Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden ·17 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1737* #108177 Vist 641 ganger Lik innlegget
 

I denne tråden har jeg til hensikt å oppsummere det arbeidet som er gjort i løpet av de seks ukene Vestfoldbanen har vært stengt sør for Holmestrand. Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, nederst i dette innlegget er linker til de andre trådene samlet.

For å gjøre det litt enklere for de som ikke har detaljkunnskap om geografien i landets nest minste fylke, lar jeg mitt selvtegnede kart følge også denne tråden.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Beklageligvis har jeg ikke rukket å følge opp med innlegg fortløpende, men jeg håper allikevel at dette kan ha interesse for forumets lesere. I det minste vil det vel kunne ha interesse i et litt lengre perspektiv. Uansett, her er linkene til de øvrige trådene.

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg)

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Mvh
Hans Morten
Høyt og lavt i anleggsområdene

Vestfoldbanen - Kjellelia 26. september Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.1857 #108180 (#108177) Vist 574 ganger Lik innlegget
 

Litt over to døgn har gått siden stengeperioden startet, og de strukturelle endringene i landskapet er åpenbare.

forstørrt139207-2011-09-26_4818.jpg

Gammel underbygging er trauet ut, nye masser skal inn for å sikre en best mulig underbygging.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139208-2011-09-26_4821.jpg

Broen over Eckersbergsgate er på vei ned i biter.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139209-2011-09-26_4827.jpg

Jarlsbergtunnelen rett frem, det tidligere nedre sporet forsvant ut til venstre hvor gravemaskinen av fabrikat Volvo står.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139210-2011-09-26_4829.jpg

Spuntveggen som har stått mellom gammelt og nytt spor er under riving.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139211-2011-09-26_4831.jpg

Det er fortsatt trafikk på nedre spor, men den besørges nå av gummihjulskjøretøy. Det øvre sporet lå for en stor del på løsmasser, disse massene kjøres bort med lastebil.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139212-2011-09-26_4835.jpg

Løsmassene synes godt her.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139213-2011-09-26_4840.jpg

Nedre spor frigjort for jernbanetekniske installasjoner, øvre spor kan lokaliseres gjennom plasseringen av kontaktledningsmastene. Og som det kan ses, det er noen kubikkmeter masse som skal fjernes.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139214-2011-09-26_4842.jpg

Det bores og klargjøres for sprengning over en lav sko med to borerigger oppe på øvre spor.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139215-2011-09-26_4847.jpg

Det bores.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139216-2011-09-26_4848.jpg

Med vegetasjon borte kommer plutselig gammelt håndverk mer til syne, her representert ved gamle forstøtningsmurer.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139217-2011-09-26_4855.jpg

I bakgrunnen ventilasjonshuset for Frodeåsen tunnel. Den gamle forstøtningsmuren - omtrent midt i bildet - har ikke tenkt å gi seg uten kamp ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139218-2011-09-26_4860.jpg

Sprengningsarbeidet har satt spor etter seg ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139219-2011-09-26_4865.jpg

Oppe til venstre det tidligere kilometer 113-merket på det øvre sporet. Det grovplanerte området midt i bildet er hvor det nye sporet vil gå, mens nedre spor så vidt skimtes ytterst til høyre.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139220-2011-09-26_4866.jpg

Traseen fra 1915 sett i retning Tomsbakken. Kilometer 113 er like bak fotografens rygg der han står på toppen av den midlertidige anleggsveien.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139221-2011-09-26_4867.jpg

Fortsatt hvor den midlertidige anleggsveien kom opp, kilometer 113 rett fremfor oss. Boreriggene i full virksomhet i bakgrunnen.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139222-2011-09-26_4869.jpg

Den ene av to borerigger oppe på øvre spor. I bakgrunnen troner Slottsfjelltårnet, helt til høyre bildet befinner Slottsfjelltunnelen seg. I dag er det en veitunnel, fra 1881 til 1915 var det jernbanetunnel med Tønsberg stasjon beliggende umiddelbart etter at toget hadde kommet ut av tunnelen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139223-2011-09-26_4877.jpg

Det bores enda mer. Øvre spor er ikke til å kjenne igjen.
Tomsbakken–Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139224-2011-09-26_4879.jpg

Steinblokkene som på et tidspunkt ble plassert på toppen av muren for å gjøre tykkere ballastlag mulig, er i ferd med å forsvinne.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139225-2011-09-26_4884.jpg

Mye masse er allerede tatt ut. Og langt mer skal fjernes før det igjen gå tog her på det som fra 7. november blir forbindelse sørover fra Tønsberg.
Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139226-2011-09-26_4892.jpg

Et tog av tippbiler og dumpere venter på å få lass bestående av løsmasse. Fallet på det nye sporet vil starte omtrent ved den andre kontaktledningsmasten.
Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139227-2011-09-26_4906.jpg

Tilbake ved broen over Eckersbergsgate: Ettersom de nye broene som skal inn er traubroer, skal kronene på brofundamentene skjæres ned til det nivået hvor det er trauet ut.
Tønsberg–Jarlsberg Points
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Dette var noen glimt fra en dag i Kjellelias forvandling. Smått om senn vil mer følge.

