Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden ·17
Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1737* #108177 Vist 641 ganger
Lik innlegget |
| I denne tråden har jeg til hensikt å oppsummere det arbeidet som er gjort i løpet av de seks ukene Vestfoldbanen har vært stengt sør for Holmestrand. Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, nederst i dette innlegget er linker til de andre trådene samlet. For å gjøre det litt enklere for de som ikke har detaljkunnskap om geografien i landets nest minste fylke, lar jeg mitt selvtegnede kart følge også denne tråden.
Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen. foto: Hans Morten Tamnes Beklageligvis har jeg ikke rukket å følge opp med innlegg fortløpende, men jeg håper allikevel at dette kan ha interesse for forumets lesere. I det minste vil det vel kunne ha interesse i et litt lengre perspektiv. Uansett, her er linkene til de øvrige trådene. Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg) Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over) Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg) Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor) Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet) Mvh Hans Morten Høyt og lavt i anleggsområdene |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 26. september Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.1857 #108180 (#108177) Vist 574 ganger
Lik innlegget |
| Litt over to døgn har gått siden stengeperioden startet, og de strukturelle endringene i landskapet er åpenbare.
Gammel underbygging er trauet ut, nye masser skal inn for å sikre en best mulig underbygging. Barkåker-Tønsberg (2spor)26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsbergtunnelen rett frem, det tidligere nedre sporet forsvant ut til venstre hvor gravemaskinen av fabrikat Volvo står. Barkåker-Tønsberg (2spor)26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Spuntveggen som har stått mellom gammelt og nytt spor er under riving. Barkåker-Tønsberg (2spor)26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det er fortsatt trafikk på nedre spor, men den besørges nå av gummihjulskjøretøy. Det øvre sporet lå for en stor del på løsmasser, disse massene kjøres bort med lastebil. Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Nedre spor frigjort for jernbanetekniske installasjoner, øvre spor kan lokaliseres gjennom plasseringen av kontaktledningsmastene. Og som det kan ses, det er noen kubikkmeter masse som skal fjernes. Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det bores og klargjøres for sprengning over en lav sko med to borerigger oppe på øvre spor. Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Med vegetasjon borte kommer plutselig gammelt håndverk mer til syne, her representert ved gamle forstøtningsmurer. Tomsbakken–Tønsberg26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
I bakgrunnen ventilasjonshuset for Frodeåsen tunnel. Den gamle forstøtningsmuren - omtrent midt i bildet - har ikke tenkt å gi seg uten kamp ... Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Oppe til venstre det tidligere kilometer 113-merket på det øvre sporet. Det grovplanerte området midt i bildet er hvor det nye sporet vil gå, mens nedre spor så vidt skimtes ytterst til høyre. Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Traseen fra 1915 sett i retning Tomsbakken. Kilometer 113 er like bak fotografens rygg der han står på toppen av den midlertidige anleggsveien. Tomsbakken–Tønsberg26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt hvor den midlertidige anleggsveien kom opp, kilometer 113 rett fremfor oss. Boreriggene i full virksomhet i bakgrunnen. Tomsbakken–Tønsberg26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den ene av to borerigger oppe på øvre spor. I bakgrunnen troner Slottsfjelltårnet, helt til høyre bildet befinner Slottsfjelltunnelen seg. I dag er det en veitunnel, fra 1881 til 1915 var det jernbanetunnel med Tønsberg stasjon beliggende umiddelbart etter at toget hadde kommet ut av tunnelen. Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det bores enda mer. Øvre spor er ikke til å kjenne igjen. Tomsbakken–Tønsberg26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Steinblokkene som på et tidspunkt ble plassert på toppen av muren for å gjøre tykkere ballastlag mulig, er i ferd med å forsvinne. Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Mye masse er allerede tatt ut. Og langt mer skal fjernes før det igjen gå tog her på det som fra 7. november blir forbindelse sørover fra Tønsberg. Tønsberg26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Et tog av tippbiler og dumpere venter på å få lass bestående av løsmasse. Fallet på det nye sporet vil starte omtrent ved den andre kontaktledningsmasten. Tønsberg26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tilbake ved broen over Eckersbergsgate: Ettersom de nye broene som skal inn er traubroer, skal kronene på brofundamentene skjæres ned til det nivået hvor det er trauet ut. Tønsberg–Jarlsberg Points26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Dette var noen glimt fra en dag i Kjellelias forvandling. Smått om senn vil mer følge. Mvh Hans Morten Med lisens til bevegelse i anleggsområde
