Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Galleriet    

Norges første FLIRT! ·14 Nils Håkon Sandersen 15. mars 2011 kl.2254 #87742 Vist 1705 ganger Lik innlegget
 

Håper noen bilder av Norgesnyheten blir satt pris på :-)

forstørrt129764-20110315_7520.jpg

Første Flirt-sett til Norge, over Rolvsøysund bro
NSB AS: type 74 nr. 74-01
Greåker, vest for
15. mar. 2011
foto: Nils Håkon Sandersen

forstørrt129765-20110315_7523.jpg

Første Flirt-sett til Norge, over Rolvsøysund bro
NSB AS: BMb 74 nr. 74.521
Greåker, vest for
15. mar. 2011
foto: Nils Håkon Sandersen

forstørrt129766-20110315_7530.jpg

Første Flirt-sett til Norge, over Rolvsøysund bro
NSB AS: BMa 74 nr. 74.101
Greåker, vest for
15. mar. 2011
foto: Nils Håkon Sandersen

forstørrt129767-20110315_7535.jpg

74-01 ankommer Norge som første FLIRT
NSB AS: type 74 nr. 74-01
Haug–Råde
15. mar. 2011
foto: Nils Håkon Sandersen

forstørrt129768-20110315_7541.jpg

74.01 ankommer Norge som første FLIRT
NSB AS: type 74 nr. 74-01
Haug–Råde
15. mar. 2011
foto: Nils Håkon Sandersen
Norges første FLIRT! Atle Samuelsen 16. mars 2011 kl.0540 #87762 (#87742) Vist 1466 ganger Lik innlegget
 

Hei NIls Håkon,
takker for nydelige bilder! Det siste var virkelig en perle !
- Atle

Boggiene. Jahn Jonassen 16. mars 2011 kl.0838 #87772 (#87742) Vist 1470 ganger Lik innlegget
 

På bilde 4 ser man tydelig boggienes plasering, og mellom 3 og 4 vogn er det tydelig mulighet å dele settet på en enkel måte. Om det er automatkobbel eller sammenskrudd stang, det vet ekspertene. Jahn.

  Deling av Flirt-sett Erland Rasten 16. mars 2011 kl.1154 #87797 (#87772) Vist 1459 ganger Lik innlegget
 

Foreslo å lage UIC-overgang og kobbel her, slik at man kan sette inn sitte- eller sovevogner ved behov!

Men for å svare seriøst: Togsettet er bare delbart i verksted, på samme måte som alle andre av NSBs motorvognsett. Dette gjelder også overgangen hvor det ikke er Jacobsboggi.

Erland

    Boggi Christoffer Bjørgen Nilsen 16. mars 2011 kl.1524 #87827 (#87797) Vist 1419 ganger Lik innlegget
 

Hvorfor er det valgt en slik fordeling av boggier, både plassering og type? Hvorfor er det ikke benyttet én boggi-variant hele toget igjennom?
Mvh Christoffer

      Lekmannssvar Svein Sando 16. mars 2011 kl.1531 #87828 (#87827) Vist 1441 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke, men ut fra akselrekkefølgen Bo'2'2'+Bo'2'2'Bo' vil jeg tro at jacobsboggiene (de mellom to vogner) ikke kan/bør brukes som drivboggier. For å få plassert den midterste drivboggien, må den altså ordnes som en ordinær boggi, og da må den nærmeste i nabovogna også gjøres det. Motorboggiene er på denne måten spredd mest mulig.

forstørrt129744-DSC04015.jpg

NSB AS: type 74 nr. 74-01
NSB AS: Type 74

Ingedal, i nærheten av
15. mar. 2011
(exif: 2007-01-25)
foto: Knut Ragnar Holme

        Lekmannssvar Herman 16. mars 2011 kl.1536 #87830 (#87828) Vist 1426 ganger Lik innlegget
 

Jeg innbiller meg at det er vekthensyn som er grunnen til at man ikke ønsker å motorisere en av Jacobsboggi. Akseltrykket skal under et bestemt nivå, selv om passasjerene skulle stå veldig trangt.
(Veldig trangt skal her forståes som 6 passasjerer a 75 kg. pr. kvadratmeter.)