Mvh
Hans Morten
Med lisens til bevegelse i anleggsområde

forstørrt139228-2011-09-26_4908.jpg

Og der var resten av den gamle broen over Eckersbergsgate revet. Brodelene ble kjørt bort for ytterligere demontering før levering som skrapjern.
Tønsberg
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
  Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Jan Erik 6. nov. 2011 kl.2024 #108186 (#108180) Vist 543 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil få takke deg så meget for at du ta tid til og dele oss andre med disse bildene. Og regne med du har fått tillatelse av Jernbaneverket til og går og ta bilder fra området hvor vi andre ikke har avgang til.
Vet ikke om du kommer til og reise med de første tog i morgen tidlig nå de skal for første gang kjøres igjemmom den nye tunnelene og på den nye strekningen kunne godt tenkt og reist selv med ette toget.
Jan Erik

    Eckerbergsgate - bro Lars Myrvang 6. nov. 2011 kl.2102 #108187 (#108186) Vist 544 ganger Lik innlegget
 

Betyr dette at denne forhatte lave undergangen blir erstattet av noe mer tidsmessig med minst 4meter fri kjørehøyde?

      Eckerbergsgate - bro Hans Morten Tamnes 6. nov. 2011 kl.2346 #108200 (#108187) Vist 512 ganger Lik innlegget
 

Betyr dette at denne forhatte lave undergangen blir erstattet av noe mer tidsmessig med minst 4meter fri kjørehøyde?

Nei, beklager. Denne undergangen blir akkurat så høy - eller lav - som den har vært tidligere, nemlig 3,2 meter (om jeg ikke minnes helt feil).

Derimot har undergangen i Halvdan Wilhelmsens allé - i bunnen av den såkalte sykehusbakken - fått større kjørehøyde, den er nå 4,2 meter.

Mvh
Hans Morten
Oppklarende

    Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.0423 #108214 (#108186) Vist 493 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha, Jan Erik!

Og ja, du kan ta det helt rolig - jeg har tillatelse og nødvendige "sertifikater" for å kunne bevege meg i Jernbaneverkets anleggsområder. Samt at jeg til enhver tid har samtale med hovedsikkerhetsvakt og/eller lokal sikkerhetsvakt der jeg ferdes.

Mvh
Hans Morten
På spranget ut døren for å rekke første tog gjennom Jarlsbergtunnelen

Vestfoldbanen - Kjellelia 28. september Hans Morten Tamnes 1. des. 2011 kl.2309 #110863 (#108177) Vist 307 ganger Lik innlegget
 

Selv om det har gått ikke bare dager men uker siden jeg startet denne tråden, har det bare gått et par dager siden jeg var i Kjellelia og fotograferte anleggsarbeidet. For de med enda kortere hukommelse enn meg - to dager fra 26. september.

forstørrt140131-2011-09-28_4915.jpg

Spuntveggen mellom anleggssporet og Vestfoldbanens trasé er i ferd med å bli revet. Slangene til skjærebrennere viser at det er opptil flere i bruk samtidig. Og Slottsfjelltårnet troner på toppen - slik det har gjort i 1 000 år eller deromkring.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140132-2011-09-28_4917.jpg

Her vises det hvor mye som er trauet ut av gammel trasé. Ny underbygning skal inn for den kommende søndre tilsving. Til venstre står en av de mange vaktene som hadde som oppgave å stoppe trafikken i Farmannsveien når tippbilene og andre anleggsmaskiner skulle inn og ut av anleggsområdet. De gamle kontaktledningsstolpene holder ut, selv om de ikke har lang tid igjen. Også oppe ved øvre spor klamrer en stolpe seg fast.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140133-2011-09-28_4918.jpg

Vel oppe på traseen til nedre spor ser vi motsatt vei. Det fremgår tydelig at det ikke er så rent lite masse som er trauet ut. I bakgrunnen to mann travelt opptatt med skjærebrenner.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140136-2011-09-28_4924.jpg

Noen meter videre. I bakgrunnen til høyre kan en såvidt skimte spuntveggen. Til venstre er det gravd ut mye løsmasse i skråningen opp mot øvre spor. Gravemaskinen står omtrent rett over innløpet til Jarlsbergtunnelen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140137-2011-09-28_4940.jpg

"Tog" av tippbiler på nedre spor. Det ble lastet kontinuerlig, 24 timer i døgnet frem til all masse var kjørt ut.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140138-2011-09-28_4942.jpg

Løsmasser er gravd ut, fjellet har kommet frem. Sprengning er neste.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140139-2011-09-28_4944.jpg

Trafikken i Farmannsveien er stoppet slik at en tippbil kan komme ut. Entreprenørene uttrykte stor tilfredshet med at Jernbaneverket sørget for dette, det sparte bilene og sjåførene for mye venting. Massene ble kjørt til Tomsbakken og riggområdet der for mellomlagring.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140141-2011-09-28_4957.jpg

Steinsettingen holder stand. Fremdeles. Det bores og klargjøres for sprengning. Nederst i bildet ligger stein som har kommet fra øvre spor.
Tomsbakken–Tønsberg
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140144-2011-09-28_4961.jpg

Det arbeides høyt og lavt.
Tomsbakken–Tønsberg
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140151-2011-09-28_4962.jpg

Når en dagstøtt tråkker rundt i anleggsområdet, er det ikke til å unngå at en kommer i snakk med noen av maskinførerne. Pål Einar Edvardsen som sitter i beltegraveren sin, tilhørende maskinentreprenør Kjell A. Andersen fra Stokke, var en av de jeg kom i snakk med. Jeg har en fast regel, og det er at jeg aldri går i nærheten av en anleggsmaskin uten å ha blikkontakt med maskinføreren. Første gang jeg skulle passere ham, ble jeg stående en god stund før han ble oppmerksom på meg. Da jeg passerte, slo vi av en liten prat, og jeg sa at jeg aldri gikk forbi før jeg hadde kontakt. Resten av tiden i anlegget stoppet ha maskinen og slapp meg frem så snart han så meg komme. Takk til ham for den servicen!
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140153-2011-09-28_4964.jpg

