Så er altså mandag 7. november her, med idriftsettelse av det nye dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg og tilhørende vending av kjøreretningen i sløyfen i Tønsberg. Med en vekkeradio som to minutter før klokken fire i natt ga beskjed om at det var på tide å stå opp, var det ikke noe annet å gjøre enn å adlyde. En runde på badet, så var man klar til å gå de 400 meterne ned til Sandefjord stasjon. I forholdsvis god tid før togankomst så det slik ut på stasjonen:
Godt og vel fem minutter igjen til avgangstid for det første ordinære toget gjennom Jarlsbergtunnelen og på det nye dobbeltsporet. Togleder har stilt utkjør retning Stokke. Sandefjord7. nov. 2011foto: Hans Morten Tamnes Så har toget kommet og reisende haster mot toget for å ta plass.
Det første ordinære toget på det nye dobbeltsporet med passasjerutveksling. Eller egentlig smått med utveksling, det var vel utelukkende påstigende så langt jeg kunne se. Sandefjord7. nov. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg stasjon og kort opphold.
Nye reisende har funnet veien ombord, det er like før det bærer ut på ny strekning. Tønsberg7. nov. 2011foto: Hans Morten Tamnes Ut i nordlig retning over stasjonstomten i Tønsberg. Og mens man tidligere reiste sørover fra Tønsberg når man skulle nordover, reiser man fra nå av nordover når man skal nordover. Inn i Jarlsbergtunnelen og på et spor og en trasé som i langt større grad enn den gamle fra 1881/1915 egner seg til eksempelvis kaffehenting. Skulle også bare mangle, nå er det tross alt kurvatur beregnet på helt andre hastigheter enn på det gamle sporet. Da vi passerte gjennom kulverten på Barkåker ble jeg oppmerksom på lokalbefolkning som hilste det første toget med norske flagg. Ikke dårlig! Og lokføreren hilste med et par korte støt i fløyta. Det skal også nevnes at lokføreren på dette første toget, tog 804, ble overrakt blomster av prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket. For mitt vedkommende ble det å følge tog 804 til Drammen. Etter en liten halvtimes ventetid ble jeg med første tog sørover, tog 801. I Tønsberg krysset vi med dagens tredje innsatstog i nordlig retning, tog 876.
Tog 801 har kommet til Tønsberg og venter i spor 2 på kryssende tog. I venterommet har forventningsfulle reisende samlet seg i påvente av tog 876s ankomst. I anledning dagen var NSBs personale ute på alle stasjoner langs Vestfoldbanen og delte ut en liten God tur-hilsen til de reisende. Tønsberg7. nov. 2011foto: Hans Morten Tamnes Med tog 876s ankomst til Tønsberg ble den første kryssingen i Tønsberg etter idriftsettelsen av dobbeltsporet avviklet. Og mens det frem til og med 23. september hadde plattform på høyre side, har det nå plattform på venstre side.
Tog 876 ruller inn i spor 1 på Tønsberg stasjon, fra og med i dag med plattform på venstre side. For litt over seks uker siden var det plattform på høyre side. Tønsberg7. nov. 2011foto: Hans Morten Tamnes Da er det nye dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg tatt i bruk. All den tid det skjedde på den tiden av døgnet det gjorde, må vi bare leve med at min trofaste Canon EOS 5D ikke er så altfor glad i høyeste ISO-innstilling, 3200. Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, her er linker til de andre trådene samlet. Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg) Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over) Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden) Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg) Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)
Mvh Hans Morten Grytidlig oppe |