Innlegg i Plattform

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet første gang: 25. sep. 2011 kl.0925
*Endret: 18. des. 2011 kl.1732
#104606 vist 1046 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Fredag 23. september kl. 22.20 ble Vestfoldbanen brutt, og strekningen fra km 107 ved Skotte nord for Barkåker til litt forbi km 117 i retning Sem fra Tønsberg ble tatt ut av bruk. Vel, det er ikke helt presist å si at hele strekningen ble tatt ut av bruk, Tønsberg stasjon blir liggende der den har ligget siden 1915, og store deler av sløyfen rundt Tønsberg blir også upåvirket av det som nå skjer.

Uansett, dette gjør at 130 år med jernbanehistorie får en ende ved at blant annet stasjonsområdet på Barkåker mister sin jernbanetilknytning. Og at det gjøres omfattende endringer på den 96 år gamle sløyfen i Tønsberg for å muliggjøre en endring av kjøreretningen. Frem til nå har togene nordfra tatt æresrunden i sløyfen før de har kommet inn på Tønsberg stasjon, mens tog sørfra har kjørt rett inn. Når trafikken gjenopptas mandag 7. november kl. 04.40, blir dette snudd helt rundt ved at det er togene sørfra som vil få æresrunden før ankomst Tønsberg. Nordfra kommer man ut av den nye Jarlsbergtunnelen og rett inn på stasjonen.

I dagene før bruddet forsøkte jeg etter beste evne å fange togene på den gamle strekningen, en strekning som i dag er uten tog. Jeg vil i denne tråden poste bilder tatt fra og med tirsdag 20. september til og med fredag 23. september. Hver dag vil få et eget innlegg, enkelte dager kan endog få flere innlegg. Anleggsarbeidet omtales ikke i særlig grad i denne tråden, her er det de siste dagene med toggang som er i fokus.

Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, nederst i dette innlegget er linker til de andre trådene samlet.

Dette kartet kan kanskje være til noe hjelp for den som ikke er lokalkjent.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Her er linkene:

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg)

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Med håp om at dette kan interessere, ønsker jeg god tur!

Mvh
Hans Morten
Vestfoldbanefotograf

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.