De gamle forstøtningsmurene aktet ikke å gi seg uten kamp.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140155-2011-09-28_4995.jpg

Oppe på øvre spor, kilometer 113 like bak ryggen min. Til høyre ses litt av rundkjøringen i Kjellekrysset. Legg merke til gravemaskinen midt i bildet.
Tomsbakken–Tønsberg
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140156-2011-09-28_4997.jpg

Jeg nevnte at du skulle se på maskinen midt i forrige bilde. Her er hvorfor - den har funnet seg en liten sten å bale med.
Tomsbakken–Tønsberg
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140157-2011-09-28_5000.jpg

Ikke helt enkelt å få den til å passe i skuffen, ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140158-2011-09-28_5003.jpg

... men alt går. Nå gjenstår bare en halv runde, så kan den vente på sin videre skjebne. Helt til høyre kilometermerke 113.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140159-2011-09-28_5010.jpg

Det bores, og det røde stenstøvet var noe skikkelig skitt å få på sko og tøy.
Tomsbakken–Tønsberg
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140160-2011-09-28_5026.jpg

To borerigger til, en tippbil med henger får lass mens en annen tippbil gjør seg klar til å svinge inn i anleggsområdet. Boreriggen til venstre borer i det som var innsiden av øvre spor.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140161-2011-09-28_5033.jpg

Brakken til venstre sto på samme høyde som øvre spor, som gikk like til høyre for den. Det gjør den ikke lenger ... Man kan ane konturene av traseen for det nye sporet i retning Sem og sørfylket.
Tomsbakken–Tønsberg
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140162-2011-09-28_5034.jpg

Nede på traseen vi så ned på på forrige bilde.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140163-2011-09-28_5038.jpg

Tippbil med henger på vei bort til ventende gravemaskin. I bakgrunnen er en annen tippbil med henger i ferd med å svinge ut i Farmannsveien, og bilkøen vokser hurtig. Ikke til å undres over at trafikkdirigeringen var kjærkommen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Kjellelia 29. september, del 1 Hans Morten Tamnes 7. des. 2011 kl.2152 #111386 (#108177) Vist 285 ganger Lik innlegget
 

Ny dag og nye gevinster. I løpet av 24 timer har det skjedd litt, hvilket ikke er så altfor underlig all den tid det arbeides døgnet rundt.

Denne dagen er delt i to. Eller kanskje heller - omtalen av denne dagen er delt i to. I denne første holder vi oss nede langs nedre spor. Eller restene av traseen.

forstørrt140296-2011-09-29_5054.jpg

Utkjøringen fra Tønsberg. Frem til for noen få dager siden i sørlig retning, om noen uker i nordlig retning. Gammel masse er trauet ut, det legges duk før ny masse kjøres inn. I bakgrunnen arbeides det med den nye broen over Eckerbergsgate.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140298-2011-09-29_5055.jpg

Arbeidet med å fjerne spuntveggen går mot slutten. Ut av tunnelen har en Huddig-traktor kommet, det trekkes kabel.
Jarlsberg tunnel (tnl.)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140300-2011-09-29_5057.jpg

En del av spuntveggen er i ferd med å bli nedlagt.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140301-2011-09-29_5060.jpg

Og der lå'n. Det er ikke bare-bare å stå imot hydraulikkrefter.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140302-2011-09-29_5063.jpg

Det graves og kjøres, det bores og det sprenges. Hektisk aktivitet i Kjellelia.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140303-2011-09-29_5070.jpg

Det skal noen trillebårer til for å ta unna det en slik en spar ut i ett jafs ...
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140304-2011-09-29_5077.jpg

Maskinen oppe til venstre står i den høyden øvre spor gikk inntil for noen dager siden. Etter nesten én uke har det blitt kjørt bort noen tusen kubikkmeter.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140305-2011-09-29_5080.jpg

Den gamle vannrennen har gitt tapt for overmakten.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140306-2011-09-29_5088.jpg

Sprengsten graves ut og veltes ned skråningen. Fortsatt gjenstår noen salver ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140307-2011-09-29_5092.jpg

Som nevnt - det er fortsatt mange kubikkmeter fjell å sprenge og laste ut. Etter seks dager er sprengningsarbeidet omtrent halvveis.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140308-2011-09-29_5095.jpg

Sprengsten, stenblokker og rester av forstøtningsmur i skjønn uorden.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140309-2011-09-29_5097.jpg

Selv store biler trives ikke med nærkontakt med sten ... Sjåføren sørger for å fjerne den, til høyre står trafikkdirigenten klar til å stoppe trafikken i Farmannsveien så tippbilen kan komme ut.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140310-2011-09-29_5103.jpg

Mye sten har fått hjelp ned skråningen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140311-2011-09-29_5106.jpg

Profilet på nedre spor er noe innsnevret ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140312-2011-09-29_5107.jpg

Det er ikke vanskelig å se at området er under omfattende forvandling.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140313-2011-09-29_5109.jpg

Forstøtningsmuren fra 1915 har ikke til hensikt å gi se uten motstand. Noe annet er vel ikke å vente etter 96 år!
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140314-2011-09-29_5120.jpg

Terrenget er helt klart forandret i løpet av den første uken.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140315-2011-09-29_5122.jpg

Boreriggen har fremdeles nok å ta fatt i. Øvre spor lå i samme høyde som underkant på krypbusken. Og omtrent der gravemaskinen står, var det en fjellknaus jeg brukte som standplass noen måneder tidligere.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140316-2011-09-29_5124.jpg

