Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over ·38 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1732* #104606 Vist 1048 ganger Lik innlegget
 

Fredag 23. september kl. 22.20 ble Vestfoldbanen brutt, og strekningen fra km 107 ved Skotte nord for Barkåker til litt forbi km 117 i retning Sem fra Tønsberg ble tatt ut av bruk. Vel, det er ikke helt presist å si at hele strekningen ble tatt ut av bruk, Tønsberg stasjon blir liggende der den har ligget siden 1915, og store deler av sløyfen rundt Tønsberg blir også upåvirket av det som nå skjer.

Uansett, dette gjør at 130 år med jernbanehistorie får en ende ved at blant annet stasjonsområdet på Barkåker mister sin jernbanetilknytning. Og at det gjøres omfattende endringer på den 96 år gamle sløyfen i Tønsberg for å muliggjøre en endring av kjøreretningen. Frem til nå har togene nordfra tatt æresrunden i sløyfen før de har kommet inn på Tønsberg stasjon, mens tog sørfra har kjørt rett inn. Når trafikken gjenopptas mandag 7. november kl. 04.40, blir dette snudd helt rundt ved at det er togene sørfra som vil få æresrunden før ankomst Tønsberg. Nordfra kommer man ut av den nye Jarlsbergtunnelen og rett inn på stasjonen.

I dagene før bruddet forsøkte jeg etter beste evne å fange togene på den gamle strekningen, en strekning som i dag er uten tog. Jeg vil i denne tråden poste bilder tatt fra og med tirsdag 20. september til og med fredag 23. september. Hver dag vil få et eget innlegg, enkelte dager kan endog få flere innlegg. Anleggsarbeidet omtales ikke i særlig grad i denne tråden, her er det de siste dagene med toggang som er i fokus.

Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, nederst i dette innlegget er linker til de andre trådene samlet.

Dette kartet kan kanskje være til noe hjelp for den som ikke er lokalkjent.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Her er linkene:

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg, postet 10.7. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg)

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Med håp om at dette kan interessere, ønsker jeg god tur!

Mvh
Hans Morten
Vestfoldbanefotograf

Barkåker - Tønsberg tirsdag 20. september 2011 Hans Morten Tamnes 25. sep. 2011 kl.1027* #104609 (#104606) Vist 835 ganger Lik innlegget
 

Grått og med regn i luften manglet det mye på å være optimale fotoforhold. Men det ble da bilder av det, og noen presenteres her.

forstørrt137814-2011-09-20_4038.jpg

Tog 808 med dobbelt 70-sett - 16-settet i front, 02-settet bakerst - på vei mot kryssing på Barkåker.
Barkåker–Tomsbakken
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137815-2011-09-20_4041.jpg

Toget passerer det midterste kryssingspunktet mellom gammel og ny bane.
Barkåker–Tomsbakken
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137816-2011-09-20_4044.jpg

Kryssingen har foregått helt rutemessig på Barkåker, her kommer tog 801. Rett bak toget lyser forsignalet til Barkåker.
Barkåker–Tomsbakken
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137817-2011-09-20_4062.jpg

Dagens siste innsatstog i retning Oslo, tog 876 som fremføres med nyoppussede type 5-vogner. Helt til høyre i bildet kan man skimte stasjonsområdet og planovergangen på Barkåker.
Adal–Barkåker
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137818-2011-09-20_4065.jpg

Tog 876 befinner seg der den gamle og nye banen skiller lag nordfra.
Tog nr. 876
Adal–Barkåker
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137819-2011-09-20_4102.jpg

Kryssing mellom togene 810, som kommer farende over planovergangen, og tog 803 som står i spor 2.
Barkåker
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137820-2011-09-20_4115.jpg

Så har tog 810 passert overgangen og vi ser biler som venter på å komme over. Men allerede dagen etter ble dette historie da den nye veien med bro over sporet like syd for stasjonen ble åpnet og overgangen stengt.
Barkåker
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137823-2011-09-20_4118.jpg

Tog 803 triller ut på overgangen. Og bilkøen har vokst.
Barkåker
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137822-2011-09-20_4120.jpg

Tog 803 har forlatt stasjonen. Til venstre for toget ses den nye traseen som ligger i en kulvert gjennom Barkåker. I bakgrunnen skimtes den nye broen over sporet.
Barkåker
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Det var en morgenstund tirsdag 20. september, vi ses igjen den 21.

Mvh
Hans Morten
Dokumenterende

Barkåker - Tønsberg onsdag 21. september 2011 Hans Morten Tamnes 25. sep. 2011 kl.1041 #104615 (#104606) Vist 784 ganger Lik innlegget
 

Dagen etter ble det bare noen ganske få bilder av tog på strekningen, hvorav noen presenteres her.

forstørrt137824-2011-09-21_4266.jpg

I Halvdan Wilhelmsens Allé skal broen byttes ut og sporet heves én meter for å gi full høyde for veifarende. Toget som passerer er ettermiddagens første innsatstog, tog 871, som denne dagen ble fremført med lok og fire vogner. Til vanlig kjøres det enkelt 70-sett i dette toget.
Tog nr. 871
Tomsbakken–Tønsberg
21. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137825-2011-09-21_4269.jpg

Tog 826 har nettopp passert planovergangen på Tomsbakken. Til venstre ser vi tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen.
Tomsbakken
21. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137828-2011-09-21_4276.jpg

Tog 819, som krysset med 826 på Barkåker, kom litt vel brått på meg. Løsningen ble, all den tid jeg sto i ro i veikanten, å kjøre ned vinduet på høyre side i bilen og la det stå til. Rett bak toget er det sydligste kryssingspunktet mellom gammel og ny trasé. Og snart skal det passere planovergangen på Tomsbakken som ligger der til høyre i bildet.
Barkåker–Tomsbakken
21. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Mvh
Hans Morten
På togjakt på en nå nedlagt strekning

Barkåker - Tønsberg torsdag 22. september 2011, del 1 Hans Morten Tamnes 25. sep. 2011 kl.1217 #104626 (#104606) Vist 779 ganger Lik innlegget
 

Nest siste dag med tog som krysser på Barkåker stasjon fra 1881 og passerer Tomsbakken planovergang. Det ble en god del bilder denne dagen, derfor velger jeg å dele det i to innlegg.

forstørrt137831-2011-09-22_4288.jpg

Nok en gang starter vi med ettermiddagens første innsatstog, tog 871, som her kommer på øvre spor og er i ferd med å krysse over portalen til Jarlsbergtunnelen. Neste stasjon er Tønsberg, plattform på venstre side. Om seks uker vil Tønsberg bli annonsert slik for dette toget: Neste stasjon er Tønsberg, plattform på høyre side.
Tog nr. 871
Tomsbakken–Tønsberg
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137832-2011-09-22_4291.jpg

Tog 871 har rundet sløyfen og gjort unna stasjonsoppholdet i Tønsberg, her kommer det på nedre spor.
Tønsberg–Jarlsberg Points
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137833-2011-09-22_4309.jpg

Planovergangen på Tomsbakken passeres av tog 826.
Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137834-2011-09-22_4312.jpg

Overgangen er passert, bilene kan igjen passere etter å ha ventet noen minutter.
Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137835-2011-09-22_4315.jpg

Rett foran toget ligger det sørligste kryssingspunktet mellom gammelt og nytt. Til venstre for det røde huset i bakgrunnen er det midterste kryssingspunktet.
Barkåker–Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137836-2011-09-22_4322.jpg

Så er det tog 819 sin tur til å passere Tomsbakken, det har nettopp krysset tog 826 på Barkåker. Og skiltet med varsel om høyspenningsfare mister om ikke så lenge sin betydning på dette stedet.
Tog nr. 819
Barkåker–Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137837-2011-09-22_4325.jpg

Selv med ny vei til Horten er det fortsatt stor trafikk forbi Tomsbakken, og bilkøen vokser fort. Tog 819 har begitt seg ut på overgangen.
Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137838-2011-09-22_4327.jpg

Ventende biler. Tog 819 har snart passert overgangen og bilene kan fortsette.
Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137839-2011-09-22_4335.jpg

Tog 873 dukker frem i nordenden av strekningen som erstattes av nytt dobbeltspor. Til venstre utkjørsignalet fra nordgående spor på dobbeltsporstrekningen.
Tog nr. 873
Adal–Barkåker
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137840-2011-09-22_4337.jpg

Innkjør A til Barkåker på den gamle strekningen passeres for nest siste gang av tog 873.
Tog nr. 873
Adal–Barkåker
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Resten av denne dagen vil dukke opp på en skjerm nær sånn litt etter hvert.

