Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor ·17 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1742* #108219 Vist 723 ganger Lik innlegget
 

Så er altså mandag 7. november her, med idriftsettelse av det nye dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg og tilhørende vending av kjøreretningen i sløyfen i Tønsberg.

Med en vekkeradio som to minutter før klokken fire i natt ga beskjed om at det var på tide å stå opp, var det ikke noe annet å gjøre enn å adlyde. En runde på badet, så var man klar til å gå de 400 meterne ned til Sandefjord stasjon. I forholdsvis god tid før togankomst så det slik ut på stasjonen:

forstørrt139242-2011-11-07_6385.jpg

Godt og vel fem minutter igjen til avgangstid for det første ordinære toget gjennom Jarlsbergtunnelen og på det nye dobbeltsporet. Togleder har stilt utkjør retning Stokke.
Sandefjord
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så har toget kommet og reisende haster mot toget for å ta plass.

forstørrt139243-2011-11-07_6388.jpg

Det første ordinære toget på det nye dobbeltsporet med passasjerutveksling. Eller egentlig smått med utveksling, det var vel utelukkende påstigende så langt jeg kunne se.
Sandefjord
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Tønsberg stasjon og kort opphold.

forstørrt139244-2011-11-07_6389.jpg

Nye reisende har funnet veien ombord, det er like før det bærer ut på ny strekning.
Tønsberg
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Ut i nordlig retning over stasjonstomten i Tønsberg. Og mens man tidligere reiste sørover fra Tønsberg når man skulle nordover, reiser man fra nå av nordover når man skal nordover. Inn i Jarlsbergtunnelen og på et spor og en trasé som i langt større grad enn den gamle fra 1881/1915 egner seg til eksempelvis kaffehenting. Skulle også bare mangle, nå er det tross alt kurvatur beregnet på helt andre hastigheter enn på det gamle sporet. Da vi passerte gjennom kulverten på Barkåker ble jeg oppmerksom på lokalbefolkning som hilste det første toget med norske flagg. Ikke dårlig! Og lokføreren hilste med et par korte støt i fløyta.

Det skal også nevnes at lokføreren på dette første toget, tog 804, ble overrakt blomster av prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.

For mitt vedkommende ble det å følge tog 804 til Drammen. Etter en liten halvtimes ventetid ble jeg med første tog sørover, tog 801. I Tønsberg krysset vi med dagens tredje innsatstog i nordlig retning, tog 876.

forstørrt139245-2011-11-07_6390.jpg

Tog 801 har kommet til Tønsberg og venter i spor 2 på kryssende tog. I venterommet har forventningsfulle reisende samlet seg i påvente av tog 876s ankomst. I anledning dagen var NSBs personale ute på alle stasjoner langs Vestfoldbanen og delte ut en liten God tur-hilsen til de reisende.
Tønsberg
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Med tog 876s ankomst til Tønsberg ble den første kryssingen i Tønsberg etter idriftsettelsen av dobbeltsporet avviklet. Og mens det frem til og med 23. september hadde plattform på høyre side, har det nå plattform på venstre side.

forstørrt139246-2011-11-07_6395.jpg

Tog 876 ruller inn i spor 1 på Tønsberg stasjon, fra og med i dag med plattform på venstre side. For litt over seks uker siden var det plattform på høyre side.
Tønsberg
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da er det nye dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg tatt i bruk. All den tid det skjedde på den tiden av døgnet det gjorde, må vi bare leve med at min trofaste Canon EOS 5D ikke er så altfor glad i høyeste ISO-innstilling, 3200.

Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, her er linker til de andre trådene samlet.

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg)

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over)

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Mvh
Hans Morten
Grytidlig oppe

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor Nils-Kristian Møller 7. nov. 2011 kl.1040 #108220 (#108219) Vist 613 ganger Lik innlegget
 

Takk for reportasjen. Imponerende at du kom deg opp så tidlig (eller midt på natta). Jeg kjørte gjennom Tønsberg med bil igår ettermiddag, men det var dessverre upraktisk å vente på toget, så jeg kjørte likesågodt nordover på egne hjul.