Til venstre i bildet ses skyggen av ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Gravemaskinen med tilhengeren befinner seg i det som skal bli traseen for det nye sporet som vil forbinde Tønsberg med jernbaneverdenen sør for seg. Og når det gjelder nevnte gravemaskin: En fiffig sak, på bildet med pallegaffel påmontert rototilten. I bakkant av rototilten sitter ei klo som kan brukes til å løfte foreksempel søppel.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Kjellelia 29. september, del 2 Hans Morten Tamnes 7. des. 2011 kl.2234 #111392 (#108177) Vist 288 ganger Lik innlegget
 

Etter turen langs nedre spor, er det på tide å klatre opp til øvre spor. Eller i det minste hva som er igjen av det.

forstørrt140318-2011-09-29_5129.jpg

Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tønsberg stasjon.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140320-2011-09-29_5131.jpg

Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tomsbakken.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140322-2011-09-29_5134.jpg

Bruk maske! Det røde sandstøvet fra boreriggen er noe herk å få på seg.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140323-2011-09-29_5135.jpg

Fjellsikring pågår. Og det er boret og klart for ytterligere sprengning.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140324-2011-09-29_5139.jpg

Arbeidet avdekket at øvre spor bare lå delvis på fjell i et område like sør for km 113. Nede i Kjellekrysset kommer en av dieselmotorvognene på gummihjul som erstatning for tog.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140325-2011-09-29_5140.jpg

Gjerdestolpene i stenblokkene har blitt utsatt for litt hardhendt behandling.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140326-2011-09-29_5144.jpg

Anleggsmaskiner i flere fasonger og utførelser, høyt og lavt. Til venstre for den nærmeste boreriggen vises resultatet av arbeidet som ble utført bak veggen i tiden frem mot totalbruddet.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140327-2011-09-29_5148.jpg

Det graves dypt. Og det klargjøres for mer sprengning. I bakgrunnen kan en få et inntrykk av hvor mye sporet senkes.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140328-2011-09-29_5150.jpg

Noen ganger er det størrelsen det kommer an på ...
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140329-2011-09-29_5159.jpg

Høyder sjekkes.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140330-2011-09-29_5160.jpg

Som nevnt, noen ganger spiller størrelsen en (viktig) rolle.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140331-2011-09-29_5165.jpg

På kanten av øvre spor. Det store bygget i bakgrunnen er Sykehuset i Vestfold. Eller Sentralsykehuset i Vestfold som vel mange fortsatt sier.
Tomsbakken–Tønsberg
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140332-2011-09-29_5171.jpg

Ved å vende seg helt om, åpenbarer dette synet seg. Det er mulig å danne seg et bilde av hvordan det nye sporet vil gå i terrenget.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140333-2011-09-29_5169.jpg

Jernbaneverkets kontor for utbyggingen av Vestfoldbanen venstre, i midten kommer sporet ut av Jarlsbergtunnelen, til høyre forhenværende nedre spor, etter hvert søndre tilsving, og i bakgrunnen litt av stasjonsområdet i Tønsberg.
Tønsberg–Jarlsberg Points
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Kjellelia 30. september, del 1 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1256 #112338 (#108177) Vist 259 ganger Lik innlegget
 

Denne siste dagen i september, som også var den syvende dagen i totalbruddet, var for meg også en siste dag før høstferien. I løpet av de 10 dagene som skulle gå før jeg var tilbake, var det ganske klart at landskapet ville endre seg dramatisk. Det holder å se hva som hadde skjedd i løpet av denne første uken for å forstå det.

forstørrt140716-2011-09-30_5175.jpg

Arbeidet med underbygningen i traseen fortsetter.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140717-2011-09-30_5182.jpg

Forberedelser til støping av nytt landkar for broene over Eckersbergsgate. Nytt utkjørsignal retning Barkåker og Drammen har kommet opp. En uke tidligere var dette utkjørsignal for tog retning Sem og videre sørover.
Tønsberg
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140718-2011-09-30_5179.jpg

Underbygningen begynner å nærme seg ferdig.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140719-2011-09-30_5185.jpg

Avgreningen for den kommende søndre tilsving får ny underbygning.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140720-2011-09-30_5186.jpg

Det er trauet ut i omtrent to meters dybde. Det legges duk før ny fyllmasse i form av sprengsten transporteres inn.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140721-2011-09-30_5187.jpg

Det er noen kubikkmeter masse som er trauet ut, og tilsvarende noen kubikk som skal inn igjen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140722-2011-09-30_5191.jpg

Det graves i flere nivåer, her er det øvre spor som skal omgjøres til den nye forbindelsen sørover fra Tønsberg.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140723-2011-09-30_5197.jpg

Den gamle vannrennen må erstattes av nytt avløp, her undersøkes området på oversiden. Frodeåsen representerer et stort nedslagsfelt, og det er store vannmengder som skal ned derfra. Derfor er det viktig at avløpet gis tilstrekkelig dimensjon.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140724-2011-09-30_5203.jpg

Mange anleggsmaskiner samlet på ett brett. Ikke å undres over at det går unna.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140725-2011-09-30_5208.jpg

Øvre spor oppe til høyre. Eller ikke ... Det er ikke så mye igjen av øvre spor, en uke etter starten på totalbruddet.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140726-2011-09-30_5216.jpg

Fortsatt er det noen kubikkmeter fjell som skal sprenges før den nye traseen er klar til bruk.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140727-2011-09-30_5221.jpg

Forstøtningsmuren har foreløpig ikke gitt helt tapt. Over den vises at øvre spor kun delvis lå på fjell, på en strekning lå den like mye på en fylling.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140728-2011-09-30_5223.jpg