Mvh
Hans Morten
Historiedokumenterende

Barkåker - Tønsberg torsdag 22. september 2011, del 2 Hans Morten Tamnes 25. sep. 2011 kl.1716 #104648 (#104606) Vist 735 ganger Lik innlegget
 

Så fortsetter vi på den nest siste dagen.

forstørrt137851-2011-09-22_4346.jpg

Planen var å forevige kryssingen, men slik gikk det ikke. Da bommene gikk ned, var det tog 828 som kom. Uten at noe tog 821 var å se noe sted. Så da feide 70.11-settet gjennom i spor 1. Til venstre for toget er kulverten for dobbeltsporet, helt til venstre den nye Barkåkerveien som krysser sporet på broen i bakgrunnen.
Barkåker
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137852-2011-09-22_4351.jpg

Ikke noe tog å krysse med for tog 828 denne dagen. Stasjonsbygningen skimtes til høyre, omtrent midt i bildet ligger pakkhuset. Begge bygningene er solgt og flyttet 6 meter bort fra sporet. I løpet av de neste 48 timene ble avstanden til sporet betydelig økt.
Barkåker
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137853-2011-09-22_4355.jpg

Tog 828 er straks på stedet hvor gammelt og nytt spor skiller lag. Etter så godt som 130 år nærmer slutten seg for denne delen av Vestfoldbanen.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137854-2011-09-22_4362.jpg

Så kommer et forsinket tog 821 omsider til syne oppe i bakken.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137855-2011-09-22_4365.jpg

Planovergangen skal passeres, men nå er det ingen biler som står i kø og venter på å slippe over. Overgangen er stengt! Den nye veien er tatt i bruk og bilene krysser jernbanen på en bro litt lenger sør.
Barkåker
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137856-2011-09-22_4376.jpg

Litt til nå, så er hele toget over overgangen. For nest siste gang for tog 821.
Barkåker
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137857-2011-09-22_4379.jpg

Tog 875 har passert Barkåker og skal til å krysse den nye traseen.
Barkåker–Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137858-2011-09-22_4382.jpg

Mye er sagt og skrevet om den nye fargesettingen, men jeg må nok medgi at jeg synes den vinner seg litt etter hvert. Og når hele toget er gjennomført i denne fargesettingen, blir det ikke så verst. At loket har en annen fargesetting gjør da ingen ting. Men dette ble en digresjon, det primære her er at toget, i dette tilfellet tog 875, befinner seg på en del av Vestfoldbanen som så absolutt synger på siste verset.
Barkåker–Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137859-2011-09-22_4387.jpg

Planovergangen her er snart historie, til mange bilisters store glede. Men det skal ikke underslås at det finnes de som synes det er litt stas med slike overganger; er man på et ukjent sted og får stopp ved en overgang er det alltid litt spennende å se hva det er som kommer trillende på sporet. Og det er fortsatt tog 875 med de nyoppussede type 5-vognene som vises.
Tomsbakken
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137860-2011-09-22_4392.jpg

Så har tog 875 gjort unna en runde i sløyfen rundt Tønsberg og et opphold på stasjonen for å slippe av og ta på reisende. Fra 7. november vil æresrunden i Tønsberg skje etter avgang, og den vil følgelig bli forbeholdt de av oss som er bosatt i sydligere egner.
Tønsberg–Jarlsberg Points
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Dermed er den neste siste dagen med tog på det sporet som erstattes av nytt dobbeltspor presentert med et knippe utvalgte tog. Den siste dagen vil så smått dukke opp på en skjerm nær deg, også den fordelt på flere innlegg.

Mvh
Hans Morten
Med velbrukt minnebrikke

Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 1 Hans Morten Tamnes 25. sep. 2011 kl.2341 #104708 (#104606) Vist 719 ganger Lik innlegget
 

Siste dag med trafikk på den 130 år gamle strekningen forbi Tomsbakken og Barkåker og deler av den 96 år gamle sløyfen i Tønsberg. Klokken 22.20 ble Vestfoldbanen brutt, og i løpet av litt over et halvt døgn skjedde det voldsomme endringer i både Kjellelia og på Barkåker. Men det får jeg komme tilbake til i en annen tråd.

Nå får vi fortsette med toggangen denne siste dagen, og vi starter med morgenstund i Sandefjord og en togreise til Tønsberg.

forstørrt137891-2011-09-23_4393.jpg

Morgenstemning. Og tog 876 har fått grønt i utkjør i retning Stokke.
Sandefjord
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137892-2011-09-23_4397.jpg

Helt i rute kommer tog 876 inn på stasjonen. Neste gang er om drøyt seks uker. I mellomtiden er det buss som gjelder.
Sandefjord
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137893-2011-09-23_4403.jpg

Utsikt fra bakre vogn i tog 876, vi har nettopp passert avgreningen på Jarlsberg Points, helt til høyre i bildet skimtes landkar til jernbanebro i perioden 1881 - 1915 mens Tønsberg hadde en sekkestasjon nede ved kanalen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137894-2011-09-23_4405.jpg

Forsignalet til innkjør B er passert.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137895-2011-09-23_4407.jpg

Bro over Rv 308, Jarlsberglinna.
Kjelle (bro)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137896-2011-09-23_4410.jpg

Huset til venstre er ventilatorhus for Frodeåstunnelen, Rv 300. Ved bakenden av beltegraveren vil sporet starte oppstigningen til øvre linje og den nye innkjøringen til Tønsberg sydfra.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137897-2011-09-23_4413.jpg

I løpet av de kommende seks ukene vil hele skråningen til høyre være historie, da vil rampen til øvre nivå ligge der.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137898-2011-09-23_4417.jpg

Innkjør B til Tønsberg. Om seks uker er det dagens innkjør A som blir innkjør B.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137899-2011-09-23_4422.jpg

Denne fredagen kommer togene sørfra fortsatt inn til Tønsberg langs nedre linje, mens togene nordfra kommer på sporet over tunnelportalen. Om seks uker vil togene sørfra komme inn til stasjonen på det øvre sporet, mens togene nordfra vil dukke frem fra Jarlsbergtunnelen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137900-2011-09-23_4427.jpg

Utkjørsignalet retning Sem og videre sørover. Når det igjen blir mulig å kjøre tog fra Tønsberg, vil dette signalet gjelde tog med kurs for Drammen og Oslo.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137901-2011-09-23_4431.jpg

Tog 876 krysser for siste gang tog 801 på denne måten. Neste gang det skjer er rollene byttet om hva gjelder kjøreretning. Pukkvognene til venstre er fire av de seks som ble kjørt til Tønsberg på tirsdag 20. september, de to andre står på sporet bortenfor.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137902-2011-09-23_4435.jpg

Tog 801 forlater stasjonen med kurs for Larvik, hvor det er buss videre.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137903-2011-09-23_4438.jpg

Så gis det avgang for tog 876 for siste gang i den retningen. Neste gang det gis avgang befinner loket seg der fotografen står.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137904-2011-09-23_4441.jpg

Tog 876 på øvre linje etter opphold i Tønsberg, med kurs for Drammen og Oslo. Mandag 7. november vil tog 876 komme i motsatt retning på dette stedet, og vil etter stasjonsoppholdet i Tønsberg fortsette inn i Jarlsbergtunnelen på sin ferd mot Drammen og Oslo.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137905-2011-09-23_4443.jpg

Tog 810, siste tog i retning Oslo før det gjøres togfritt frem til ettermiddagen. Om seks uker vil det ikke være loket som vil være synlig med et slikt "utsnitt" av toget, men de siste vognene.
Tomsbakken–Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt137906-2011-09-23_4447.jpg

Fortsatt tog 810 på vei til Drammen og Oslo. Neste gang det toget kan fotograferes, vil det på dette stedet være på vei opp stigningen som vil starte ved broen over Jarlsberglinna, Rv 308. Jarlsbergtunnelens søndre portal troner midt i bildet, til venstre nedre spor i retning Sem og Larvik.
Tomsbakken–Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Sånn. Det var første del av siste dag.