Og der var resten av den gamle broen over Eckersbergsgate revet. Brodelene ble kjørt bort for ytterligere demontering før levering som skrapjern. Tønsberg26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Jan Erik 6. nov. 2011 kl.2024 #108186 (#108180) Vist 543 ganger
Lik innlegget |
| Jeg vil få takke deg så meget for at du ta tid til og dele oss andre med disse bildene. Og regne med du har fått tillatelse av Jernbaneverket til og går og ta bilder fra området hvor vi andre ikke har avgang til. Vet ikke om du kommer til og reise med de første tog i morgen tidlig nå de skal for første gang kjøres igjemmom den nye tunnelene og på den nye strekningen kunne godt tenkt og reist selv med ette toget. Jan Erik |
|
Eckerbergsgate - bro Lars Myrvang 6. nov. 2011 kl.2102 #108187 (#108186) Vist 544 ganger
Lik innlegget |
| Betyr dette at denne forhatte lave undergangen blir erstattet av noe mer tidsmessig med minst 4meter fri kjørehøyde? |
|
Eckerbergsgate - bro Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.2346 #108200 (#108187) Vist 512 ganger
Lik innlegget |
| Betyr dette at denne forhatte lave undergangen blir erstattet av noe mer tidsmessig med minst 4meter fri kjørehøyde? Nei, beklager. Denne undergangen blir akkurat så høy - eller lav - som den har vært tidligere, nemlig 3,2 meter (om jeg ikke minnes helt feil). Derimot har undergangen i Halvdan Wilhelmsens allé - i bunnen av den såkalte sykehusbakken - fått større kjørehøyde, den er nå 4,2 meter. Mvh Hans Morten Oppklarende |
|
Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.0423 #108214 (#108186) Vist 493 ganger
Lik innlegget |
| Takk skal du ha, Jan Erik! Og ja, du kan ta det helt rolig - jeg har tillatelse og nødvendige "sertifikater" for å kunne bevege meg i Jernbaneverkets anleggsområder. Samt at jeg til enhver tid har samtale med hovedsikkerhetsvakt og/eller lokal sikkerhetsvakt der jeg ferdes. Mvh Hans Morten På spranget ut døren for å rekke første tog gjennom Jarlsbergtunnelen |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 28. september Hans Morten Tamnes 1. des. 2011 kl.2309 #110863 (#108177) Vist 307 ganger
Lik innlegget |
| Selv om det har gått ikke bare dager men uker siden jeg startet denne tråden, har det bare gått et par dager siden jeg var i Kjellelia og fotograferte anleggsarbeidet. For de med enda kortere hukommelse enn meg - to dager fra 26. september.
Spuntveggen mellom anleggssporet og Vestfoldbanens trasé er i ferd med å bli revet. Slangene til skjærebrennere viser at det er opptil flere i bruk samtidig. Og Slottsfjelltårnet troner på toppen - slik det har gjort i 1 000 år eller deromkring. Barkåker-Tønsberg (2spor)28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Her vises det hvor mye som er trauet ut av gammel trasé. Ny underbygning skal inn for den kommende søndre tilsving. Til venstre står en av de mange vaktene som hadde som oppgave å stoppe trafikken i Farmannsveien når tippbilene og andre anleggsmaskiner skulle inn og ut av anleggsområdet. De gamle kontaktledningsstolpene holder ut, selv om de ikke har lang tid igjen. Også oppe ved øvre spor klamrer en stolpe seg fast. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vel oppe på traseen til nedre spor ser vi motsatt vei. Det fremgår tydelig at det ikke er så rent lite masse som er trauet ut. I bakgrunnen to mann travelt opptatt med skjærebrenner. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Noen meter videre. I bakgrunnen til høyre kan en såvidt skimte spuntveggen. Til venstre er det gravd ut mye løsmasse i skråningen opp mot øvre spor. Gravemaskinen står omtrent rett over innløpet til Jarlsbergtunnelen. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
"Tog" av tippbiler på nedre spor. Det ble lastet kontinuerlig, 24 timer i døgnet frem til all masse var kjørt ut. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Løsmasser er gravd ut, fjellet har kommet frem. Sprengning er neste. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Trafikken i Farmannsveien er stoppet slik at en tippbil kan komme ut. Entreprenørene uttrykte stor tilfredshet med at Jernbaneverket sørget for dette, det sparte bilene og sjåførene for mye venting. Massene ble kjørt til Tomsbakken og riggområdet der for mellomlagring. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Steinsettingen holder stand. Fremdeles. Det bores og klargjøres for sprengning. Nederst i bildet ligger stein som har kommet fra øvre spor. Tomsbakken–Tønsberg28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Når en dagstøtt tråkker rundt i anleggsområdet, er det ikke til å unngå at en kommer i snakk med noen av maskinførerne. Pål Einar Edvardsen som sitter i beltegraveren sin, tilhørende maskinentreprenør Kjell A. Andersen fra Stokke, var en av de jeg kom i snakk med. Jeg har en fast regel, og det er at jeg aldri går i nærheten av en anleggsmaskin uten å ha blikkontakt med maskinføreren. Første gang jeg skulle passere ham, ble jeg stående en god stund før han ble oppmerksom på meg. Da jeg passerte, slo vi av en liten prat, og jeg sa at jeg aldri gikk forbi før jeg hadde kontakt. Resten av tiden i anlegget stoppet ha maskinen og slapp meg frem så snart han så meg komme. Takk til ham for den servicen! Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Oppe på øvre spor, kilometer 113 like bak ryggen min. Til høyre ses litt av rundkjøringen i Kjellekrysset. Legg merke til gravemaskinen midt i bildet. Tomsbakken–Tønsberg28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Jeg nevnte at du skulle se på maskinen midt i forrige bilde. Her er hvorfor - den har funnet seg en liten sten å bale med. Tomsbakken–Tønsberg28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