Ved å snu seg, åpenbarer dette seg.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140729-2011-09-30_5227.jpg

Nesten fremme ved broen over Jarlsberglinna, en lyktestolpe kan skimtes i bakgrunnen. Avgreningen mellom det nye sporet og den kommende søndre tilsving vil være omtrent ved ventilatorhuset for Frodeåsen tunnel.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140730-2011-09-30_5229.jpg

Fotografen har tatt plass omtrent hvor avgreningen til søndre tilsving vil komme. Øvre spor, forbindelsen mot Oslo, lå oppe til venstre akkurat i nedre kant av krypplantene på fjellveggen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Kjellelia 30. september, del 2 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1329 #112341 (#108177) Vist 254 ganger Lik innlegget
 

Vi fortsetter turen, denne gang langs øvre spor. Eller ...? Vel, øvre og øvre. Etter en ukes anleggsaktivitet er det ikke lenger så greit å ha noen absolutt definisjon av øvre spor. Hvorfor vil vel bildene forklare.

forstørrt140731-2011-09-30_5236.jpg

Kilometer 113 er rett bak fotografens rygg. I motsetning til de to første ukene av september, har anleggsperioden så langt vært velsignet med godvær, noe støvskyen bærer bud om.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140732-2011-09-30_5240.jpg

Fra nedre spor kan en se antydningen til traseringen for det nye sporet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140733-2011-09-30_5243.jpg

Forstøtningsmuren på nytt, litt nærmere.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140734-2011-09-30_5245.jpg

Boreriggene til venstre står sånn omtrent på traseen til øvre spor.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140735-2011-09-30_5248.jpg

Det bores og støvføyken står. Mens tippbiler lastes, skal andre maskiner få drivstoff direkte tilkjørt med tankbil.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140736-2011-09-30_5252.jpg

Borehull er fylt med dynamitt og gjort klare for sprengning.
Tomsbakken–Tønsberg
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140737-2011-09-30_5254.jpg

Resultatet av sprengningene er at det kan tas ut masse ganske dypt.
Tomsbakken–Tønsberg
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140738-2011-09-30_5262.jpg

Den nye traseen som skal føre Vestfoldbanen videre sørover, begynner å ta form.
Tønsberg–Jarlsberg Points
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Barkåker 30. september Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1431 #112350 (#108177) Vist 253 ganger Lik innlegget
 

Så er det på tide å ta en titt på hva som har skjedd på Barkåker en uke ut i totalbruddet.

forstørrt140739-2011-09-30_5275.jpg

Området hvor planovergangen lå er ferdig trauet ut, og det armeres og klargjøres for støping av den gjenværende delen av kulverten gjennom Barkåker sentrum. Grisene til venstre markerer hvor veien tidligere krysset sporet. I bakgrunnen den nye broen som fører Barkåkerveien over Vestfoldbanen. Ytterst til høyre skimtes bygg på Barkåker industriområde.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140740-2011-09-30_5278.jpg

Vestfoldbanens opprinnelige trasé skjærer diagonalt gjennom bildet fra venstre mot høyre, den nye traseen har en diagonal fra høyre mot venstre. Sammen danner de et kryss - en X. Den hvite bygningen til høyre tilhører Korni flatbrødfabrikk.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140741-2011-09-30_5289.jpg

Det går med noen meter armeringsjern ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140742-2011-09-30_5280.jpg

Stasjonsområdet har gjennomgått noen strukturelle endringer i løpet av uken som har gått siden trafikken opphørte. Foran stasjonen skal en bit av spor 1 ligge der som et minne om hva som en gang var. Området er regulert inn i et mindre parkområde som skal etableres av annen utbygger senere. I dette parkområdet inngår også et stort eiketre som står rett syd for stasjonsbygningen. I følge lokale kilder ble treet plantet samme år som Vestfoldbanen åpnet.
Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140743-2011-09-30_5293.jpg

Midt i bildet kommer sporet fra Barkåker stasjon frem, det er brutt der den nye broen skal ha sitt østlige landkar. Dette stedet ligger like sør for kilometer 107 hvor gammelt og nytt spor skiller lag.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140744-2011-09-30_5294.jpg

Utsikt fra overgangsbroen ved kilometer 107. Byggekranen står hvor gammelt og nytt spor krysser, og den nye fotgjengerbroen befinner seg omtrent midt i bildet. Den store, hvite bygningen til høyre er Korni flatbrødfabrikk. Eller Soria Moria som pappa alltid omtalte det som, der det tronet hvitt og flomlyst om kvelden.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140745-2011-09-30_5295.jpg

Fra den samme overgangsbroen, nå med utsikt nordover. Til venstre innkjør A til Barkåker på det nye sporet, omtrent midt i bildet kilometermerket for kilometer 107. Helt til høyre Vestfoldbanens trasé i perioden 1881 - 2011.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140746-2011-09-30_5300.jpg

Den gamle traseen med en usikret planovergang, en overgang med sterkt begrenset oversikt for såvel togpersonale som for de veifarende. Dette er en av de i alt ni planovergangene som ble borte i forbindelse med åpningen av det nye dobbeltsporet.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140747-2011-09-30_5307.jpg

Vestfoldbanens kilometer 107, gammel og ny tid møtes. Til høyre den opprinnelige traseen, til venstre dens arvtager.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140748-2011-09-30_5312.jpg

Fortsatt Vestfoldbanens kilometer 107, sett i sydlig retning. Den opprinnelige traseen med forsignalet til innkjør A på Barkåker til venstre, den nye traseen til høyre. I bakgrunnen skimtes innkjør A til Barkåker på den nye traseen.
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140749-2011-09-30_5318.jpg

