|
|
|
|
Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-TønsbergSkribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet første gang: 6. nov. 2011 kl.2344 *Endret: 18. des. 2011 kl.1740
#108199 vist 327 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Så nærmer det seg. Med stormskritt. Tiden med dieselmotorvogner på gummihjul sør for Holmestrand er et tilbakelagt kapittel. I det minste i denne omgang. Her noen få glimt fra dagen før dagen, samt et par far dagen før det også. Og vi begynner med det første. Altså dagen før dagen før dagen, lørdag 5. november.
Utkjør fra Tønsberg i retning Oslo. Utkjørsignalet viser stopp, tidlig mandag morgen vil det vise grønt for første tog i retning Oslo og bortenforliggende stasjoner. Og tidlig er kl. 04.59, for å være presis. Tønsberg5. nov. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Plutselig har "nord for" blitt "sør for". Fra toppen av Jarlsbergtunnelen ser vi vestover i retning Sem. Nede til venstre lå nedre spor tidligere, inntil videre blir det ingenting her. Men etter hvert kan det være at vi vil få oppleve en søndre tilsving som vil gjøre det mulig å kjøre rett inn til Tønsberg sørfra uten å måtte runde sløyfen først. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)5. nov. 2011foto: Hans Morten Tamnes Så fortsetter vi med dagen før dagen, hvilket blir søndag 6. november. Da var det prøvekjøring. Og alt tyder på at prøvekjøringen falt like heldig ut som målevognens undersøkelser.
Utkjør Barkåker retning Tønsberg lyser rødt. 6. nov. 2011 foto: Hans Morten Tamnes
Denne dagen var det prøvekjøring, og som bildet viser ble den utført med en Robel eid av Jernbaneverket. Her er den på vei nordover med Skoppum som endestasjon. 6. nov. 2011 foto: Hans Morten Tamnes
Etter å ha snudd på Skoppum, kom den ganske snart tilbake igjen. 6. nov. 2011 foto: Hans Morten Tamnes
I friskt tempo forsvinner den inn i kulverten på Barkåker. Og den observante bivåner vil jeg registrere at undertegnede ikke var alene med kamera ... 6. nov. 2011 foto: Hans Morten Tamnes Nå er det bare snakk om å få seg noen timers søvn, det er ikke lenge til klokken er 04.59 i Tønsberg. Og før det er den 04.37 i Sandefjord. Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, her er linker til de andre trådene samlet. Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg) Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over) Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden) Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor) Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)
Mvh Hans Morten Rapporterende fra Vestfoldbanen | Utskriftsvennlig | Konteksten | Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg ·1
Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1740* #108199 Vist 328 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|