      Flirt-konseptet Erland Rasten 16. mars 2011 kl.1535 #87829 (#87827) Vist 1427 ganger Lik innlegget
 

I Flirt-konseptet er det en drivboggi i hver ende av toget, mens restene av traksjonsanlegget (strømretter, hovedtransformator, kjøleutstyr osv., er plassert rett over denne boggien. Løpeboggiene er Jacobs-boggier, dvs en felles boggi under to vogn-ender.
Den "normale" lengden på et Flirt-sett er 4 vogner, dvs ca 75m. Men de kan også utvides til 45 eller 6 vogner. Med bare to traksjonsenheter, vil dette naturligvis gå ut over akselerasjonen.
NSB ønsket et lengre tog enn det standard 4-vogers togsettet, men ønsket ikke lavere akselerasjon. Da ble løsningen å bygge inn et tredje traksjonsanlegg omtrent midt i toget. Siden drivboggien av plass- og vekthensyn ikke kan være en Jacobsboggi, ble løsningen å lage en "normal" overgang midt i toget, dvs en driv- og en løpeboggi.
Erland

        Flirt-konseptet Christoffer Bjørgen Nilsen 20. mars 2011 kl.1610 #88229 (#87829) Vist 803 ganger Lik innlegget
 

Takk for utfyllende svar alle tre!
Mvh Christoffer.

Norges første FLIRT! Lars Sandberg 16. mars 2011 kl.1746 #87839 (#87742) Vist 1295 ganger Lik innlegget
 

Dette innleder vel en ny æra, men hvor fort er det meningen at neste og neste skal komme til Norge

Takk til Knut, Nils Håkon og Svein for flotte bilder Paul F.E. Reale 17. mars 2011 kl.0448* #87884 (#87742) Vist 1228 ganger Lik innlegget
 

Dette var moro å se for de av oss som gleder oss til å se nytt materiell på norske spor.
Noen som vet når det er meningen at de første settene skal settes i trafikk.
Noen som vet når det neste settet kommer til Norge og hvor mange sett som skal brukes til testing?

  Testing av Flirt Erland Rasten 17. mars 2011 kl.0853 #87899 (#87884) Vist 1252 ganger Lik innlegget
 

4 togsett er under produksjon nå. Disse skal foreløpig brukes til testing og godkjenning, samt opplæring. Alle er av type 74, regiontog.
Togsett 2 skal etter planen komme til Norge i slutten av mai, togsett 4 i slutten av juli og togsett 3 i midten av september. Siden togsett 4 kommer under sporbruddet i Oslo-tunnelen, vil det trolig få en rundtur om Hønefoss ved ankomst.
De vil bli satt i ordinær trafikk Skien-Lillehammer når de er klare for dette, men det blir neppe før helt på slutten av året eller tidlig neste år.
Erland

  Takk til Knut, Nils Håkon og Svein for flotte bilder Svein Sando 17. mars 2011 kl.1046 #87911 (#87884) Vist 1246 ganger Lik innlegget
 

Jeg har nok ikke lagt ut et eneste bilde. Dertil befinner jeg over 50 mil fra dem, men jeg "siterte" et bilde av Knut Ragnar, så det er kanskje det du tenker. Fotografnavnet står under bildet, så det var ikke noe forsøk på å stjele et bilde.

    Misforståelse Paul F.E. Reale 18. mars 2011 kl.2338 #88101 (#87911) Vist 915 ganger Lik innlegget
 

Da er den saken oppklart. Ha en god helg.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.65 sek
I dag 6578 treff på forum10, og 73719237 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12974 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.