Mvh
Hans Morten
Med slitasjemerker på utløserfingeren

  Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011 -imponerende Kurt E. Håland 27. sep. 2011 kl.1803 #104893 (#104708) Vist 630 ganger Lik innlegget
 

Dette var virkelig en eksemplarisk og energisk dokumentasjon, med utmerket regi. Og deltakelse på siste reis til og med - beundringsverdig!
Om du lar den slitasjemerkede utløserfingeren få hvile i 6 ukers tid tviler jeg sterkt på, så da kan forumistene kanskje glede seg til litt byggtekniske deltakelse før vi igjen får gleden av å se togets gjeninntreden?
Takk så langt i alle fall.

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Lars Gjertsen 27. sep. 2011 kl.2002 #104900 (#104708) Vist 631 ganger Lik innlegget
 

"Ta bildet av det i dag - imorgen er det borte". Driftsmønsteret slik det var er meget godt dokumentert. Takk for en møysommelig utført jobb.

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 28. sep. 2011 kl.0003 #104926 (#104900) Vist 616 ganger Lik innlegget
 

Takk skal dere ha for tilbakemeldingene.

Og all den tid jeg ikke registrerer noen direkte storm av protester, går jeg ut fra at man klarer å forholde seg til den i og for seg omfattende bildemengden. Nå har jeg nettopp postet del to av bildene fra fredag 23. september, etter hvert vil de resterende komme.

Deretter er det vel på sin plass å presentere en oppdatering av anleggsarbeidet både før og etter bruddet.

Mvh
Hans Morten
Med en masse ubehandlede bilder i en lang rekke mapper

      Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Per Frode Hove 1. okt. 2011 kl.1157 #105254 (#104926) Vist 519 ganger Lik innlegget
 

Hei! Takk for fyldig informasjon. Har likevel et par spørsmål: 1. Mener å ha hørt at man på ny har vurdert en såkalt "nordre tilsving" fra "Jarlsberg Point" i forbindelse med denne mleggingen. Er jeg helt ute i bærskogen? 2. Planovergangen rett sør for Tønsberg st. Blir ikke den borte nå? Har du bilder derfra?

        Tønsberg st. Jan-Inge Hansen 1. okt. 2011 kl.1506* #105277 (#105254) Vist 530 ganger Lik innlegget
 

1. Det som var planlagt, var å beholde den direkte forbindelsen fra Sem og inn til Tbg st. D.v.s. dagens løsning derfra.
2. Pl.o. rett sør for stasjonsområdet blir neppe borte før stasjon senkes en gang i fjern framtid.

        Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.2043 #105388 (#105254) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

Hyggelig at du finner innholdet i denne tråden som informativt og utfyllende.

Jan-Inge Hansen har forsåvidt svart på dine spørsmål allerede, men jeg kan vel fylle på med litt mer informasjon.

1) Det er ikke en "nordre tilsving", men en søndre tilsving". Den vil, som Jan-Inge skriver, følge det som har blitt benevnt nedre spor, hvilket altså har vært forbindelsen fra Tønsberg og videre sørover. Så langt jeg vet vil ikke den bli gjort klar nå, men da jeg reiste hjem fredag ettermiddag var man godt i gang med å traue ut der denne tilsvingen vil grene av inngangen til Jarlsbergtunnelen.

2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert.

Mvh
Hans Morten
Opptatt av både tidligere, nåværende og kommende jernbaner

          Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, spørsmål om Tønsberg-løsninger H. Lindholm 2. okt. 2011 kl.2223* #105396 (#105388) Vist 517 ganger Lik innlegget
 

"2) Planovergangen i den enden av stasjonsområdet som geografisk ligger lengst øst, vil ikke bli borte i denne omgang. Om den noensinne vil bli borte avhenger av hvilken løsning som blir valgt for nytt dobbeltspor fra Tønsberg og videre sørover. Og nei, jeg har ingen gode bilder av den overgangen i øyeblikket, men det kan vel alltids være at det kan løse seg sånn litt etter hvert."

Noe "godt" bilde har ikke jeg heller av denne planovergangen, men her er i alle fall et bilde fra 1976. Om omgivelsene og plasseringen av selve planovergangen ikke vises så godt, så oppveies det forhåpentligvis av at materiellet vi ser muligens ikke er helt uinteressant for enkelte.

På bortsiden av overgangen er det et spesielt rekkverk på hver side. Om jeg ikke husker aldeles feil var dette for trappene til en personundergang, slik at gående ikke behøvde vente dersom bommene var nede i lengre tid, noe de jo kunne være fra tid til annen hvis det var mye skifting. Slike løsninger har det jo ikke vært særlig mange steder i Norge, i en del andre land har det vært ganske vanlig, men da gjerne som gangbru ved siden av overgangen.
Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?

En annen ting som (så vidt) kan sees i bildet er at det dengang lå en kryssveksel rett ved overgangen og at det grenet ut et spor til høyre rett bortenfor planovergangen. Dette sporet gikk ned til havna ved Stensarmen, rett øst for kanalbrua.

forstørrt138326-S02179-900-c.jpg

Tønsberg
20. juli 1976
foto: H. Lindholm
            Undergang Jan-Inge Hansen 2. okt. 2011 kl.2214 #105398 (#105396) Vist 529 ganger Lik innlegget
 

"Selv om jeg reiser forbi her med tog fra tid til annen har jeg ikke lagt merke til om denne undergangen fortsatt finnes. Gjør den det?"
Nei.

              Undergang Jan Erik 3. okt. 2011 kl.0001 #105406 (#105398) Vist 523 ganger Lik innlegget
 

Denne undergangen som lå ved planovergangen i Tøsnberg er blitt fylt igjen og dermed blitt borte ved utvidelsen av Jernbanegaten som går forbi Farmandstredet kjøpesenter, mens rekkverket fortsatt stå der.
Jan Erik

Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 2 Hans Morten Tamnes 27. sep. 2011 kl.2348 #104924 (#104606) Vist 600 ganger Lik innlegget
 

Så fortsetter vi, dog noe forsinket (...), på siste dag med togtrafikk på den delen av Vestfoldbanen som nå erstattes av nytt og moderne dobbeltspor. I dette innlegget skal vi ta for oss dagens første (og siste første) innsatstog, samt en kryssing på Barkåker. Riktignok ikke slik den skal være i henhold til ruteboken, men ikke mindre god av den grunn. For ikke å si langt bedre!