... men alt går. Nå gjenstår bare en halv runde, så kan den vente på sin videre skjebne. Helt til høyre kilometermerke 113. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det bores, og det røde stenstøvet var noe skikkelig skitt å få på sko og tøy. Tomsbakken–Tønsberg28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
To borerigger til, en tippbil med henger får lass mens en annen tippbil gjør seg klar til å svinge inn i anleggsområdet. Boreriggen til venstre borer i det som var innsiden av øvre spor. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Brakken til venstre sto på samme høyde som øvre spor, som gikk like til høyre for den. Det gjør den ikke lenger ... Man kan ane konturene av traseen for det nye sporet i retning Sem og sørfylket. Tomsbakken–Tønsberg28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tippbil med henger på vei bort til ventende gravemaskin. I bakgrunnen er en annen tippbil med henger i ferd med å svinge ut i Farmannsveien, og bilkøen vokser hurtig. Ikke til å undres over at trafikkdirigeringen var kjærkommen. Tønsberg–Jarlsberg Points28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 29. september, del 1 Hans Morten Tamnes 7. des. 2011 kl.2152 #111386 (#108177) Vist 285 ganger
Lik innlegget |
| Ny dag og nye gevinster. I løpet av 24 timer har det skjedd litt, hvilket ikke er så altfor underlig all den tid det arbeides døgnet rundt. Denne dagen er delt i to. Eller kanskje heller - omtalen av denne dagen er delt i to. I denne første holder vi oss nede langs nedre spor. Eller restene av traseen.
Utkjøringen fra Tønsberg. Frem til for noen få dager siden i sørlig retning, om noen uker i nordlig retning. Gammel masse er trauet ut, det legges duk før ny masse kjøres inn. I bakgrunnen arbeides det med den nye broen over Eckerbergsgate. Barkåker-Tønsberg (2spor)29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Arbeidet med å fjerne spuntveggen går mot slutten. Ut av tunnelen har en Huddig-traktor kommet, det trekkes kabel. Jarlsberg tunnel (tnl.)29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Og der lå'n. Det er ikke bare-bare å stå imot hydraulikkrefter. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det graves og kjøres, det bores og det sprenges. Hektisk aktivitet i Kjellelia. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Maskinen oppe til venstre står i den høyden øvre spor gikk inntil for noen dager siden. Etter nesten én uke har det blitt kjørt bort noen tusen kubikkmeter. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Sprengsten graves ut og veltes ned skråningen. Fortsatt gjenstår noen salver ... Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Som nevnt - det er fortsatt mange kubikkmeter fjell å sprenge og laste ut. Etter seks dager er sprengningsarbeidet omtrent halvveis. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Sprengsten, stenblokker og rester av forstøtningsmur i skjønn uorden. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Selv store biler trives ikke med nærkontakt med sten ... Sjåføren sørger for å fjerne den, til høyre står trafikkdirigenten klar til å stoppe trafikken i Farmannsveien så tippbilen kan komme ut. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Forstøtningsmuren fra 1915 har ikke til hensikt å gi se uten motstand. Noe annet er vel ikke å vente etter 96 år! Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Boreriggen har fremdeles nok å ta fatt i. Øvre spor lå i samme høyde som underkant på krypbusken. Og omtrent der gravemaskinen står, var det en fjellknaus jeg brukte som standplass noen måneder tidligere. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Til venstre i bildet ses skyggen av ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Gravemaskinen med tilhengeren befinner seg i det som skal bli traseen for det nye sporet som vil forbinde Tønsberg med jernbaneverdenen sør for seg. Og når det gjelder nevnte gravemaskin: En fiffig sak, på bildet med pallegaffel påmontert rototilten. I bakkant av rototilten sitter ei klo som kan brukes til å løfte foreksempel søppel. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 29. september, del 2 Hans Morten Tamnes 7. des. 2011 kl.2234 #111392 (#108177) Vist 288 ganger
Lik innlegget |
| Etter turen langs nedre spor, er det på tide å klatre opp til øvre spor. Eller i det minste hva som er igjen av det.
Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tønsberg stasjon. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tomsbakken. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Bruk maske! Det røde sandstøvet fra boreriggen er noe herk å få på seg. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fjellsikring pågår. Og det er boret og klart for ytterligere sprengning. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Arbeidet avdekket at øvre spor bare lå delvis på fjell i et område like sør for km 113. Nede i Kjellekrysset kommer en av dieselmotorvognene på gummihjul som erstatning for tog. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Gjerdestolpene i stenblokkene har blitt utsatt for litt hardhendt behandling. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Anleggsmaskiner i flere fasonger og utførelser, høyt og lavt. Til venstre for den nærmeste boreriggen vises resultatet av arbeidet som ble utført bak veggen i tiden frem mot totalbruddet. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det graves dypt. Og det klargjøres for mer sprengning. I bakgrunnen kan en få et inntrykk av hvor mye sporet senkes. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Noen ganger er det størrelsen det kommer an på ... Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
På kanten av øvre spor. Det store bygget i bakgrunnen er Sykehuset i Vestfold. Eller Sentralsykehuset i Vestfold som vel mange fortsatt sier. Tomsbakken–Tønsberg29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ved å vende seg helt om, åpenbarer dette synet seg. Det er mulig å danne seg et bilde av hvordan det nye sporet vil gå i terrenget. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Jernbaneverkets kontor for utbyggingen av Vestfoldbanen venstre, i midten kommer sporet ut av Jarlsbergtunnelen, til høyre forhenværende nedre spor, etter hvert søndre tilsving, og i bakgrunnen litt av stasjonsområdet i Tønsberg. Tønsberg–Jarlsberg Points29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 30. september, del 1 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1256 #112338 (#108177) Vist 259 ganger
Lik innlegget |
| Denne siste dagen i september, som også var den syvende dagen i totalbruddet, var for meg også en siste dag før høstferien. I løpet av de 10 dagene som skulle gå før jeg var tilbake, var det ganske klart at landskapet ville endre seg dramatisk. Det holder å se hva som hadde skjedd i løpet av denne første uken for å forstå det.
