Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Innlegg i Plattform

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet første gang: 7. nov. 2011 kl.1000
*Endret: 18. des. 2011 kl.1742
#108219 vist 696 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Så er altså mandag 7. november her, med idriftsettelse av det nye dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg og tilhørende vending av kjøreretningen i sløyfen i Tønsberg.

Med en vekkeradio som to minutter før klokken fire i natt ga beskjed om at det var på tide å stå opp, var det ikke noe annet å gjøre enn å adlyde. En runde på badet, så var man klar til å gå de 400 meterne ned til Sandefjord stasjon. I forholdsvis god tid før togankomst så det slik ut på stasjonen:

forstørrt139242-2011-11-07_6385.jpg

Godt og vel fem minutter igjen til avgangstid for det første ordinære toget gjennom Jarlsbergtunnelen og på det nye dobbeltsporet. Togleder har stilt utkjør retning Stokke.
Sandefjord
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så har toget kommet og reisende haster mot toget for å ta plass.

forstørrt139243-2011-11-07_6388.jpg

Det første ordinære toget på det nye dobbeltsporet med passasjerutveksling. Eller egentlig smått med utveksling, det var vel utelukkende påstigende så langt jeg kunne se.
Sandefjord
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Tønsberg stasjon og kort opphold.

forstørrt139244-2011-11-07_6389.jpg

Nye reisende har funnet veien ombord, det er like før det bærer ut på ny strekning.
Tønsberg
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Ut i nordlig retning over stasjonstomten i Tønsberg. Og mens man tidligere reiste sørover fra Tønsberg når man skulle nordover, reiser man fra nå av nordover når man skal nordover. Inn i Jarlsbergtunnelen og på et spor og en trasé som i langt større grad enn den gamle fra 1881/1915 egner seg til eksempelvis kaffehenting. Skulle også bare mangle, nå er det tross alt kurvatur beregnet på helt andre hastigheter enn på det gamle sporet. Da vi passerte gjennom kulverten på Barkåker ble jeg oppmerksom på lokalbefolkning som hilste det første toget med norske flagg. Ikke dårlig! Og lokføreren hilste med et par korte støt i fløyta.

Det skal også nevnes at lokføreren på dette første toget, tog 804, ble overrakt blomster av prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.

For mitt vedkommende ble det å følge tog 804 til Drammen. Etter en liten halvtimes ventetid ble jeg med første tog sørover, tog 801. I Tønsberg krysset vi med dagens tredje innsatstog i nordlig retning, tog 876.

forstørrt139245-2011-11-07_6390.jpg

Tog 801 har kommet til Tønsberg og venter i spor 2 på kryssende tog. I venterommet har forventningsfulle reisende samlet seg i påvente av tog 876s ankomst. I anledning dagen var NSBs personale ute på alle stasjoner langs Vestfoldbanen og delte ut en liten God tur-hilsen til de reisende.
Tønsberg
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Med tog 876s ankomst til Tønsberg ble den første kryssingen i Tønsberg etter idriftsettelsen av dobbeltsporet avviklet. Og mens det frem til og med 23. september hadde plattform på høyre side, har det nå plattform på venstre side.

forstørrt139246-2011-11-07_6395.jpg

Tog 876 ruller inn i spor 1 på Tønsberg stasjon, fra og med i dag med plattform på venstre side. For litt over seks uker siden var det plattform på høyre side.
Tønsberg
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da er det nye dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg tatt i bruk. All den tid det skjedde på den tiden av døgnet det gjorde, må vi bare leve med at min trofaste Canon EOS 5D ikke er så altfor glad i høyeste ISO-innstilling, 3200.

Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, her er linker til de andre trådene samlet.

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg)

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over)

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Mvh
Hans Morten
Grytidlig oppe

Utskriftsvennlig

Konteksten

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor ·17 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1742* #108219 Vist 697 ganger
Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor Nils-Kristian Møller 7. nov. 2011 kl.1040 #108220 (#108219) Vist 584 ganger
Bilder i mørket Paul F.E. Reale 7. nov. 2011 kl.1210* #108230 (#108219) Vist 554 ganger
  Signalanlegget Lars Myrvang 7. nov. 2011 kl.1414 #108237 (#108230) Vist 523 ganger
    Signalanlegget er en midlertidig løsning Terje Andersen 7. nov. 2011 kl.1421 #108238 (#108237) Vist 544 ganger
      Signalanlegget er en midlertidig løsning Jan-Inge Hansen 7. nov. 2011 kl.1610 #108252 (#108238) Vist 521 ganger
        Også midlertidig sporarrangement? Ole-Jacob Thorkildsen 7. nov. 2011 kl.1727 #108262 (#108252) Vist 479 ganger
        Er Barkåker stasjon blitt ekstra lang? Nils Chr Hagen 7. nov. 2011 kl.1839 #108273 (#108252) Vist 480 ganger
          Er Barkåker stasjon blitt ekstra lang? Jahn Jonassen 7. nov. 2011 kl.2027 #108287 (#108273) Vist 453 ganger
Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.2056 #108295 (#108219) Vist 452 ganger
  Kryssinger i 2012 Ståle Ualand 7. nov. 2011 kl.2133 #108303 (#108295) Vist 421 ganger
  Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Ståle Hatlelid Karlsen 7. nov. 2011 kl.2232* #108311 (#108295) Vist 405 ganger
    Apropos Vestfoldbanen Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1804 #108369 (#108311) Vist 332 ganger
  Ikke dobbeltspor før signalekspertene blir friskmeldte? Nils Chr Hagen 7. nov. 2011 kl.2344 #108319 (#108295) Vist 395 ganger
  Dobbeltspor inn til Tønsberg? Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1605 #108362 (#108295) Vist 349 ganger
    Dobbeltspor inn til Tønsberg? Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1744 #108368 (#108362) Vist 347 ganger
      Tidsaspektet Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1846 #108373 (#108368) Vist 335 ganger

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.64 sek
I dag 7569 treff på forum10, og 72239203 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.