Men da er det avgang, ta plass og fokusér på skjermen foran deg!

forstørrt138041-2011-09-23_4449.jpg

Tog 871 dukker frem fra svingen der oppe på øvre spor. Nedre spor har gjemt seg bak kvisten som ligger langs gjerdet.
Tog nr. 871
Tomsbakken–Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138042-2011-09-23_4453.jpg

Stasjonsoppholdet i Tønsberg er unnagjort, nå er det Stokke og kryssing som er neste på programmet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138044-2011-09-23_4455.jpg

Straks blir toget borte rundt svingen. Og mens tog 871 finner veien til Stokke, og toget det skal krysse der finner veien tilbake til Tønsberg og videre, skal vi ta bil og ben fatt og foreta en taktisk forflytning.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138046-2011-09-23_4461.jpg

En kjøretur langs Jarlsberglinna og spasertur på skjært åker fanger vi tog 826 idet det passerer planovergangen. Antallet ganger biler vil bli heftet på den overgangen reduseres etter som dagen skrider videre, for så til slutt å opphøre litt før halv elleve på kvelden.
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138048-2011-09-23_4465.jpg

Med tog 826 nærmere åpenbarer et nytt syn seg - til venstre er tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen. Og like utenfor bildets venstre kant vil toget passere det som skal avløse den strekningen det kjører på her.
Tog nr. 826
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138049-2011-09-23_4469.jpg

Barkåker er jo ikke så altfor langt unna, så handlingsrommet når det gjelder å finne en ny fotoplass er litt begrenset. Men litt ytterligere labbing i halmstubben gjør det mulig å fange tog 819 idet det passerer det nye sporet.
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138052-2011-09-23_4475.jpg

Jordene i Vestfold er ikke så flate som en skulle ønske, så vi får finne oss i at det kan se ut som tog 819 har huket seg ned der det passerer planovergangen. Ytterligere ett tog som kan strykes fra listen over passerende tog på Tomsbakken planovergang. Fra 1881 til 1915, da sløyfen i Tønsberg kom, fortsatte sporet rett frem etter overgangen på Tomsbakken og gikk rett ned til Jarlsberg Points vest for Tønsberg stasjon. (Jernbanemessig vil jeg velge å omtale det som sør for Tønsberg.)
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138054-2011-09-23_4479.jpg

Innsatstog to av i alt tre dukker frem der det krysser det nye sporet. (I og for seg ville det kunne fungert utmerket med sporkryss mellom ny og gammel bane både her og ved Tomsbakken all den tid det krysses i samme høyde, men av en eller annen grunn har jeg ikke møtt særlig forståelse for en slik tanke ...) Og innsatstoget vi ser er tog 873.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138056-2011-09-23_4481.jpg

I kurven før det retter seg ut mot Tomsbakken kommer tog 873 feiende forbi skjærte kornåkre.
Tog nr. 873
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138059-2011-09-23_4483.jpg

Vestfold - og Sør-Norge - har vært gjennomvått denne sensommeren og tidlige høsten. Mens tog 873 nærmer seg Tønsberg, er den lokale bondestanden opptatt med høstonn i bakgrunnen. Bare for å ha nevnt det - det hvite som vises er ikke snø ...
Tog nr. 873
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138061-2011-09-23_4484.jpg

Det nye sporet krysses. Fortsatt tog 873.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138063-2011-09-23_4491.jpg

Tog 873 har kommet frem til planovergangen på Tomsbakken. Og i bakgrunnen troner Slottsfjellet med Slottsfjelltårnet. Det har vært der noe lenger enn jernbanen ...
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så var det tid for kryssing på Barkåker igjen. En kryssing jeg hadde bestemt meg for å skulle få med meg. Mens jeg ventet på tog 873 hadde jeg ringt til Txp i Sandefjord og spurt om han kunne kontakte togleder og/eller føreren i tog 821 med spørsmål om han kunne la vær å trekke så langt frem. Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på det, så mens jeg sto på den nye fotgjengerbroen på Barkåker og så og hørte at klokken gikk, ble jeg mer og mer mismodig. Skulle det også denne siste gangen ende uten kryssing? At mismotet nådde en topp da bommene begynte å gå uten at det var mulig så snurten av noe tog 821, er hevet over enhver tvil. Mismotet holdt seg på topp (eller var det bunn ...?) helt til jeg skjønte grunnen til at toget sørfra kom så sakte. Det var ikke saktekjøring, tog 828 skulle inn i avvik!

Altså ble det kryssing, som vi ser her:

forstørrt138064-2011-09-23_4504.jpg

Tog 828 triller sakte inn i spor 2, det skal krysses. Planovergangen fungerer helt etter boken, men har egentlig ingen hensikt. Noen har plassert noen griser på en ganske bestemt måte. Nå er det broen i bakgrunnen som gjelder, Statens Vegvesen har fått en ny og fin vei med bro "i gave" av Jernbaneverket.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138065-2011-09-23_4512.jpg

Med tog 828 plassert lengst nord i spor 2, er det klart inn og gjennom for tog 821 som kommer frem rundt svingen oppe ved Skotte. Eller Vestfoldbanens km 107. Neste gang disse togene viser seg like langt sør på Vestfoldbanen, vil det være på sporet til venstre i bildet.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138066-2011-09-23_4513.jpg

Tog 821 i spor krysser tog 828 i spor 2. Til høyre den tidligere stasjonsbygningen og pakkhuset på Barkåker som rundt 1990 ble solgt til et lokalt snekkerfirma og flyttet seks meter bort fra sporet..
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138067-2011-09-23_4516.jpg

Tog 821 nøler ikke på sin ferd gjennom stasjonsområdet, selv om det er for siste gang.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138069-2011-09-23_4518.jpg

Tog 821 har snart passert planovergangen, om fem-seks minutter er det Tønsberg neste, plattform på venstre side. Neste gang vil høyttalerstemmen bekjentgjøre at Neste er Tønsberg, plattform på høyre side. Next stop is Tønsberg, platform on the right side.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138070-2011-09-23_4520.jpg

Det var siste vogn i tog 821. Den som eventuelt sto der og filmet eller tok bilder, vil ha verdifull historisk dokumentasjon å vise til andre.
Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138072-2011-09-23_4524.jpg

Tog 828 har tatt sats og forsvinner straks rundt kurven ved Vestfoldbanens km 107. Når bruddet tas kl. 22.20 vil toget befinne seg like nord for Kvam og ha rundt tre kvarter igjen av reisen før endestasjon Dombås.
Adal–Barkåker
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Sånn. Da er altså klokken litt over fem. Og jeg har ett tog igjen på listen min. Pluss hjemreisen.

Men det får bli senere. Samt at jeg må tenke nøye gjennom hvordan jeg skal presentere de aller siste bildene fra denne dagen. Men for den som er tålmodig vil det komme til å vise seg på en skjerm nær en før en vet ordet av det.

Takk for utholdenheten så langt.

Mvh
Hans Morten
Med velbrukt kamera

  Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 2 Kurt E. Håland 28. sep. 2011 kl.0102 #104928 (#104924) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

Aldeles fortreffelig, Hans Morten.
Du løfter det hele til et svært så gjennomtenkt nivå.
Men samtidig avslører nok en del av sproget en klar historisk tilstedeværelse over tid i det vestfoldske - et tidligere sterk service/salgsfokus på bønder og på skjært åker , for å sitere deg kort.
Ser frem til fortsettelsen...All the best, Kurt.

  Bra dokumentert! Moderator 28. sep. 2011 kl.1115 #104978 (#104924) Vist 585 ganger Lik innlegget
 

Som vanlig flott dokumentasjon av viktige begivenheter i norsk jernbanestell.

Men nettopp fordi dette er dokumentasjon og først og fremst det, har jeg flyttet tråden til Plattformen, i tråd med bruksområdene for de ulike rommene her. Dermed ikke sagt noe om bildenes kunstneriske kvalitet, men ut fra at det er hendelsene som er i fokus og tematisert.

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Tom Vidar Pedersen 1. okt. 2011 kl.0812 #105236 (#104924) Vist 498 ganger Lik innlegget
 

Takk for en meget flott reportasje, utrolig viktig å dokumentere hvordan det var før med hensyn til infrastruktur m.m.
Mvh Tom Vidar (som fortsatt savner hytta på Sakrisvollen)

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Åge Lybekbråten 1. okt. 2011 kl.0956 #105242 (#105236) Vist 491 ganger Lik innlegget
 

Jeg må henge meg på takksigelsene her. Slik dokumentasjon av det som blir borte er veldig viktig, bra utført jobb.

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.1749 #105371 (#105236) Vist 470 ganger Lik innlegget
 

Takk skal du ha for din tilbakemelding!

Nå har det seg slik at i går morges forlot vi tåkehavet og kjempet oss gjennom det helt til vi forlot Mjøsa like nord for Espa. Da kom solen og høstfargene for fullt! Og hvilket vær vi hadde! For ikke å snakke om temperaturen. Da vi ankom Røros på ettermiddagen, viste gradestokken rundt 20 varmegrader. Og det var 1. oktober!

