Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

OnRail overtar Schenkertoget ·10 Ståle Ualand 25. apr. 2024 kl.0958 #394046 Vist 839 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Fra ruteskiftet i desember 2024 blir OnRail ny operatør for DBSchenker sitt tog til Narvik. NRE.

Kontrakt for leie av nødvendig antall Br185 skal være inngått. Ut fra mottatt informasjon så vil rutene bli noe justert i forhold til i dag slik at man kan spissvende lokomotivene i Narvik. En liten lek med skriveblokka sier at man da kan klare seg med 3 oppsetninger av lok.

Planen skal være å kjøre med 2 lok i hvert tog, for på denne måten å øke driftssikkerheten i opplegget.

Ut fra hva jeg forstår så vil togene antagelig i utgangspunktet gå via Botniabanan.

spissvende lokomotivene Svein Sando 25. apr. 2024 kl.1448 #394060 (#394046) Vist 814 ganger Lik innlegget
 

"spissvende lokomotivene". Hva er det?

  spissvende lokomotivene Roar 25. apr. 2024 kl.1454 #394061 (#394060) Vist 824 ganger Lik innlegget
 

Direkte over i nytt tog i motsatt kjøreretning. Årsak lokmangel.

    spissvende lokomotivene Ståle Ualand 25. apr. 2024 kl.1502 #394064 (#394061) Vist 855 ganger Lik innlegget
 

Lokmangel kan være en årsak.

I OnRail sitt tilfelle handler det selvfølgelig om å få mest mulig ut av materiellet man disponerer. OnRail har det som sin filosofi å kjøre mest mulig opplegg hvor man så fort som mulig vender tilbake til utgangspunktet.

Når det gjelder NRE så står lokomotivene i dag over omtrent et døgn før retur. OnRail vil flytte lokene over til ferdig lastet stamme når de kommer til Narvik og returnere. Regner dog med at rutene har marginal slik at ikke forsinkelsene forplanter seg selv ved små forsinkelser. For det vil garantert bli forsinkelser på denne trafikken.

Kaunis og Railcare gjør det likt. De kjører en stamme med lok to vendinger til Narvik i løpet av et døgn. Der er jeg rimelig overbevist om at tomme vs lastede vogner står klar og at man mer eller mindre bytter over til ny stamme umiddelbart for ny tur.

      spissvende lokomotivene Roar 25. apr. 2024 kl.1646* #394066 (#394064) Vist 877 ganger Lik innlegget
 

For SJN er vanligste årsak manglende trafikk-klare Di4. Da spissvendes lokene i Trondheim.

        spissvende lokomotivene Ståle Ualand 25. apr. 2024 kl.2002 #394081 (#394066) Vist 717 ganger Lik innlegget
 

Eg skjønte det.

Henning Aandal brukte vel uttrykket om hele toget.

  spissvende lokomotivene Terje Andersen 25. apr. 2024 kl.1709* #394072 (#394060) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

At man returnerer lokomotivet i første returnerende tog, eller sagt litt anderledes, så raskt som ruteplanen tillater.

Men jeg antar at Onrail har bedt om, og forhåpentligvis får/har fått, en ruteplan som ikke er en helt bokstavelig spissvending sett fra grafisk tuteplan sin side. Det ville bety at man i tillegg til overføring av lokomotiv ofte ville overført forsinkelse.

Terje

    spissvende lokomotivene Hans-Ole Sveia 25. apr. 2024 kl.1741 #394074 (#394072) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

Jeg antar at en på Ofotbanen har en praktisk tilnærming til dette. Det er tross alt en forskjell mellom dette og fem-minutters vending i sin tid av lokaltog på Oslo V og Sandvika før ruteskiftet i 1973 (65/67-sett) og fem-minutters vending av lokaltog på Oslo V og Asker rett etter ruteskiftet i 1973 (69-sett).

    spissvende lokomotivene Ståle Ualand 25. apr. 2024 kl.2005 #394082 (#394072) Vist 716 ganger Lik innlegget
 

Vel... søknadene for ruteplan R25/T25 er så vidt innlevert. Så man vet jo ikke om man får rutene slik man ønsker. Det får vi en pekepinn på i slutten av mai. Da publiserer Trafikverket status i planleggingen i forkant av samrådsmøte.

Vendingen i Narvik må jo selvfølgelig ha en marginal. Hvis ikke så vil de jo slite med forsinkelser i to døgn. Men de har neppe så langt opphold at de kunne ventet på lossing og lasting av et tog med 14 dobbeltvogner. (Det er toglengden i dag på Schenkertoget)

OnRail og Narvik Ståle Ualand 3. mai 2024 kl.0658 #394406 (#394046) Vist 244 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det utmerkede svenske nettstedet jarnvagar.nu har i dag en nyhetssak om dette.

Og det kaster mer lys over begrepet "overtar eierskapet" som har vært brukt i pressen.

DBSchenker legger faktisk ned toget sitt og OnRail starter opp eget tog med Schenker som stor kunde. Det er også tegnet avtale med andre transportkjøpere allerede.

Kan det ha sammenheng med at Schenker egentlig skulle slutte med innenlands termontransport?

Vel, innsyn i svenske rutesøknader viser at det er søkt om to mulige opplegg for trafikken. Ett over Ånge og ett over Sundsvall og Botniabanan. Ett av oppleggene innebærer lange arbeidspass for førere med innlagt pause underveis.

Begge oppleggene har omsøkt avgangstid Oslo klokken 1943 og ankomst Narvik klokken 2050. Avgang Narvik klokken 0010 og ankomst Alnabru kl 0230. Litt annen tid på nordgang lørdag. Totalt 6 avganger per uke i hver retning.

Kan ellers nevne følgende om godstrafikk til og fra Narvik og ruteplan R25:

CargoNet har søkt om tre ARE tog som i denne ruteterming. ARE III har stopp i Bastuträsk for utsett av vogn på vei nordover og innsett på vei sørover.

Og så har TM Togdrift og Hector Rail begge søkt rute på noe som må være samme opplegg. Fisketog sørover to dager per uke. TM Tog til Trelleborg og Hector til Malmø. TM Tog skal ha med mannskapsvogn i sine tog ifølge rutesøknaden.

TM Togdrift har i tillegg søkt rute for et tog fra Djupvik til Brista, nord for Stockholm. Det er nok avfall til forbrenning. Ett tog per uke.

Lenke: OnRail tar over NRE - jarnvagar.nu

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.30 sek
I dag 7278 treff på forum10, og 72516901 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12845 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.