Bilder i mørket Paul F.E. Reale 7. nov. 2011 kl.1210* #108230 (#108219) Vist 584 ganger Lik innlegget
 

Synes kameraet ditt klarte seg rimelig bra. Jeg har sett mange kameraer av nyere dato som takler høy ISO mye dårligere enn dette.

Canon EOS 5D er absolutt ikke noe dårlig kamera. Jeg har et Nikon D200, et kamera som ble lansert i desember 2005. Det er et kamera som gjorde det meget skarpt i test på ting som er viktige som f.eks. bilder pr. sekund og kvaliteten på bildene.

Det gjorde det dårligere blant annet på oppstarttid, men det er snakk om noen få sekunder som normalt ikke er viktig for de fleste.

Som Akam skrev i testresultatet: Før vi startet testen, hadde vi skyhøye forventninger til kameraet – kanskje urealistiske forventninger vil noen si. På grunn av det, ble ikke forventningene våre oppfylt, og vi sitter igjen og er litt skuffet. Men det betyr ikke at dette er et dårlig kamera. Det er antakelig det beste kameraet vi noen gang har testet, men de høye spesifikasjonene og alt hypet rundt det, skrudde forventningene våre urealistisk høyt.

Det er poenget: Ofte er alt snakket om spesifikasjoner overdrevet. Det er ikke noe poeng for en amatørfotograf (som de fleste av oss er) å kaste bort penger på unødvendig avansert og dyrt utstyr. Det er ofte ikke mulig å se forskjell av betydning og den lille forskjellen er uansett ikke verdt pengene.

Jeg ser at bildene jeg tar med et fem år gammelt kamera lett danker ut mange bilder tatt av nyere og dyre kameraer som har langt bedre spesifikasjoner på papiret. Derfor har jeg heller ingen planer om å bytte det ut i overskuelig fremtid. Jeg vil heller bruke pengene på flere og enda bedre objektiver.

  Signalanlegget Lars Myrvang 7. nov. 2011 kl.1414 #108237 (#108230) Vist 552 ganger Lik innlegget
 

Er signalanlegget på den nye dobbeltsporstrekningen komplett? Eller er det også her et midlertidig anlegg (ala Stvgr-Sandnes)?
Er Tønsberg st. fortsatt txp-styrt?
Hvem har levert det nye signalanlegget?
Takk!
Lasse

    Signalanlegget er en midlertidig løsning Terje Andersen 7. nov. 2011 kl.1421 #108238 (#108237) Vist 577 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror den nye dobbelsporparsellen er signalutrustet som gamle Barkåker stasjon, dvs den nye dobbelsporpasellen er et langt kryssingsspor som går over til enkeltspor før Tønsberg stasjon for å unngå endringer på signalanlegget på Tønsberg stasjon.

Terje Andersen

      Signalanlegget er en midlertidig løsning Jan-Inge Hansen 7. nov. 2011 kl.1610 #108252 (#108238) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Det stemmer.

        Også midlertidig sporarrangement? Ole-Jacob Thorkildsen 7. nov. 2011 kl.1727 #108262 (#108252) Vist 517 ganger Lik innlegget
 

Da har jeg reist på det nye sporet, både syd- og nordgående.
Når jeg tok nordgående tog i dag kjørte toget først over til høyre spor inn mot tunnellen. Der hvor dobbeltsporet starter så det ut til å være en sporsperre på venstre spor. Inne i tunellen virker det som om vi ble ledet over på venstre spor. Rett utenfor tunellen ventet sørgående tog, selvsagt også på venstre spor i sin kjøreretning.
Vil enkeltsporet i praksis gå gjennom tunellen inntil videre? Blir dobbeltsporet ført inn til Tønsberg stasjon når signalanlegget ferdigstilles?
Ole-Jacob, dagpendler på strekningen