Ettersom det var sent på ettermiddagen før vi kom opp til Aursunden, var solen i ferd med å gå ned. En liten lufting av kameraet ikke så lenge etter at vi hadde passert Løkfloen og Molingbrua ga dette motivet:

forstørrt138296-2011-10-01_5374.jpg

Sakrisvollen sett fra vest, solen er i ferd med å gå ned. Men temperaturen var det ikke noe å si på. Ikke været heller.
1. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så får jeg håpe at abstinensen ikke tar helt uante høyder. Skulle den gjøre det, er det ingen grunn til fortvilelse. Blant annet kan kanskje denne eiendommen på Evavollen være en mulig løsning.

Mvh
Hans Morten
I nabolaget

Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 3 Hans Morten Tamnes 29. sep. 2011 kl.2221 #105137 (#104606) Vist 527 ganger Lik innlegget
 

Dette innlegget, som blir det nest siste fra denne spesielle fredagen, vil i all hovedsak dreie seg om ett tog og én planovergang - tog 875 og Tomsbakken planovergang. Neste innlegg vil bli en utgave av "siste reis" ...

Men altså, trekk til deg nesetippen og hold deg på rett side, nå kommer toget!

forstørrt138150-2011-09-23_4529.jpg

Tog 875 har passert innkoblingsfeltet for Tomsbakken planovergang, her befinner loket seg på det som ganske snart skal bli traseen for det nye dobbeltsporet. (Og som nevnt før - alt ligger egentlig vel til rette for et sporkryss ...)
Barkåker–Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138152-2011-09-23_4530.jpg

All den tid det er saktekjøring fra overgangen og et stykke mot Tønsberg, kommer toget fotografen i møte i et "behagelig" tempo.
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138154-2011-09-23_4532.jpg

Bommene ligger nede, det har lyst rødt for biltrafikken en stund og tilsvarende hvitt - og klart - for toget. Den observante vil se at dette veibomanlegget har beholdt de gamle og skikkelige klokkene, her er man forskånet for elektronisk etterligning.
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138155-2011-09-23_4533.jpg

Til venstre i bildekanten lå Tomsbakken vokterbolig, nå er det en god del år siden den forsvant. Og nå følger planovergangen og sporet etter, et spor som har vært på dette stedet siden 1881. Det er snart 130 år siden, 13. oktober 1881 ble Vestfoldbanen høytidelig åpnet frem til Larvik. Videre til Skien skjedde åpningen ett år senere. Og tog 875 har snart kommet frem til Tønsberg.
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138156-2011-09-23_4534.jpg

De nyoppussede type 5-vognene er blanke og fine i lakken. Fjerde vogn i tog 875 befinner seg på overgangen, det er fire igjen før hele toget har kommet seg over.
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138157-2011-09-23_4537.jpg

Fire vogner senere har hele tog 875 passert planovergangen, for aller siste gang. Neste gang de passerer Tomsbakken vil det skje på innsiden av Norge. Og hvem vet, kanskje er det en greveling i taket?
Tomsbakken
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da har jeg hengt av meg vernetøyet og er klar til å reise hjem. Før jeg sier takk for denne turen, tar vi en titt på toget som er på vei til Barkåker for å krysse med "mitt" tog:

forstørrt138158-2011-09-23_4541.jpg

Med lav høstsol er sollyset ulikt fordelt. Mens fotografen befinner seg i skyggen, har tog 830 funnet sin plass i solen der det har gjort unna runden i sløyfen og skal til å passere Jarlsbergtunnelens innløp. Eller utløp.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Og da rekker du å fylle kaffekoppen eller fylle glasset med hva du synes passer før toget vi skal reise med kommer.

Mvh
Hans Morten
Lokalguide

Barkåker - Tønsberg fredag 23. september 2011, del 4 - en siste reis Hans Morten Tamnes 29. sep. 2011 kl.2321 #105143 (#104606) Vist 538 ganger Lik innlegget
 

Da står hjemreisen for tur. Med tog for siste gang på litt over seks uker. Og aller siste gang - for min del - at hjemreisen skjer i den retningen den nå skal skje. Neste gang jeg skal toget fra Tønsberg og sørover, vil toget forlate stasjonen slik som det denne dagen gjør det når det skal nordover.

Vanskelig? Egentlig ikke, og forhåpentligvis mindre så når du har kommet deg gjennom dette innlegget. Og om det ikke hjelper, kan jeg jo minne om det håndtegnede kartet du finner i denne trådens toppinnlegg.

Men nå må det konsentrasjon til, nå kommer toget inn på stasjonen. Følg med:

forstørrt138159-2011-09-23_4553.jpg

Tog 823 med dobbelt opp av 70-sett kommer inn i spor 1 på Tønsberg stasjon. I spor 5 står to av de seks pukkvognene som kom fra Hamar tre dager tidligere. Og på mellomplattformen en fotograf til.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138160-2011-09-23_4555.jpg

Toget kommer trillende mot fotografen. I bakgrunnen til høyre stasjonsbygningen som ble reist da sløyfen i Tønsberg var ferdig i 1915, altså for 96 år siden.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Som så ofte tar munnen min også denne kvelden innersvingen på meg, så før jeg egentlig helt forstår hva som skjer har jeg banket på døren til lokfører. Han åpner, jeg forteller at jeg de siste dagene har brukt litt tid på å fotfølge togene både sent og tidlig, og at jeg gjerne kunne tenke meg å forevige den siste reisen fra førerplass. Med beklagelser om at ruten ikke er av det reneste slaget, blir jeg ønsket velkommen inn.

Og da er vel ikke stor annet å si enn at nå er det avgang, ta plass og lukk dørene. God tur!

forstørrt138161-2011-09-23_4558.jpg

Der fremme lyser det to grønne, og en dverg har gått opp i giv akt. Da bærer det i vei. (Sånn litt oppe i det hele og stundens alvor og alt det der, tar jeg allikevel sjansen på å peke på at til venstre i bildet kan traktorstallen skimtes. Til høyre for stallen står en Mercedes Unimog, klar til innsats på anlegget, foran den ligger svingskiven i Tønsberg.)
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138162-2011-09-23_4559.jpg

Dverg i giv akt og to grønne, det betyr jo kort og godt at det er klart for tog. Rett frem ser vi hullet i fjellet, også kalt Jarlsbergtunnelen.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138163-2011-09-23_4562.jpg

Straks ute på fjernstyrt strekning. Jernbaneverkets anleggskontorer ligger til høyre, rett foran oss - senk blikket litt! - ligger broen over Eckersbergsgate. Noen dager senere lå den ikke der mer, 9. oktober vil det ligge to nye broer der.
Tønsberg
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138164-2011-09-23_4564.jpg

Vi passerer den midlertidige avgreningen til Jarlsbergtunnelen. Noen meter til og vi svinger til venstre på det nedre sporet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138165-2011-09-23_4566.jpg

Så har vi tatt fatt på den første kurven på nedre spor. Det er skiltet opp til 70 km/t, 5 km/t i plusshastighet for lettbygd materiell. Uansett, takk til føreren som valgte å ikke følge skiltet hastighet før vi var ute på Semslinna ...
Jarlsberg tunnel (tnl.)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138166-2011-09-23_4570.jpg

Vi er inne i kurven. Rett bak trærne på venstre side skjuler innkjørsignal B seg. Snart blir innkjør A innkjør B.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138167-2011-09-23_4574.jpg

Snart ute av venstrekurven, i det fjerne skimter vi høyrekurven. Den observante reisende vil skimte den stensatte vannrennen på høyre side av sporet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138168-2011-09-23_4579.jpg

På vei inn i høyrekurven. Oppe til høyre ligger øvre spor og troner, enn så lenge.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138169-2011-09-23_4580.jpg

Fortsatt i den samme kurven. Det grå bygget til venstre er ventilatorhus for Frodeåsen tunnel, Rv 300, som går bare noen få meter lenger ned. Og inne i fjellet er det ikke mer enn rundt to og en halv meter fra taket i veitunnelen til bunnen av jernbanetunnelen. Ikke mye om å gjøre at det kunne ha blitt en planovergang der inne ...
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138170-2011-09-23_4582.jpg

