Innlegg i Plattform

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg

Skribent: Hans Morten Tamnes
Skrevet første gang: 10. juli 2011 kl.2017
*Endret: 18. des. 2011 kl.1734
#98617 vist 828 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

I forbindelse med åpningen av den nye dobbeltsporparsellen mellom Barkåker og Tønsberg, vil det bli en ny innføring til Tønsberg stasjon fra nord ved at togene nordfra vil komme rett inn på stasjonen uten å først kjøre gjennom sløyfen. Samtidig vil det føre til at togene sørfra vil måtte ta runden i sløyfen før man er på stasjonen. Så mens det blir fire minutter kortere reisetid fra Tønsberg til Oslo, vil reisetiden fra sørfylket til Tønsberg bli omtrent tilsvarende lenger. Og reisetiden fra sørfylket til Oslo forblir den samme …

Nå skal jeg ile til og presisere at det ikke kommer til å forbli slik i all evighet. Alt peker i retning av at banen vil legges over (les: under) Nøtterøy til Stokke og sørfylket. Jarlsbergtunnelen er laget med tanke på nettopp en slik løsning ved at tunnelinngangen på Tønsberg-siden er lagt relativt dypt, og at en fremtidig Tønsberg stasjon vil ligge fem – seks meter under dagens nivå. Men på samme plass. (Og ikke begynn å tenke på de utfordringene som ligger i sivet og venter på den byggeperioden …)

Men nå er det altså ikke fremtiden det skal dveles ved her, men nuet. Og nuet for jernbanen i Vestfold omhandler blant annet den nye strekningen fra Barkåker til Tønsberg, hvor altså Jarlsbergtunnelen bringer banen gjennom Frodeåsen. Og grunnen til at jernbanetunnelen ikke heter Frodeåstunnelen er kort og godt at Fv 300 har tatt navnet Frodeåstunnelen. Ikke at vi skal sutre så altfor mye over akkurat det, Jarlsberg er et betydningsfullt navn for jernbanen. Ved Vestfoldbanens åpning i 1881, da den het Jarlsbergbanen – eller Grevskapsbanen som henspeilte på at banen gikk i Norges siste grevskap, fikk Tønsberg sin stasjon lagt ved havnen. Endog ved et sidespor som gjorde at tog nordfra rygget derfra og inn til stasjonen, og tog som skulle nordover rygget tilbake. Stedet de rygget til og fra het Jarlsberg Points, og lå på jordene like nedenfor Jarlsberg Hovedgård. Fra 4. juni 1887 var det avstigning for reisende til herr Grev Wedel der.
Nedenfor er en enkel skisse som viser området og hva som har befunnet/befinner seg av jernbanetraseer i området. Forhåpentligvis vil den kunne bidra til en større forståelse av innholdet i de følgende innlegg som vil ta for seg henholdsvis området ved Kjellelia i Tønsberg og ved Barkåker. (For ikke innloggede gjelder disse linkene, Kjellelia i Tønsberg og Barkåker.)

På kvelden lørdag 24. september stopper trafikken på Vestfoldbanen mellom Holmestrand/Skoppum og Stokke. Mandag 31. oktober gjenopptas trafikken mellom Holmestrand og Tønsberg, nå på det nye dobbeltsporet. Videre til Sandefjord drøyer det til mandag 7. november før trafikken settes på.

Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, nederst i dette innlegget er linker til de andre trådene samlet.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Da er det bare å ta på seg spaserskoene og bli med på befaring. God tur!

Her er linkene til de øvrige trådene:

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over)

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Mvh
Hans Morten
Guide med Canon

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.