Forberedelser til støping av nytt landkar for broene over Eckersbergsgate. Nytt utkjørsignal retning Barkåker og Drammen har kommet opp. En uke tidligere var dette utkjørsignal for tog retning Sem og videre sørover. Tønsberg30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Avgreningen for den kommende søndre tilsving får ny underbygning. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det er trauet ut i omtrent to meters dybde. Det legges duk før ny fyllmasse i form av sprengsten transporteres inn. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det er noen kubikkmeter masse som er trauet ut, og tilsvarende noen kubikk som skal inn igjen. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det graves i flere nivåer, her er det øvre spor som skal omgjøres til den nye forbindelsen sørover fra Tønsberg. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den gamle vannrennen må erstattes av nytt avløp, her undersøkes området på oversiden. Frodeåsen representerer et stort nedslagsfelt, og det er store vannmengder som skal ned derfra. Derfor er det viktig at avløpet gis tilstrekkelig dimensjon. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Øvre spor oppe til høyre. Eller ikke ... Det er ikke så mye igjen av øvre spor, en uke etter starten på totalbruddet. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt er det noen kubikkmeter fjell som skal sprenges før den nye traseen er klar til bruk. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Forstøtningsmuren har foreløpig ikke gitt helt tapt. Over den vises at øvre spor kun delvis lå på fjell, på en strekning lå den like mye på en fylling. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Nesten fremme ved broen over Jarlsberglinna, en lyktestolpe kan skimtes i bakgrunnen. Avgreningen mellom det nye sporet og den kommende søndre tilsving vil være omtrent ved ventilatorhuset for Frodeåsen tunnel. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fotografen har tatt plass omtrent hvor avgreningen til søndre tilsving vil komme. Øvre spor, forbindelsen mot Oslo, lå oppe til venstre akkurat i nedre kant av krypplantene på fjellveggen. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 30. september, del 2 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1329 #112341 (#108177) Vist 254 ganger
Lik innlegget |
| Vi fortsetter turen, denne gang langs øvre spor. Eller ...? Vel, øvre og øvre. Etter en ukes anleggsaktivitet er det ikke lenger så greit å ha noen absolutt definisjon av øvre spor. Hvorfor vil vel bildene forklare.
Kilometer 113 er rett bak fotografens rygg. I motsetning til de to første ukene av september, har anleggsperioden så langt vært velsignet med godvær, noe støvskyen bærer bud om. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fra nedre spor kan en se antydningen til traseringen for det nye sporet. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Boreriggene til venstre står sånn omtrent på traseen til øvre spor. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det bores og støvføyken står. Mens tippbiler lastes, skal andre maskiner få drivstoff direkte tilkjørt med tankbil. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Borehull er fylt med dynamitt og gjort klare for sprengning. Tomsbakken–Tønsberg30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Resultatet av sprengningene er at det kan tas ut masse ganske dypt. Tomsbakken–Tønsberg30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den nye traseen som skal føre Vestfoldbanen videre sørover, begynner å ta form. Tønsberg–Jarlsberg Points30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Barkåker 30. september Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1431 #112350 (#108177) Vist 253 ganger
Lik innlegget |
| Så er det på tide å ta en titt på hva som har skjedd på Barkåker en uke ut i totalbruddet.
Området hvor planovergangen lå er ferdig trauet ut, og det armeres og klargjøres for støping av den gjenværende delen av kulverten gjennom Barkåker sentrum. Grisene til venstre markerer hvor veien tidligere krysset sporet. I bakgrunnen den nye broen som fører Barkåkerveien over Vestfoldbanen. Ytterst til høyre skimtes bygg på Barkåker industriområde. Barkåker-Tønsberg (2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanens opprinnelige trasé skjærer diagonalt gjennom bildet fra venstre mot høyre, den nye traseen har en diagonal fra høyre mot venstre. Sammen danner de et kryss - en X. Den hvite bygningen til høyre tilhører Korni flatbrødfabrikk. Barkåker-Tønsberg (2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Stasjonsområdet har gjennomgått noen strukturelle endringer i løpet av uken som har gått siden trafikken opphørte. Foran stasjonen skal en bit av spor 1 ligge der som et minne om hva som en gang var. Området er regulert inn i et mindre parkområde som skal etableres av annen utbygger senere. I dette parkområdet inngår også et stort eiketre som står rett syd for stasjonsbygningen. I følge lokale kilder ble treet plantet samme år som Vestfoldbanen åpnet. Barkåker30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Midt i bildet kommer sporet fra Barkåker stasjon frem, det er brutt der den nye broen skal ha sitt østlige landkar. Dette stedet ligger like sør for kilometer 107 hvor gammelt og nytt spor skiller lag. Adal–Barkåker30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt fra overgangsbroen ved kilometer 107. Byggekranen står hvor gammelt og nytt spor krysser, og den nye fotgjengerbroen befinner seg omtrent midt i bildet. Den store, hvite bygningen til høyre er Korni flatbrødfabrikk. Eller Soria Moria som pappa alltid omtalte det som, der det tronet hvitt og flomlyst om kvelden. Barkåker-Tønsberg (2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fra den samme overgangsbroen, nå med utsikt nordover. Til venstre innkjør A til Barkåker på det nye sporet, omtrent midt i bildet kilometermerket for kilometer 107. Helt til høyre Vestfoldbanens trasé i perioden 1881 - 2011. Barkåker-Tønsberg (2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den gamle traseen med en usikret planovergang, en overgang med sterkt begrenset oversikt for såvel togpersonale som for de veifarende. Dette er en av de i alt ni planovergangene som ble borte i forbindelse med åpningen av det nye dobbeltsporet. Adal–Barkåker30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanens kilometer 107, gammel og ny tid møtes. Til høyre den opprinnelige traseen, til venstre dens arvtager. Adal–Barkåker30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fortsatt Vestfoldbanens kilometer 107, sett i sydlig retning. Den opprinnelige traseen med forsignalet til innkjør A på Barkåker til venstre, den nye traseen til høyre. I bakgrunnen skimtes innkjør A til Barkåker på den nye traseen. Adal–Barkåker30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Midt i bildet vil det nye sporet kobles til eksisterende spor videre nordover mot Skoppum og Drammen. Og den første usikrede planovergangen er bare noen meter unna ... Adal–Barkåker30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ny trasé til høyre, opprinnelig spor med forsignalet til innkjør A Barkåker.