På god, norsk manér slynger sporet seg i landskapet. Like bortenfor stedet hvor sporet forsvinner ut av syne ligger broen over Rv 308, Jarlsberglinna. Og beboerne i den hvite villaen kan snart nyte synet av passerende tog igjen.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138171-2011-09-23_4585.jpg

Broen over Jarlsberglinna, Rv 308, passeres om et øyeblikk. Jarlsberg Points befinner seg rett rundt svingen, men det får bli ved en annen anledning. På denne tiden av døgnet er fotografering i denne retningen en stor utfordring ... Det som er å tilføye, er at det er herfra stigningen for å komme opp på øvre nivå ved tunnelportalen skal starte. Eller fallet slutte, alt ettersom.
Tønsberg–Jarlsberg Points
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Vel hjemme i Sandefjord runder vi av dagen med denne kryssingen:

forstørrt138172-2011-09-23_4590.jpg

Vel fremme i Sandefjord er det rutemessig kryssing med tog 832, denne dagen satt opp med uvanlig materiell ved at det består av det som kom i tog 821. Og uten at så mange reflekterer over det der de triller sine kofferter og bærer sine sekker og bager.
Sandefjord
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da er på tide for meg å si takk for følget denne uken, neste gang vil veldig mye har endret seg utrolig mye.

Mvh
Hans Morten
Månedskortreisende

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over H. Lindholm 29. sep. 2011 kl.2329 #105146 (#105143) Vist 532 ganger Lik innlegget
 

- og dett var dett. Vi takker for en inngående dokumentasjon av det som har vært. Og vi vil vel ikke bli veldig forundret om det kommer litt om det som skal skje i de nærmeste ukene?

Når det gjelder fremtiden bør jo Hr. Dokumentatoren glede seg til at han om noen uker kan reise i riktig himmelretning når han skal ta toget hjem fra Tønsberg.....

  Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Trygve Kåsa 1. okt. 2011 kl.1132 #105249 (#105143) Vist 479 ganger Lik innlegget
 

Helt i toppetasjen av tråden kveder eieren:
I dagene før bruddet forsøkte jeg etter beste evne å fange togene på den gamle strekningen..

Du har definitivt gode evner, og som blant annet er godt hengslet for denne type reportasjer.
Takk for strøkent utført smiler

Trygve,
som ikke kan klandre trådføreren for det flate landskapet

    Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Hans Morten Tamnes 2. okt. 2011 kl.1759 #105372 (#105249) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Hjertelig takk for alle trivelige tilbakemeldinger, det er godt å få bekreftet at det er mulig å presentere forholdsvis omfattende serier.

Nå har jeg vel egentlig sagt takk for meg i denne tråden, men etter å ha tenkt litt og snakket litt med meg selv (!), har jeg (vi) kommet til at det nok er på plass med et innlegg til i denne tråden. Dagen etter at siste toget hadde passert, var det på alle måter en sterkt fremtredende dagen derpå. Og jeg tror, ved nærmere ettertanke, at den dagen fortjener sin plass i denne tråden, på den måten er det lettere å se en sammenheng.

Og ja, jeg har mer på lager. Det vil nok etter hvert komme noen serier om anleggsarbeidet før bruddet, for ikke å snakke om etter bruddet. I uken som har gått har jeg vært ute og trasket i anleggsområdet i Kjellelia så godt som hver dag frem til fredag. Høstferien gjør at jeg får et svart hull, men det får jeg bare leve med.

Men bare for å ha gjort det klart: Jeg hadde dere i tankene, så jeg har ikke latt være å stille spørsmål om ikke det kunne la seg gjøre å la arbeidet ligge de dagene jeg er bortreist. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke gehør for det spørsmålet ... Men jeg trøster meg med at før eller siden vil nok en voksen kunne forklare meg hvorfor.

Mvh
Hans Morten
Med hardtarbeidende minnebrikke

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 1 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 5. okt. 2011 kl.1900 #105647 (#104606) Vist 408 ganger Lik innlegget
 

Lørdag 24. september. Det første bildet som presenteres fra Tønsberg i dette innlegget er tatt tett oppunder 14 timer og 50 minutter etter at bruddet var et faktum, og det er ikke lett å se sporet etter toget. Seksukers-bruddet har så vidt startet, og en utfordrende periode med buss for tog venter Vestfoldbanens reisende.

Men nå lar vi de utfordringene ligge og konsentrerer oss om hva som hadde skjedd i løpet av de første timene. Og for eventuelle sarte sjeler - det vil forekomme sterke scener ...

På vei til Tønsberg gjorde jeg et kort stopp på Sem, der ble jeg møtt av dette:

forstørrt138386-2011-09-24_4591.jpg

Anleggsområde jernbane starter like utenfor stasjonsområdet, her henger jordingen.
Sem–Stokke
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Etter å ha ikledd meg forskriftsmessig tøy og meldt meg inn hos hovedsikkerhetsvakten, begir jeg meg ut i anleggsområdet. Først en sving innom stasjonsområdet i Tønsberg.

forstørrt138391-2011-09-24_4599.jpg

Det er det tyske selskapet H. F. Wiebe som har kontrakten på sporleggingen av det nye dobbeltsporet, og de sørger også for fjerningen av det gamle sporet. Her er det en betongsville som transporteres inn til en oppsamlingsplass på stasjonsområdet.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138393-2011-09-24_4604.jpg

Utkjørsignalet i retning Sem er slukket. Neste gang det tennes vil det være for tog i retning Drammen og Oslo. Broen i forgrunnen er over Eckersbergsgate, den skal byttes ut i stengeperioden med to traubroer.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138394-2011-09-24_4610.jpg

Skinner er transportert inn og legges pent i det som etter hvert vil bli en liten haug.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138396-2011-09-24_4618.jpg

Anleggsvekselen som har gitt sportilknytning til Jarlsbergtunnelen blir plukket fra hverandre. Sikkerhetsvaktene har sikret seg orkesterplass.
Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138397-2011-09-24_4621.jpg

Fortellerstemmen ble av den ene sikkerhetsvakten gitt et tilbud han ikke kunne si nei til, resultatet ble dette.
tøn
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så tar vi bena fatt og begir oss i vei utover mot Jarlsberg Points.

forstørrt138398-2011-09-24_4623.jpg

Kontaktledningen og det aller meste av hva som hører til er allerede plukket ned og kjørt bort. I løpet av den første uken etter bruddet ble det gravd ut og klargjort for masseutskifting med tanke på en fremtidig søndre tilsving. Massene byttes i denne omgang ut til omtrent hvor stålmasten på venstre side står. Når dette sporet etableres er jeg i øyeblikket ikke kjent med.
tønsb
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138399-2011-09-24_4629.jpg

Kontaktledningsanlegget er tatt ned og kjørt bort, det samme har skjedd med skinner og sviller. Det er ikke lenger mulig å se spor etter tog, nå er det spor etter tyngre kjøretøy på gummihjul som vises.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138400-2011-09-24_4631.jpg

Innkjør B sett bakfra. Legg godt merke til det, vi skal hilse på det igjen litt senere. Oppe ved øvre spor gjøres blant annet fjellrensk.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138401-2011-09-24_4637.jpg

For å kunne starte arbeidet med sprengning og annet mens togtrafikken gikk tilnærmet som normalt, ble en rekke kabler lagt om. Nå er disse kablene overflødige, og her er det trekkerørene som fjernes.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138402-2011-09-24_4639.jpg

Kabler kveiles opp og gjøres klar for transport bort. Innkjør B er mørklagt.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Hvis vi løfter blikket opp mot øvre spor, åpenbarer dette seg:

forstørrt138403-2011-09-24_4641.jpg

Disse steinsettingene fra etableringen av sløyfen i Tønsberg i 1915 synger på siste verset etter 96 år.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så lar vi nedre spor få vår oppmerksomhet igjen.

forstørrt138404-2011-09-24_4644.jpg

Trekkerør på vei ut fra anlegget. Fra øvre spor har det kommet ned noe stein og en av steinblokkene som har gjort det mulig å heve sporet etter hvert som ballasten har blitt lagt i tykkere lag.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138405-2011-09-24_4647.jpg

Kontaktledningsstolpe felt som et hvilket som helst annet tre ... I bakgrunnen skimtes ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Traktoren med henger skal hente det som har fungert som et vern mot sporet mens arbeidet har pågått og togtrafikken har passert.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138406-2011-09-24_4656.jpg

Fundament for beskyttelsesgjerdet løftes. I bakgrunnen ligger flettverksgjerdet og duken som har bidratt til at eventuell steinsprut har blitt holdt unna sporet.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da var vi kommet så langt. Vi skal etter hvert fortsette ut mot Jarlsberg Points før vi klatrer opp til øvre spor. Og til slutt skal vi til Tomsbakken og Barkåker.