Midt i bildet vil det nye sporet kobles til eksisterende spor videre nordover mot Skoppum og Drammen. Og den første usikrede planovergangen er bare noen meter unna ...
Adal–Barkåker
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140750-2011-09-30_5323.jpg

Ny trasé til høyre, opprinnelig spor med forsignalet til innkjør A Barkåker.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140751-2011-09-30_5331.jpg

Innkjørsignal A Barkåker. Vestfoldbanens opprinnelige trasé svinger av mot venstre.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140752-2011-09-30_5336.jpg

Den nordre enden av dobbeltsporet. Korni troner midt i bildet, til venstre i bakgrunnen skimtes overgangsbroen i Barkåker sentrum.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140753-2011-09-30_5337.jpg

Planovergangen, eller rettere den forhenværende planovergangen, på det som nå har blitt Barkåkerveien. Inntil 21. september var dette kun forbindelsen til Barkåker industriområde.
Barkåker–Tomsbakken
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt140754-2011-09-30_5343.jpg

Planovergangen like syd for Barkåker stasjon, sett mot øst. I bakgrunnen til venstre innkjør B til Barkåker. Barkåkerveien krysser det nye dobbeltsporet på broen i bakgrunnen.
Barkåker–Tomsbakken
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Kjellelia 10. oktober, del 1 Hans Morten Tamnes 29. des. 2011 kl.2110 #113103 (#108177) Vist 239 ganger Lik innlegget
 

Mandag 10. oktober. Grunnet høstferien hadde det gått over en uke siden forrige besøk.

Før høstferien foreslo jeg at også anlegget kunne ta fri, slik at jeg ikke gikk glipp av noe. Av en eller annen merkelig grunn fikk jeg en følelse av at de jeg nevnte det for, bare så på meg med et overbærende blikk. Alternativt et uforstående blikk.

I etterkant har jeg kommet til at det kanskje var bra (for meg) at jeg ikke ble tatt helt på alvor. Det kunne fort avstedkommet møte med menn med hvite frakker og knepping bak ...

Uansett, det er snakk om å ikle seg forskriftsmessig tøy og begi seg ut i anlegget. Er du klar? Fint, da begynner vi.

forstørrt141102-2011-10-10_5598.jpg

Høydene på den nye traseen skal sjekkes. I bakgrunnen arbeides det med de nye broene over Eckersbergsgate.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141103-2011-10-10_5599.jpg

Tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen. Til venstre traseen til det tidligere nedre spor, etter hvert traseen til en kommende søndre tilsving.
Jarlsberg tunnel (tnl.)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141104-2011-10-10_5600.jpg

De nye brotrauene fylles med pukk og klargjøres for skinnelegging.
Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141105-2011-10-10_5603.jpg

De nye brotrauene over Eckersbergsgate sett i motsatt retning.
Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141106-2011-10-10_5606.jpg

Mye av grunnarbeidene ved den kommende avgreningen for søndre tilsving er gjort. I bakgrunnen ligger Jernbaneverkets kontorer for moderniseringen av Vestfoldbanen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141107-2011-10-10_5612.jpg

Arbeidet med å støpe såle for den nye forstøtningsmuren er godt i gang.
Tønsberg–Jarlsberg Points
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141108-2011-10-10_5617.jpg

Forskalingsarbeider pågår for støping av såle for forstøtningsmuren.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141109-2011-10-10_5618.jpg

Mer forskalingsarbeider.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141110-2011-10-10_5620.jpg

Traseen for nedre spor er i og for seg gjenkjennbar, det er straks verre med øvre spor ... Stenblokkene som lå ved øvre spor og sikret ballasten mot utglidning, ligger pent stablet og venter på å bli kjørt bort.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141111-2011-10-10_5622.jpg

Terrenget er nær ved å finne sin nye form, selv om mye gjenstår. Til venstre i bildet kan nivået til øvre spor anes i fjellsiden.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141112-2011-10-10_5623.jpg

Oppe til høyre den tidligere kilometer 113. De terrengmessige endringene viser med all mulig tydelighet at det ikke skal kjøres tog forbi det kilometermerket mer.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141113-2011-10-10_5625.jpg

Fullført tjeneste i Kjellelia for en av boreriggene, nå bærer det til nye anlegg.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141114-2011-10-10_5630.jpg

Den nye fotgjengerundergangen i Kjellelia er på plass, nå skal det fylles inntil. Kanskje litt råflott å bruke en såpass ny bil som fyllmasse, men ... Eller kanskje ikke. Den er kanskje bare parkert der av en som jobber i nærheten ...?
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141115-2011-10-10_5632.jpg

Den nye undergangen er langt romsligere enn den som var her tidligere. Maskinene i bakgrunnen står noen meter fra broen over Jarlsberglinna, Fv 308.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141116-2011-10-10_5634.jpg

Den gamle traseen har gjennomgått omfattende masseutskifting, nå er det klart for pukk og skinnelegging. Broen over Jarlsberglinna skimtes i bakgrunnen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141117-2011-10-10_5637.jpg

Noen meter med masse gjenstår før det er klart for skinnelegging. Midt i bildet broen over Jarlsberglinna.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Kjellelia 10. oktober, del 2 Hans Morten Tamnes 29. des. 2011 kl.2149 #113105 (#108177) Vist 238 ganger Lik innlegget
 

Vi fortsetter med å klatre opp til kilometer 113, for å beveges oss så langt det lar seg gjøre langs øvre spor. Og det er ikke langt ...

