et anlegg satte spor. Jeg traff han først på en MJ-messe på Grorud i 1989, og vår felles interesse for modellbygging ble etterhvert et sterkt vennskap. Vår felles interesse for norsk jernbanemateriell, gjorde at vi tidlig begynte å se på mulighetene for å gjenskape eldre jernbanemateriell som modeller av høy kvalitet, noe flere andre har fått glede av etterhvert.

Steinar var også den første her til lands som introduserte det internasjonale konseptet FREMO allerede tidlig på 90-tallet. Arendal MJ-klubb hvor han var medlem, var da også de første som bygget FREMO moduler i Norge, et miljø som etterhvert har vokst seg stort her til lands. Steinar var opptatt av at modellbyggingen skulle være av så god kvalitet at de formidlet jernbanehistorie og gjenskapte miljø som i dag er tapt.

Steinar var alltid villig til å dele sin kunnskap om norsk jernbane, og ikke minst byggeglede av mange flotte modeller gjennom tiden, har han vært en stor inspirasjon for mange. Steinar var kjent for sin lune humor, humret gjerne og lo godt i hyggelige lag, samtidig hadde han sterke meninger og sa klart ifra hvis det var noe han ikke likte. Det var sjelden vanskelig å vite hva han mente om emner som opptok han. Steinars stemme har stilnet - og den vil bli dypt savnet.

Steinar Jeppestøl har gått bort Jan Arne Rødland 14. mars 2024 kl.1300 #391208 (#391189) Vist 735 ganger Lik innlegget
 

Jeg har aldri møtt Steinar men i min tid som "kopist" av heftet med H0-tegninger
i 70- og 80-årene var det mange av originalene som kom fra Steinars penn. De
eldre medlemmer av NJK husker nok også Steinar.

  Steinar Jeppestøl har gått bort Thor Bjerke 14. mars 2024 kl.1710* #391231 (#391208) Vist 718 ganger Lik innlegget
 

Jeg har gode minner fra min kontakt med Steinar gjennom mange år! Fred over hans minne!

Steinar Jeppestøl har gått bort Henrik B. Backer 14. mars 2024 kl.1856 #391239 (#391189) Vist 660 ganger Lik innlegget
 

På Krøderbanen har vi gjennom mange år hatt glede av Steinars store kunnskaper om utseende på rullende materiell. Han pleide i mange år å komme på besøk i august sammen med sin navnebror for å studere detaljer på ulikt materiell som er lagret på Krøderbanen. Da ble det bestandig tid til en hyggelig prat og utveksling av fakta og erfaringer. Det er flere vogner på Krøderbanen som har fått påskrifter med korrekt utseende eller detaljer som har har fått korrekt farve etter råd fra Steinar & Steinar.

Det er med vemod og sorg jeg konstaterer at det hyggelige mennesket Steinar Jeppestøl er gått over i historien. Jeg vil huske ham med takknemlighet. Fred være med hans minne


Beste hilsen Henrik B.

Steinar Jeppestøl har gått bort Svein Sando 16. mars 2024 kl.0301* #391351 (#391189) Vist 525 ganger Likt av 8 Lik innlegget
 

Steinar Jeppestøl tok kontakt med NJK tidlig i foreningens historie, og fikk medlemsnummer 114 hvilket tyder på innmelding antagelig i 1970, altså året etter klubbens start. Jeg har i mitt arkiv et håndskrevet brev fra Steinar datert 28. sept. 1970, stilet til "NSB's Pressebyrå, Hovedstyret". Der introduserer han seg selv slik:

Jeg er nyutdannet maskiningeniør fra NKI-skoen, og arbeider nå som tegner ved Saxlund industri A/S, Akland i Risør kommune. Jeg er 25 år gammel, og grunnen til at jeg skriver til pressebyrået, er for å høre om det kan hjelpe meg med et problem. Jeg har i mange år hatt jernbane som hobby, og det har lykkes meg å samle en mengde kopier av lok- og vogntegninger. Nå er det noen loktyper som jeg mangler tegninger til ..."

Her ser vi at Steinar allerede i 1970 var i besittelse av mange lok- og vogntegninger, som var kildene for han fantastiske tegninger i 1:87 som utgjorde ryggraden i NJKs H0-fortegnelse, og som også ble et grunnlag for mange H0-modeller senere, slik Steinar Snøtun også forteler om.