Mvh
Hans Morten
Fortellerstemmen

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 2 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 5. okt. 2011 kl.2048 #105665 (#104606) Vist 393 ganger Lik innlegget
 

Så fortsetter vi utover mot Jarlsberg Points.

forstørrt138413-2011-09-24_4657.jpg

En titt opp i muren og mot øvre spor avslører at en stor gravemaskin er i ferd med å ta store jafs av steinsettingen.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Vi møter en liten tass med noe i kjeften:

forstørrt138414-2011-09-24_4670.jpg

I mot oss kommer en liten beltegraver. Og hva er det ikke den har i kjeften om ikke det er forsignalet til innkjør B.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138415-2011-09-24_4674.jpg

Mens den lille belter avgårde med signalet, kan vi legge merke til at det i løpet av nattens mulm og mørke har blitt etablert en vei opp til øvre spor. Ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel er like utenfor bildets høyre kant.
tønsb
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Men nå får vi se til å komme oss videre.

forstørrt138416-2011-09-24_4678.jpg

Pukkballasten fjernes. Rett bak maskinen er en fotgjengerundergang, den skal fjernes og erstattes av en ny. Sprengningsmatter ligger klar til innsats i de neste to ukene, da skal sprengningsarbeidet være fullført.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138417-2011-09-24_4680.jpg

Litt nærmere broen over Rv 308, Jarlsberglinna, er en annen stor gravemaskin og en dumper travelt opptatt med å fjerne ballast.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138418-2011-09-24_4685.jpg

Her ved broen over Rv 308, Jarlsberglinna, skal stigningen opp til øvre spor og sløyfen begynne.
Kjelle (bro)
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138419-2011-09-24_4686.jpg

Det er noen kubikkmeter ballast som skal fjernes.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138420-2011-09-24_4695.jpg

Utsikt ut over Semslinna. Omtrent frem til krattet på høyre side av sporet skal det settes opp nye kontaktledningsmaster, fundamentene er godt synlig.
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

En liten digresjon:

forstørrt138421-2011-09-24_4699.jpg

Skal det være noen Pandrol-klips ...?
Tønsberg–Jarlsberg Points
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Neste post på programmet blir å ta seg opp på øvre spor. Vi sees.

Mvh
Hans Morten
Med bæretillatelse på kamera i anleggsområde

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 3 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 5. okt. 2011 kl.2132 #105673 (#104606) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Så er vi altså opp på øvre spor, forholdsvis nøyaktig ved Vestfoldbanens km 113. Ferden fortsetter i sørlig retning, som ganske snart er østlig hvis vi tar hensyn til himmelretningen.

forstørrt138422-2011-09-24_4703.jpg

Retning Tomsbakken, altså nordover. "Opp til 100" har nok mistet sin betydning sånn over natten ...
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138423-2011-09-24_4709.jpg

Gummihjul har tatt over for jernhjul. Men bare høyst midlertidig, det går ikke så mange dagene før det ikke er mulig å kjøre noe som helst her. Til høyre, like foran fotografens ben, dukker den midlertidige anleggsveien opp. Slottsfjelltårnet troner i bakgrunnen.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138424-2011-09-24_4719.jpg

Hektisk aktivitet med å fjerne ballast og steinblokker og ledninger og alt mulig annet.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138425-2011-09-24_4724.jpg

Det er middag for anleggsfolket. Maskinen har møtt fjell, etter hvert blir dette mat for de med lisens til sprengning. Rett bak maskinen, ved nedre spor, ligger det så omtalt ventilatorhuset. I bakgrunnen Vestfoldbanen i retning Sem og videre sørover, det store skogholtet er en del av Gullkronene.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138426-2011-09-24_4727.jpg

Fra venstre: Nedre spor, steinsatt forstøtningsmur, forhenværende øvre spor.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Vi er på god vei tilbake, er øyeblikkelig der innkjør B står. Eller vent litt: Hvor er innkjør B?

forstørrt138427-2011-09-24_4738.jpg

Omtrent på høyde med innkjør B. Men hvor er det? Synes ikke å skimte stort annet enn antydning til hvor det sto. Og der fremme - den lille beltegraveren. Kan den ha noe med det å gjøre?
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138428-2011-09-24_4744.jpg

Ja så sannelig. Der ligger begge signalene som befant seg på sørsiden av Tønsberg stasjon. På vei til en eller annen skjebne. Her kastes ikke tiden bort.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Modelljernbane. Det er den første tanken som åpenbarer seg inne i hodet mitt når jeg får se dette:

forstørrt138429-2011-09-24_4763.jpg

Er inspirasjonen hentet fra Märklin-katalogen? Eller kanskje fra en Fleischmann-katalog? Uansett, Vestfoldbanens spor oppdelt i mindre stykker, klare for borttransport. Og det er Wiebes maskin som står klar til å gjøre jobben.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138430-2011-09-24_4770.jpg

Skinnepakker lastes opp, de skal kjøres til riggområdet ved Tomsbakken for videre demontering.
Tomsbakken–Tønsberg
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Sånn. Da har jeg tatt dere med på en runde i Kjellelia ved Tønsberg, neste etappe blir Tomsbakken. Og så avslutter vi etter hvert det hele på Barkåker.

Mvh
Hans Morten
Lokal guide

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 4 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 5. okt. 2011 kl.2342 #105687 (#104606) Vist 399 ganger Lik innlegget
 

Etter en avklaring med hovedsikkerhetsvakten og en kort biltur senere, er vi på plass på Tomsbakken. Det vil fortsatt komme til å gå tog forbi Tomsbakken. Eller rettere, under Tomsbakken. Men altså ikke der det har gått tog siden 1881.

1881. Det er noen år med historie siden det. Etthundreogtredve. I løpet av disse årene har sporvidden endret seg fra det norske smalsporet på 1 067 mm til normalsporets 1 435 mm. Det har blitt elektrisk drift. En vokterbolig har blitt borte. Og linjeføringen inn til Tønsberg har blitt endret ved at Jarlsberg Points ble avløst av sløyfen rundt Tønsberg, og stasjonen på Knapløkken erstattet den opprinnelige stasjonen ved kanalen. For øvrig en sekkestasjon.

2011. Historie er i ferd med å skrives. Nok en del av Vestfoldbanen moderniseres og legges om. En rekke planoverganger fjernes. Deriblant overgangen på Tomsbakken. Slik så det ut etter at siste tog hadde gått:

forstørrt138433-2011-09-24_4771.jpg

Planovergangen sett fra øst med sporet retning Tønsberg mot venstre og retning Barkåker, Drammen og Oslo mot høyre. Selv om det er behørig merket med "Ute av bruk", bremses det.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138434-2011-09-24_4773.jpg

For et lite døgn siden fotograferte jeg tog 875 her, i tilnærmet denne vinkelen. Nå er det bare et spor etter det. Og etter en lang, lang rekke tog gjennom nesten 130 år. I bakgrunnen det nye dobbeltsporet og Barkåker industriområde.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138435-2011-09-24_4774.jpg

Retning Tønsberg. Omtrent mellom den andre og den tredje kontaktledningsstolpen gikk sporet rett frem et stykke før det krummet mot høyre i retning Jarlsberg Points. Og til venstre for planovergangssignalet lå Tomsbakken vokterbolig.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138436-2011-09-24_4779.jpg

Alle lys er slukket. Heretter blir dette bilenes enemerke. I bakgrunnen skimtes stedet hvor gammelt og nytt møtes.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Det nye dobbeltsporet.

forstørrt138438-2011-09-24_4781.jpg

I bakgrunnen portalen til Jarlsbergtunnelen. Før dobbeltsporet mistet sin tilknytning til resten av jernbanenettet ble denne Unimogen kjørt hit med to pukkvogner på kroken. Og vi befinner oss på det stedet hvor gammelt og nytt møtes.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138439-2011-09-24_4782.jpg

Her skal det traues ut og legges inn nye masser før det nye dobbeltsporet bindes sammen. Selv om alt ligger til rette for et sporkryss ...
Barkåker-Tønsberg (2spor)
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138440-2011-09-24_4787.jpg

I krysningspunktet mellom gammelt og nytt. I det fjerne planovergangen.
Barkåker–Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138441-2011-09-24_4788.jpg

Bilene passerer overgangen, uhindret. Bortsett fra når overgangen skal fjernes fysisk, vil det ikke være noen hindringer her mer. Og om noen år vil mange ikke ane at det har gått tog her.
Barkåker–Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da er vi nesten fremme på Barkåker.