Så langt har jeg konsekvent benyttet "sør for" på alle bilder tatt langs nedre spor og "nord for" på alle bilder fra øvre spor. Nå er ikke det lenger så naturlig, i løpet av den tiden som har gått siden siste besøk er øvre spor borte. Og derved også den naturlige betegnelsen av dette som "nord for", som betegnet at det var forbindelse nordover fra Tønsberg. Nå blir jo dette forbindelsen sørover, hvilket gjør det naturlig å benevne også denne delen som "sør for".

I dette innlegget benevnes det som er igjen av gammel trasé med "nord for", resten gis tilleggs benevnelsen "sør for".

forstørrt141118-2011-10-10_5641.jpg

Utsikt mot Tomsbakken.
Tomsbakken–Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141119-2011-10-10_5642.jpg

Vestfoldbanens kilometer 113 frem til på kvelden 23. september 2011. Nå er skinnegangen borte, og stenblokkene og sperrebåndet i bakgrunnen indikerer "hit men ikke lenger" ...
Tomsbakken–Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141120-2011-10-10_5643.jpg

I og for seg god nok grunn til stenblokkene og sperrebåndet.
Tomsbakken–Tønsberg
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141121-2011-10-10_5649.jpg

Sikring av fjellsiden. Øvre spor lå i høyden med kurven, nå står fotografen i det som snart blir traseen til det nye sporet sørover fra Tønsberg.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141122-2011-10-10_5651.jpg

Kontaktledningsstolpen ved kilometer 113 skimtes til venstre, toppen på skjæringen i venstre bildekant viser hvor øvre spor lå.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141123-2011-10-10_5659.jpg

Traseen til det nye sporet begynner å ta form, men det skal inn noen kubikkmeter masse. Til høyre den kommende forstøtningsmuren mellom det nye sporet og søndre tilsving.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141124-2011-10-10_5661.jpg

I bakgrunnen taket til Jarlsbergtunnelen, det gjenstår litt arbeid før det er klart for skinnelegging.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141125-2011-10-10_5669.jpg

Sporene fra Jarlsbergtunnelen kommer inn fra venstre, i bakgrunnen midt i bildet stasjonsbygningen i Tønsberg. Fra høyre traseen til den kommende søndre tilsving. Jernbaneverkets kontorer midt i bildet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141126-2011-10-10_5670.jpg

Haugen fotografen har tatt oppstilling på, skal naturlig nok bort. Det samme skal dumpen i forgrunnen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141128-2011-10-10_5671.jpg

Oversiktsbilde. Til venstre Kjellekrysset med den ene av sine to rundkjøringer. Like bortenfor busskuret til høyre for bussen ligger Kjelleolla. Midt i bildet det tidligere nedre spor, etter hvert søndre tilsving, og traseen til det nye sporet sørover. Ved treklyngen, beliggende bak gravemaskinen i bakgrunnen, lå det tidligere Jarlsberg Points. I bakgrunnen til venstre, hvor en rød bygning kan skimtes, lå tidligere holdeplassen Jarlsberg landbane.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141129-2011-10-10_5674.jpg

Som nevnt, det er plass til litt mer fyllmasse ... Taket til Jarlsbergtunnelen er der hvor kontaktledningsmasten til venstre står.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt141130-2011-10-10_5677.jpg

Taket på Jarlsbergtunnelen. Videre fremover kommer man inn i sløyfen rundt Tønsberg, før man ankommer Tønsberg stasjon.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Tønsberg og Kjellelia 15. oktober Hans Morten Tamnes 5. feb. 2012 kl.1527 #116621 (#108177) Vist 208 ganger Lik innlegget
 

Det har gått fem dager siden forrige besøk i anleggsområdet, denne lørdagen blir brukt på Tønsberg stasjon og i Kjellelia. Stadig mer kommer på plass, og nå er man halvveis i totalbruddet med tre uker igjen til åpning.

På med vernetøy, god tur!

forstørrt142081-2011-10-15_5683.jpg

Pukktømming på det sporet som etter hvert blir hovedspor Tønsberg-Barkåker, men som nå avsluttes ved bro over Eckersbergsgate.
Tønsberg
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142082-2011-10-15_5686.jpg

Vekselen er lagt over og sikres før det kan kjøres inn på stasjonen.
Jarlsberg tunnel (tnl.)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142083-2011-10-15_5690.jpg

Bro over Eckersbergsgate med sporforbindelse til stasjonen. Nede til venstre skimtes sporet som ikke føres inn.
Tønsberg
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142084-2011-10-15_5694.jpg

Stasjonsområdet slik det fortoner seg fra bro over Eckersbergsgate. Sporet som går ut til høyre fra kryssvekselen går til svingskiven og traktorstallen. I bakgrunnen lastes pukktoget.
Tønsberg
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142085-2011-10-15_5707.jpg

Forstøtningsmuren er i all hovedsak ferdig. Det arbeides for fullt på traseen for det nye sporet sørover i retning Sem.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142086-2011-10-15_5711.jpg

Ny overvannskum er på plass mellom Farmannsveien og det som skal bli søndre tilsving.
Tønsberg–Jarlsberg Points
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142087-2011-10-15_5712.jpg

Tilsvarende overvannskum på toppen av den nye forstøtningsmuren.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142088-2011-10-15_5717.jpg

Den kommende søndre tilsving til høyre, den blivende forbindelse sørover til venstre.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142090-2011-10-15_5723.jpg

Fjellskrenten ved den tidligere kilometer 113 er sikret.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142092-2011-10-15_5726.jpg