        Er Barkåker stasjon blitt ekstra lang? Nils Chr Hagen 7. nov. 2011 kl.1839 #108273 (#108252) Vist 520 ganger Lik innlegget
 

Betyr dette at på den nye strekningen må det ene av to tog stå stille når de krysser hverandre? Og hvis et sørgående tog er der hvor Barkåker stasjonsbygning befinner (befant?)seg, så kan ikke nordgående tog forlate Tønsberg? Mvh NCH

          Er Barkåker stasjon blitt ekstra lang? Jahn Jonassen 7. nov. 2011 kl.2027 #108287 (#108273) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

Et innslag ble vist på TV "Østafjells" i dagslys. Toget kjørte venstre spor i hele sin lengde gjennom tunnelen og mot Barkåker. Tolker det slik at dette er hovedsporet i begge retninger, og det andre er krysningsporet.
Mulig det ikke blir dobbeltspor før sporet inn mot Tønsberg er koblet. Jahn.

Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Hans Morten Tamnes 7. nov. 2011 kl.2056 #108295 (#108219) Vist 481 ganger Lik innlegget
 

Det er egentlig ganske utrolig hva en god frokost kan gjøre med en mann som for noen få dager siden fylte 49 år og 730 dager.

Etter utholdt posting av denne trådens startinnlegg og frokost med innlagt avislesing, tok jeg nok en gang toget fatt. Denne gangen tog 816 fra Sandefjord til Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass og shuttelbussen til Sandefjord Lufthavn Torp. -Hva skal jeg der, spør den engasjerte leser. -Rett og slett hente bilen som fruen hadde kjørt til jobb.

Deretter ble første stopp Tomsbakken, det var meldt tog på det nye dobbeltsporet. Faktisk opptil flere. Først neste tog, altså 818. Så det kryssende tog, hvilket i dette tilfellet var 811. Og med disse innledende ordene går vi inn i handlingen.

forstørrt139267-2011-11-07_6396.jpg

Tog 818 har nettopp tittet frem fra Jarlsbergtunnelens nordre utløp. Og med et kjent sett - dette settet sørget for at NJK kom til og fra Bergen på medlemstur 23.-25. april 1993.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139268-2011-11-07_6403.jpg

Etter en stund kom tog 811, her like før det entrer Jarlsbergtunnelens innløp. Selv om det ikke vises på bildet så ble det hilset fra førerplassen.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så var det på tide med en aldri så liten taktisk forflytning. Til Barkåker sentrum. Og overgangsbroen for fotgjengere. Hvor planen var å forevige togene 813 og 820. Og som sagt så gjort.

forstørrt139270-2011-11-07_6413.jpg

Tog 820 har nettopp kjørt under den nye veibroen lengst syd på Barkåker, og er i ferd med å begi seg inn i kulverten som sørger for at sporet er senket gjennom sentrum.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139271-2011-11-07_6415.jpg

Det hilses til fotografene. (Ja, du leste riktig, jeg hadde fått selskap av en i Jernbaneverket.)
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139272-2011-11-07_6416.jpg

I det fjerne skimtes tog 813 på vei mot oss, tog 820 har rødt i utkjør.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139273-2011-11-07_6418.jpg

Togene møtes, tog 820 har fått grønt videre.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139274-2011-11-07_6420.jpg

Det hilses fra tog 813.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt139275-2011-11-07_6422.jpg

Og så forsvinner tog 813 med kurs for Tønsberg og endestasjon Larvik.
Barkåker
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Og da er altså dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg tatt i bruk. Når det gjelder kryssing på den nye strekningen, bør vel bildene kunne gi svar på noen av spørsmålene som er stilt annet steds hen i denne tråden.

Jeg håper dette har vært opplysende. Og før man vet ordet av det, er en på plass med nye reportasjer om dette temaet. Mye vil riktignok være tilbakeskuende, men det vil forhåpentligvis ha interesse allikevel.