Mvh
Hans Morten
På befaring dagen etter det store bruddet

  Ute av bruk H. Lindholm 5. okt. 2011 kl.2354 #105689 (#105687) Vist 391 ganger Lik innlegget
 

forstørrt138433-2011-09-24_4771.jpg

Planovergangen sett fra øst med sporet retning Tønsberg mot venstre og retning Barkåker, Drammen og Oslo mot høyre. Selv om det er behørig merket med "Ute av bruk", bremses det.
Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes


Og det er jo veldig bra, for det er nettopp det man skal gjøre når signalanlegget er merket med skilt som viser at det er ute av bruk.
I følge trafikkreglene skal man før passering selv se og lytte for å forsikre seg om at det ikke kommer tog hvis planovergangen ikke har noe virksomt signalanlegg.

Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 5 - dagen derpå Hans Morten Tamnes 6. okt. 2011 kl.0007 #105692 (#104606) Vist 402 ganger Lik innlegget
 

Barkåker stasjon. Som etter kl. 22.20 fredag 23. september vil ha en ny og en gammel stasjon. Den nye vil være dobbeltsporet, den gamle representert ved stasjonen fra 1881. Hvor det i en årrekke har vært en lang, lang rekke kryssinger. Og hvor lokalbefolkningen kunne hente sine pakker og sin post, og hvor man også kunne sende telegrammer. Alt det er historie.

Her noen inntrykk fra området rundt Barkåker stasjon.

forstørrt138442-2011-09-24_4792.jpg

Like utenfor søndre veksel. Korni-fabrikken til høyre. Forsignalet for planovergangen ved Barkåker industriområde er mørkt.
Barkåker–Tomsbakken
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138443-2011-09-24_4793.jpg

Planovergangen. Eller rettere, her lå planovergangen for et lite døgn siden. Nå er det bare et hull. Stasjonsområdet er overtatt av dumpere og andre anleggsmaskiner, halvparten av sporene er fjernet.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138444-2011-09-24_4797.jpg

Det tas store jafs, i løpet av noen døgn skal det være klart for støping av kulvert. Den nye overgangsbroen har fått en midlertidig rampe inntil broen kan bygges ferdig.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138445-2011-09-24_4805.jpg

Et døgn tidligere ble tog 828 foreviget da det trillet inn spor to for å krysse med et forsinket tog 821.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138446-2011-09-24_4809.jpg

Stasjonsområdet. Plutselig skal det ikke passere tog her.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt138447-2011-09-24_4813.jpg

Det gamle og det nye.
Barkåker
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Da skulle vi være gjennom en tur i anleggsområdene dagen etter bruddet. Jeg håper at jeg ved hjelp av bilder og tekst gjør det mulig også for de uten lokalkunnskap å danne seg et bilde av hvordan det meste henger sammen.

Sånn litt etter hvert har jeg tanker om å også presentere anleggsarbeidet, såvel i forkant av bruddet som under bruddet. Og ganske snart er det bare fire uker igjen til det går tog på Vestfoldbanen sør for Holmestrand.

Mvh
Hans Morten
Lokalreporter

  En STOR Takk. Jahn Jonassen 6. okt. 2011 kl.0819 #105700 (#105692) Vist 384 ganger Lik innlegget
 

Det er fantastisk å følge med denne fotorepotasjen om Vestfoldbanens ombygging. Jeg som er så gammel at jeg husker trafikken på smalsporet, materiellet dengang. Det første bredsporet med damp, og senere KL-tråd med El1 og 2 (Langkjelken), åtter tier 0g elver. Toeren hadde Horten-Skoppum som område. Nå endres det hele til en flott moderne bane hvor Flirten skal "rase" nedover i 200 km.t om ett år eller to. Hjertelig takk for informasjonen du gir oss Hans Morten Tamnes. Jahn.

  Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 5 - dagen derpå Jan Erik 6. okt. 2011 kl.0916 #105706 (#105692) Vist 371 ganger Lik innlegget
 

Ja, de er lit rart og tenke på at nå vil de ikke lengre se slik ut lengre her. Huske godt at jeg og min bestefar hentet pakke på Barkåker st før de fikk egen posthus.
Da kunne man sende pakke og brev i billettluka hvor du også kjøpte billett til toget.
De har vært mange kryssinger gjemmom tidene ved Barkåker st. På 60 tallet og frem til 73 var det fast kryssing mellom 815 og 816. Jeg mene de var et tog på formiddagen som også hadde kryssing her, men de ble senere lagt til Tønsberg. (rett meg her mulig jeg ta feil nå)
Og de gikk ofte kipp mellom Tønsberg og Korni på Barkåker var med selv på en slik tur en gang på 70 tallet-
Spor 3 bel bygget om under innføringen av fjernstyring slik at spor 3 ble gjort om til buttspor og ble forkortet med at flyttet sporeveksel til spor 3 fra nord lengre mot Stasjonsbyggingen.
Elles så stor de lenge 2 G vogner som ble brukt som lager for en bonde eller annet.
Men nå blir de altså store endringer her,
Jan Erik

  Barkåker - Tønsberg lørdag 24. september 2011, del 5 - dagen derpå Jan Arne Rødland 6. okt. 2011 kl.1000 #105711 (#105692) Vist 376 ganger Lik innlegget
 

En stor takk til deg for at du tar jobben med å dokumentere. Og, som Jahn, har også jeg en erindring
om reise på smalsporbanen som var, med togbytte i Drammen på ferden videre sørover mot Vestfold.

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over Kjetil Johnsen 6. okt. 2011 kl.0902 #105705 (#104606) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Takk for glimrende dokumentasjon. I dette området er jeg ikke kjent i det hele tatt men med ditt kart og karttjenesten Derdubor.no fikk jeg oversikten.

Mvh Kjetil

Lenke: Barkåker - Tønsberg

  Karttjenester på nettet Svein Sando 6. okt. 2011 kl.0954 #105710 (#105705) Vist 386 ganger Lik innlegget
 

Derdubor.no er en grei karttjeneste, men holder en knapp på at den på finn.no er noe mer detaljert.

    Karttjenester på nettet H. Lindholm 6. okt. 2011 kl.1104 #105713 (#105710) Vist 384 ganger Lik innlegget
 

En sjekk på eget boområde viste at derdubor.no og finn.no har brukt samme kartgrunnlag og samme flyfoto. Forskjellene var bare at fargebruken på kartene var litt annerledes, og finn.no ga ett trinn større zoom på både kart og flyfoto. Ellers var det 100% likt.
Nå sjekket jeg naturlig nok ikke hele landet, men slik var det i alle fall der jeg bor.

En annen forskjell var imidlertid betjeningen av kartet. På finn.no kan man zoome ved å trekke en firkant på kartet, det gikk ikke på derdubor.no. Hvis man skal finne detaljer på et kjent område kommer man mye raskere til målet ved å trekke en liten firkant.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 4.76 sek
I dag 22062 treff på forum10, og 72600463 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12850 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.