Grunnarbeidende er godt i gang. I bakgrunnen er et par grasiøse gravemaskiner i en en positur som bærer bud om pardans ...
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142093-2011-10-15_5730.jpg

Arbeidet med å fylle mot den nye undergangen er godt i gang. Så er jo spørsmålet: Ble bilen som sto der i begynnelsen av uken brukt som fyllmasse ...
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142096-2011-10-15_5736.jpg

Fotgjengerundergangen fra motsatt side. Oppe til venstre kilometer 113. Avgreningen til søndre tilsving vil komme omtrent der den hvite pickup-en står.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142102-2011-10-15_5737.jpg

Bro over Jarlsberglinna, det er klart for pukk og skinner.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142103-2011-10-15_5744.jpg

Fastmerke på bro over Jarlsberglinna.
Tønsberg–Jarlsberg Points
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142111-2011-10-15_5746.jpg

Utsikt i retning Jarlsberg Points fra bro over Jarlsberglinna.
Kjelle (bro)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142120-2011-10-15_5748.jpg

Ved kilometer 113, utsikt i retning enden på traseen fra 1915.
Tomsbakken–Tønsberg
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142122-2011-10-15_5749.jpg

Ved kilometer 113, utsikt i retning nord. Ingen tog skal rulle her i fremtiden.
Tomsbakken–Tønsberg
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142124-2011-10-15_5756.jpg

Den nye traseen i nærheten av forhenværende kilometer 113.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142125-2011-10-15_5759.jpg

Sett i retning sløyfen og den nye innkjøringen til Tønsberg sørfra.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142126-2011-10-15_5765.jpg

Bekken fra Frodeåsen og ny overvannskum i overkant av det nye sporet.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142127-2011-10-15_5766.jpg

Den nye overvannskummen på toppen av forstøtningsmuren mellom nytt spor og kommende søndre tilsving.
Tønsberg–Jarlsberg Points
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142128-2011-10-15_5773.jpg

Fine masser kjøres inn på traseen for det nye sporet.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142129-2011-10-15_5779.jpg

Oversikt fra toppen av taket til Jarlsbergtunnelen.
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Vestfoldbanen - Tomsbakken 15. oktober Hans Morten Tamnes 5. feb. 2012 kl.1707 #116635 (#108177) Vist 215 ganger Lik innlegget
 

En kort biltur, og plutselig er man ved Tomsbakken. Her kommer sporet til syne, alternativt forsvinner ut av syne. Uansett, vi skal holde oss der det er synlig for Hvermannsen. Altså i det fri. Og starter i umiddelbar nærhet av hullet i fjellet.

forstørrt142132-2011-10-15_5782.jpg

Her ender den forlengede Barkåker stasjon. I forgrunnen en midlertidig lasteplass, i bakgrunnen mørket - som i vanlig drift er et opplyst mørke - i Jarlsbergtunnelen.
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142133-2011-10-15_5784.jpg

Med Jarlsbergtunnelen i ryggen, er dette utsikten nordover. Lasterampen til venstre.
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142134-2011-10-15_5788.jpg

Ved kilometer 111, retning Jarlsbergtunnelen.
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142135-2011-10-15_5790.jpg

Kilometer 111, retning nordover. Arbeid pågår med pakkmaskin og ballastfordeler i hovedspor nordover, kontaktledningsarbeid i hovedspor sørover.
Spitzke: P&T Unimat 08-275/3S nr. 003
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142136-2011-10-15_5793.jpg

Monteringsarbeid på kontaktledningsanlegget. Midt i bildet skjærer det gamle sporet diagonalt.
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142137-2011-10-15_5796.jpg

Det måles for hånd ...
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142138-2011-10-15_5802.jpg

Ballastfordeler i sving. Det er fort gjort å bli bestøvet under slike forhold ...
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142139-2011-10-15_5806.jpg

Kilometer 111 omtrent ved den skinnegående kontaktledningsbilen, til høyre det gamle sporet i retning den høyst nedlagte planovergangen. Etter 130 år er det slutt.
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142140-2011-10-15_5809.jpg

Retning nordover, det nye dobbeltsporet til venstre i bildet, sporet fra 1881 forsvinner rett innover i bildet. Like på hitsiden av industribygningene i bakgrunnen krysser ny og gammel trasé igjen.
Tomsbakken
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142142-2011-10-15_5810.jpg

Ved Barkåker industriområde krysser ny og gammel trasé. En Huddige er i gang med å trekke kabel - det går med noen meter ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142143-2011-10-15_5812.jpg

Den gamle traseen med forsignalet til den gamle stasjonen. Signalet har på en måte mistet sin funksjon ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142150-2011-10-15_5814.jpg

Til venstre sporet fra 1881, til høyre sporet fra 2011. I bakgrunnen Slottsfjelltårnet fra 1888.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142152-2011-10-15_5817.jpg

Kabel rulles ut. Sikkert greit å ikke måtte trille trommelen for hånd ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt142153-2011-10-15_5822.jpg

Aktivitet i begge spor. Og flere kabeltromler står klar til å bli tromlet ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
  Tomsbakken Plo. Jahn Jonassen 5. feb. 2012 kl.2018 #116653 (#116635) Vist 222 ganger Lik innlegget
 

Takker for bildeserien, ser det med stor interesse. Men planovergangen Tomsbakken, som jeg har passert flere ganger på "gamlesporet". Den var utstyrt med bommer, som det også var endel "tulball" med på siste tiden. Kan du huske om det engang var bomvokter med grinder der? Smalsportiden kanskje? Jahn.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 5.73 sek
I dag 12459 treff på forum10, og 72590860 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12849 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.