Barkåker-Tønsberg (2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Innkjørsignal A Barkåker. Vestfoldbanens opprinnelige trasé svinger av mot venstre. Barkåker-Tønsberg (2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den nordre enden av dobbeltsporet. Korni troner midt i bildet, til venstre i bakgrunnen skimtes overgangsbroen i Barkåker sentrum. Barkåker-Tønsberg (2spor)30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Planovergangen, eller rettere den forhenværende planovergangen, på det som nå har blitt Barkåkerveien. Inntil 21. september var dette kun forbindelsen til Barkåker industriområde. Barkåker–Tomsbakken30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Planovergangen like syd for Barkåker stasjon, sett mot øst. I bakgrunnen til venstre innkjør B til Barkåker. Barkåkerveien krysser det nye dobbeltsporet på broen i bakgrunnen. Barkåker–Tomsbakken30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 10. oktober, del 1 Hans Morten Tamnes 29. des. 2011 kl.2110 #113103 (#108177) Vist 239 ganger
Lik innlegget |
| Mandag 10. oktober. Grunnet høstferien hadde det gått over en uke siden forrige besøk. Før høstferien foreslo jeg at også anlegget kunne ta fri, slik at jeg ikke gikk glipp av noe. Av en eller annen merkelig grunn fikk jeg en følelse av at de jeg nevnte det for, bare så på meg med et overbærende blikk. Alternativt et uforstående blikk. I etterkant har jeg kommet til at det kanskje var bra (for meg) at jeg ikke ble tatt helt på alvor. Det kunne fort avstedkommet møte med menn med hvite frakker og knepping bak ... Uansett, det er snakk om å ikle seg forskriftsmessig tøy og begi seg ut i anlegget. Er du klar? Fint, da begynner vi.
Høydene på den nye traseen skal sjekkes. I bakgrunnen arbeides det med de nye broene over Eckersbergsgate. Barkåker-Tønsberg (2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen. Til venstre traseen til det tidligere nedre spor, etter hvert traseen til en kommende søndre tilsving. Jarlsberg tunnel (tnl.)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
De nye brotrauene fylles med pukk og klargjøres for skinnelegging. Tønsberg10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
De nye brotrauene over Eckersbergsgate sett i motsatt retning. Tønsberg10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Mye av grunnarbeidene ved den kommende avgreningen for søndre tilsving er gjort. I bakgrunnen ligger Jernbaneverkets kontorer for moderniseringen av Vestfoldbanen. Tønsberg–Jarlsberg Points10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Arbeidet med å støpe såle for den nye forstøtningsmuren er godt i gang. Tønsberg–Jarlsberg Points10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Traseen for nedre spor er i og for seg gjenkjennbar, det er straks verre med øvre spor ... Stenblokkene som lå ved øvre spor og sikret ballasten mot utglidning, ligger pent stablet og venter på å bli kjørt bort. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Terrenget er nær ved å finne sin nye form, selv om mye gjenstår. Til venstre i bildet kan nivået til øvre spor anes i fjellsiden. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Oppe til høyre den tidligere kilometer 113. De terrengmessige endringene viser med all mulig tydelighet at det ikke skal kjøres tog forbi det kilometermerket mer. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den nye fotgjengerundergangen i Kjellelia er på plass, nå skal det fylles inntil. Kanskje litt råflott å bruke en såpass ny bil som fyllmasse, men ... Eller kanskje ikke. Den er kanskje bare parkert der av en som jobber i nærheten ...? Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den nye undergangen er langt romsligere enn den som var her tidligere. Maskinene i bakgrunnen står noen meter fra broen over Jarlsberglinna, Fv 308. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den gamle traseen har gjennomgått omfattende masseutskifting, nå er det klart for pukk og skinnelegging. Broen over Jarlsberglinna skimtes i bakgrunnen. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Noen meter med masse gjenstår før det er klart for skinnelegging. Midt i bildet broen over Jarlsberglinna. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Kjellelia 10. oktober, del 2 Hans Morten Tamnes 29. des. 2011 kl.2149 #113105 (#108177) Vist 238 ganger