Her er et fotografi av brevets første side:

t251377-T-20061-240315.jpg


For NJKs historie har brevet har en interessant påtegning i margen. Det er en merknad til ordet "hobby" i Steinars brev:

denne hobby har kostet oss meget arbeide gjennom mange år. Det gjelder dusinvis av tegninger for alt rullende materiell av gammel dato med tilhørende fotos etc. Vi har ikke tid til fortsatt å drive "forskning" for herr Jeppestøl. Han bør nu henvises til Norsk Jernbaneklubb. 5/10-70 HBm

Signaturen HBm er jeg ganske sikker på er Harald Benneche som var maskindirektør (el.l.) i Had (Hovedadministrasjonen i NSB). Merknaden kan tyde på at Steinar Jeppestøl har hatt henvendelser mot NSB tidligere, kanskje direkte til maskinavdelingen, siden han sier "ikke tid til fortsatt å drive "forskning" for herr Jeppestøl" (min understrekning). Benneche var så vidt jeg har forstått velvillig med hensyn til opprettelsen av NJK, og kanskje finner vi noe av begrunnelse her: NSB må avlastes for alle disse entusiastene som renner oss ned med forespørsler! Uansett fikk NJK dette brevet oversendt som følge av denne merknaden.

Brevet etterspør også fotografier, og det er nok i den anledning at jeg fikk dette brevet siden jeg på den tiden var i ferd med å organisere NJKs fotoarkiv. Det er notert på brevet at jeg svarte Steinar 13. november 1970.

Slik startet mitt kjennskap til Steinar, som etter kort tid førte til at vi sammen begynte å utgi H0-tegninger i det som ble kalt "H0-fortegnelsen" i NJK-regi. Her er bilde av de to første tegningene steinar tegnet for H0-fortegnelsen. Den eldste er datert 31. des. 1970.

t251378-T-20059-240315.jpg

Tegning nr. 6 og 7 i H0-fortegnelsen.

Dette var i håndtegningens tid, så de er tegnet i tusj på halvtransparent godt papir egnet for både tusjetegning og lyskopiering, en standard metode for å mangfoldiggjøre tegninger på den tiden. Steinar tegnet 42 tegninger for H0-fortegnelsen mellom 1970 og 1987.

Snøtun beskriver at Steinar J. introduserte Fremo i Norge allerede på 1990-tallet. Jeg fikk kontakt med Fremo-miljøet først i 2007 og deltok på min første messe den høsten, på Flymuseet på Gardermoen. Der var selvsagt Steinar J., (og også Steinar Snøtun som leder for Skaarerbanens Venner som arrangerte dette treffet). Dermed fikk vi fornyet kontakten fra 1970/80-tallet, og vi hadde altid noen innholdsfylte samtaler om både det ene og det andre, men selvsagt mest om gammelt jernbanemateriell og hvordan gjenskape dette i modell. Steinar bygget en rekke modeller selv, av høy kvalitet. Det var gjerne av slikt materiell han husker fra sin egen barndom/ungdom på Arendalslinjen. Av lok gjaldt det særlig ymse varianter av type 21 og 18.

Nedenfor følger noen bilder av Steinar på Fremo-treff i årene 2007 til 2021 (jeg gjenfinner ham ikke på mine bilder fra treffet i Arendal i 2023).

t251379-img_20584.jpg

Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Barbu bedehus i Arendal, et sted for Arendals-klubbens Fremo-treff gjennom mange år. Stasjonen er Rise. i det hele har den klubben bygget nesten alt som er av stasjoner mellom Arendal og Treungen.
13. mar. 2010
foto: Svein Sando

t251380-IMG_5093.jpg

Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Flymuseet Gardermoen
 2007
foto: Svein Sando

t251381-img_28319.jpg

Steinar Jeppestøl på FREMO-treffpå Flymuseet Gardermoen.
6. nov. 2011
foto: Svein Sando

t251382-T0899.jpg

Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Ask (Skaarerbanens Venners treff). LOket er sannsynlig en av Steinars egne selvbygde, en 18c.
8. feb. 2013
foto: Svein Sando

t251383-img_33699.jpg

Steinar Jeppestøl på FREMO-treff i dyp samtale med Steinar Snøtun, ved modellen av Arendal stasjon (bygger: Halvor Sannes). Stedet er fortsatt Barbu bedehus.
29. mar. 2014
foto: Svein Sando

t251384-44319-161021.jpg

Steinar Jeppestøl på FREMO-treff på Leto-hallen, Dal. Det var et treff med deltagere også fra Sverige, og her har Steinar forvillet seg inn på svensk side med en stortysker.
21. okt. 2016
foto: Svein Sando

t251385-T-12960-211022.jpg

Steinar Jeppestøl på FREMO-treff, sammen den andre steinar (Snøtun) ved en kompakt stasjon under bygging som Snøtun startet på under pandemien. Flere av lokene på bidlet kan godt være bygget av Steinar Jeppestøl.
22. okt. 2021
foto: Svein Sando
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.52 sek
I dag 23666 treff på forum10, og 72323268 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12831 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.