Mvh
Hans Morten
Med lisens til å fotografere Vestfoldbanen

  Kryssinger i 2012 Ståle Ualand 7. nov. 2011 kl.2133 #108303 (#108295) Vist 452 ganger Lik innlegget
 

Eg satt og såg litt på de grafiske rutene for 2012 i helga. Det man da kan se er at det i løpet av første halvår ikke vil finne sted en eneste planlagt kryssyng på dette ny sporet.
Gledelig er det dog at kjøretiden mellom Oslo S og Tønsberg kuttes med 11 minutter i forhold til i dag. (Eg har ikkje kontroll på kor mange minutter som er lagt på de siste 5 årene pga ymse arbeider)

  Vestfoldbanen - flere tog på nytt dobbeltspor Ståle Hatlelid Karlsen 7. nov. 2011 kl.2232* #108311 (#108295) Vist 437 ganger Lik innlegget
 

Takk så mye for innholdsrike og interessante tråder du har publisert idag Hans Morten! =)
*Geografisk plassert på motsatt side av Oslofjorden, men trangen etter å komme seg til andre siden øker med disse bildene....*

    Apropos Vestfoldbanen Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1804 #108369 (#108311) Vist 365 ganger Lik innlegget
 

Ifølge JBV`s sider, så har man nå kommet rundt 650 meter innover i fjellet fra Holm. Ved Sjøskogen nord for Holmestrand jobbes det i to retninger, og der har man kommet totalt over 460 meter.

I sum er dette nesten ti prosent av tunnelen mellom Holm og Nykirke. Så det skjer ting der også :-)

  Ikke dobbeltspor før signalekspertene blir friskmeldte? Nils Chr Hagen 7. nov. 2011 kl.2344 #108319 (#108295) Vist 426 ganger Lik innlegget
 

Alle vestfoldinger bør jo være glade nå, og særlig entreprenørene og deres ansatte. Og man bygger for fremtiden. Men, med fare for å være festbrems, har jeg misforstått noe her? Må man virkelig vente til det nye signalanlegget på Tønsberg st. er oppe og går, før man kan bruke sporet som et ekte dobbeltspor?. Vil det ta 3 år og koste 300 mill. kroner? Mvh NCH

  Dobbeltspor inn til Tønsberg? Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1605 #108362 (#108295) Vist 381 ganger Lik innlegget
 

Takk Hans Morten for flott dokumentasjon. Vi tar gjerne i mot nye reportasjer. Regner også med at en del av dette materialet kan bli en artikkel i PS.
Som Hans Morten har dokumentert (og jeg opplevd i praksis) fungerer dobbeltsporet fullt ut som dobbeltspor. Det er vi Vestfoldinger svært glade for.
Jeg har dog et spørsmål om det midlertidige signalanlegget og ferdigstillelsen av dobbletspor inn til Tønsberg stasjon. Det er foreløpig ikke lagt to spor over den nye broen over Eckersbergs gate, men det er "plass" til det. Det virker også som om det praktiseres enkeltsporsdrift i store deler av tunnellen. Er det noen allment kjent informasjon om dobbeltsporet skal føres helt inn til Tønsberg stasjon, og om den "enkeltsporede" strekningen blir slik trafikken nå utføres fram til dobbeltsporet føres helt til Tønsberg stasjon/signalanlegget ferdigstilles?
Ole-Jacob, undrende (og ikke konspiratorisk)

    Dobbeltspor inn til Tønsberg? Jan-Inge Hansen 8. nov. 2011 kl.1744 #108368 (#108362) Vist 384 ganger Lik innlegget
 

Det er dessverre liten grunn til å tro at det blir gjort noe mer i Tønsberg før signalsystemet er klart.

      Tidsaspektet Ole-Jacob Thorkildsen 8. nov. 2011 kl.1846 #108373 (#108368) Vist 374 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil tro at det blir slik ja. Er utfordringene innen "signalavdelingen" slik at det er vanskelig å tidfeste dette?
Ole-Jacob

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.69 sek
I dag 19234 treff på forum10, og 72619877 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12851 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.