Lik innlegget |
| Vi fortsetter med å klatre opp til kilometer 113, for å beveges oss så langt det lar seg gjøre langs øvre spor. Og det er ikke langt ... Så langt har jeg konsekvent benyttet "sør for" på alle bilder tatt langs nedre spor og "nord for" på alle bilder fra øvre spor. Nå er ikke det lenger så naturlig, i løpet av den tiden som har gått siden siste besøk er øvre spor borte. Og derved også den naturlige betegnelsen av dette som "nord for", som betegnet at det var forbindelse nordover fra Tønsberg. Nå blir jo dette forbindelsen sørover, hvilket gjør det naturlig å benevne også denne delen som "sør for". I dette innlegget benevnes det som er igjen av gammel trasé med "nord for", resten gis tilleggs benevnelsen "sør for".
Vestfoldbanens kilometer 113 frem til på kvelden 23. september 2011. Nå er skinnegangen borte, og stenblokkene og sperrebåndet i bakgrunnen indikerer "hit men ikke lenger" ... Tomsbakken–Tønsberg10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
I og for seg god nok grunn til stenblokkene og sperrebåndet. Tomsbakken–Tønsberg10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Sikring av fjellsiden. Øvre spor lå i høyden med kurven, nå står fotografen i det som snart blir traseen til det nye sporet sørover fra Tønsberg. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Kontaktledningsstolpen ved kilometer 113 skimtes til venstre, toppen på skjæringen i venstre bildekant viser hvor øvre spor lå. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Traseen til det nye sporet begynner å ta form, men det skal inn noen kubikkmeter masse. Til høyre den kommende forstøtningsmuren mellom det nye sporet og søndre tilsving. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Sporene fra Jarlsbergtunnelen kommer inn fra venstre, i bakgrunnen midt i bildet stasjonsbygningen i Tønsberg. Fra høyre traseen til den kommende søndre tilsving. Jernbaneverkets kontorer midt i bildet. Tønsberg–Jarlsberg Points10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Oversiktsbilde. Til venstre Kjellekrysset med den ene av sine to rundkjøringer. Like bortenfor busskuret til høyre for bussen ligger Kjelleolla. Midt i bildet det tidligere nedre spor, etter hvert søndre tilsving, og traseen til det nye sporet sørover. Ved treklyngen, beliggende bak gravemaskinen i bakgrunnen, lå det tidligere Jarlsberg Points. I bakgrunnen til venstre, hvor en rød bygning kan skimtes, lå tidligere holdeplassen Jarlsberg landbane. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Som nevnt, det er plass til litt mer fyllmasse ... Taket til Jarlsbergtunnelen er der hvor kontaktledningsmasten til venstre står. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Taket på Jarlsbergtunnelen. Videre fremover kommer man inn i sløyfen rundt Tønsberg, før man ankommer Tønsberg stasjon. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Vestfoldbanen - Tønsberg og Kjellelia 15. oktober Hans Morten Tamnes 5. feb. 2012 kl.1527 #116621 (#108177) Vist 208 ganger
Lik innlegget |
| Det har gått fem dager siden forrige besøk i anleggsområdet, denne lørdagen blir brukt på Tønsberg stasjon og i Kjellelia. Stadig mer kommer på plass, og nå er man halvveis i totalbruddet med tre uker igjen til åpning. På med vernetøy, god tur!
Pukktømming på det sporet som etter hvert blir hovedspor Tønsberg-Barkåker, men som nå avsluttes ved bro over Eckersbergsgate. Tønsberg15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Vekselen er lagt over og sikres før det kan kjøres inn på stasjonen. Jarlsberg tunnel (tnl.)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Bro over Eckersbergsgate med sporforbindelse til stasjonen. Nede til venstre skimtes sporet som ikke føres inn. Tønsberg15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Stasjonsområdet slik det fortoner seg fra bro over Eckersbergsgate. Sporet som går ut til høyre fra kryssvekselen går til svingskiven og traktorstallen. I bakgrunnen lastes pukktoget. Tønsberg15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Forstøtningsmuren er i all hovedsak ferdig. Det arbeides for fullt på traseen for det nye sporet sørover i retning Sem. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ny overvannskum er på plass mellom Farmannsveien og det som skal bli søndre tilsving. Tønsberg–Jarlsberg Points15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Grunnarbeidende er godt i gang. I bakgrunnen er et par grasiøse gravemaskiner i en en positur som bærer bud om pardans ... Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Arbeidet med å fylle mot den nye undergangen er godt i gang. Så er jo spørsmålet: Ble bilen som sto der i begynnelsen av uken brukt som fyllmasse ... Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Fotgjengerundergangen fra motsatt side. Oppe til venstre kilometer 113. Avgreningen til søndre tilsving vil komme omtrent der den hvite pickup-en står. Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Utsikt i retning Jarlsberg Points fra bro over Jarlsberglinna. Kjelle (bro)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ved kilometer 113, utsikt i retning enden på traseen fra 1915. Tomsbakken–Tønsberg15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ved kilometer 113, utsikt i retning nord. Ingen tog skal rulle her i fremtiden. Tomsbakken–Tønsberg15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den nye overvannskummen på toppen av forstøtningsmuren mellom nytt spor og kommende søndre tilsving. Tønsberg–Jarlsberg Points15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
|
|
Vestfoldbanen - Tomsbakken 15. oktober Hans Morten Tamnes 5. feb. 2012 kl.1707 #116635 (#108177) Vist 215 ganger
Lik innlegget |
| En kort biltur, og plutselig er man ved Tomsbakken. Her kommer sporet til syne, alternativt forsvinner ut av syne. Uansett, vi skal holde oss der det er synlig for Hvermannsen. Altså i det fri. Og starter i umiddelbar nærhet av hullet i fjellet.
Her ender den forlengede Barkåker stasjon. I forgrunnen en midlertidig lasteplass, i bakgrunnen mørket - som i vanlig drift er et opplyst mørke - i Jarlsbergtunnelen. Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Med Jarlsbergtunnelen i ryggen, er dette utsikten nordover. Lasterampen til venstre. Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ved kilometer 111, retning Jarlsbergtunnelen. Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Monteringsarbeid på kontaktledningsanlegget. Midt i bildet skjærer det gamle sporet diagonalt. Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Det måles for hånd ... Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ballastfordeler i sving. Det er fort gjort å bli bestøvet under slike forhold ... Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Kilometer 111 omtrent ved den skinnegående kontaktledningsbilen, til høyre det gamle sporet i retning den høyst nedlagte planovergangen. Etter 130 år er det slutt. Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Retning nordover, det nye dobbeltsporet til venstre i bildet, sporet fra 1881 forsvinner rett innover i bildet. Like på hitsiden av industribygningene i bakgrunnen krysser ny og gammel trasé igjen. Tomsbakken15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Ved Barkåker industriområde krysser ny og gammel trasé. En Huddige er i gang med å trekke kabel - det går med noen meter ... Barkåker-Tønsberg (2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Den gamle traseen med forsignalet til den gamle stasjonen. Signalet har på en måte mistet sin funksjon ... Barkåker-Tønsberg (2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Til venstre sporet fra 1881, til høyre sporet fra 2011. I bakgrunnen Slottsfjelltårnet fra 1888. Barkåker-Tønsberg (2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Kabel rulles ut. Sikkert greit å ikke måtte trille trommelen for hånd ... Barkåker-Tønsberg (2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes
Aktivitet i begge spor. Og flere kabeltromler står klar til å bli tromlet ... Barkåker-Tønsberg (2spor)15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes |
|
Tomsbakken Plo. Jahn Jonassen 5. feb. 2012 kl.2018 #116653 (#116635) Vist 222 ganger
Lik innlegget |
| Takker for bildeserien, ser det med stor interesse. Men planovergangen Tomsbakken, som jeg har passert flere ganger på "gamlesporet". Den var utstyrt med bommer, som det også var endel "tulball" med på siste tiden. Kan du huske om det engang var bomvokter med grinder der? Smalsportiden kanskje? Jahn. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |