Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en hel tråd i Plattformen    

Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg ·21 Hans Morten Tamnes 18. des. 2011 kl.1734* #98617 Vist 830 ganger Lik innlegget
 

I forbindelse med åpningen av den nye dobbeltsporparsellen mellom Barkåker og Tønsberg, vil det bli en ny innføring til Tønsberg stasjon fra nord ved at togene nordfra vil komme rett inn på stasjonen uten å først kjøre gjennom sløyfen. Samtidig vil det føre til at togene sørfra vil måtte ta runden i sløyfen før man er på stasjonen. Så mens det blir fire minutter kortere reisetid fra Tønsberg til Oslo, vil reisetiden fra sørfylket til Tønsberg bli omtrent tilsvarende lenger. Og reisetiden fra sørfylket til Oslo forblir den samme …

Nå skal jeg ile til og presisere at det ikke kommer til å forbli slik i all evighet. Alt peker i retning av at banen vil legges over (les: under) Nøtterøy til Stokke og sørfylket. Jarlsbergtunnelen er laget med tanke på nettopp en slik løsning ved at tunnelinngangen på Tønsberg-siden er lagt relativt dypt, og at en fremtidig Tønsberg stasjon vil ligge fem – seks meter under dagens nivå. Men på samme plass. (Og ikke begynn å tenke på de utfordringene som ligger i sivet og venter på den byggeperioden …)

Men nå er det altså ikke fremtiden det skal dveles ved her, men nuet. Og nuet for jernbanen i Vestfold omhandler blant annet den nye strekningen fra Barkåker til Tønsberg, hvor altså Jarlsbergtunnelen bringer banen gjennom Frodeåsen. Og grunnen til at jernbanetunnelen ikke heter Frodeåstunnelen er kort og godt at Fv 300 har tatt navnet Frodeåstunnelen. Ikke at vi skal sutre så altfor mye over akkurat det, Jarlsberg er et betydningsfullt navn for jernbanen. Ved Vestfoldbanens åpning i 1881, da den het Jarlsbergbanen – eller Grevskapsbanen som henspeilte på at banen gikk i Norges siste grevskap, fikk Tønsberg sin stasjon lagt ved havnen. Endog ved et sidespor som gjorde at tog nordfra rygget derfra og inn til stasjonen, og tog som skulle nordover rygget tilbake. Stedet de rygget til og fra het Jarlsberg Points, og lå på jordene like nedenfor Jarlsberg Hovedgård. Fra 4. juni 1887 var det avstigning for reisende til herr Grev Wedel der.
Nedenfor er en enkel skisse som viser området og hva som har befunnet/befinner seg av jernbanetraseer i området. Forhåpentligvis vil den kunne bidra til en større forståelse av innholdet i de følgende innlegg som vil ta for seg henholdsvis området ved Kjellelia i Tønsberg og ved Barkåker. (For ikke innloggede gjelder disse linkene, Kjellelia i Tønsberg og Barkåker.)

På kvelden lørdag 24. september stopper trafikken på Vestfoldbanen mellom Holmestrand/Skoppum og Stokke. Mandag 31. oktober gjenopptas trafikken mellom Holmestrand og Tønsberg, nå på det nye dobbeltsporet. Videre til Sandefjord drøyer det til mandag 7. november før trafikken settes på.

Jeg har postet flere tråder om dette arbeidet, nederst i dette innlegget er linker til de andre trådene samlet.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Da er det bare å ta på seg spaserskoene og bli med på befaring. God tur!

Her er linkene til de øvrige trådene:

Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over, postet 25.9. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen Barkåker - Tønsberg - en epoke er over)

Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - arbeidet i stengeperioden)

Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg, postet 6.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - dagen før dagen for Barkåker-Tønsberg)

Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor, postet 7.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - første tog på nytt dobbeltspor)

Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet, postet 20.11. (For ikke innloggede: Vestfoldbanen - offisiell åpning av dobbeltsporet)

Mvh
Hans Morten
Guide med Canon

Brakmåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2043 #98620 (#98617) Vist 643 ganger Lik innlegget
 

Jeg se at den nye traseen starte nord for dagens Barkåker st. Jeg trodde man skulle starte omtrent der planovergangen på Barkåker er. Men så nå man nå har startet omtrent mellom Barkåker st og Skotte hp. Eller for de som er lokalt kjent veien til gården Rød-brekke.
Jeg se du skrive at jernbanen skal går over Nøtterøy (Tunnel) og kommer frem til Stokke
Leste i TB for en tid tilbake at jernbanen ikke var ønsket til Nøtterøy av ordfører eller en annen der.
Og nå også den nye traseen er ferdig stilt mellom Holm og Nykirke så er de bare traseen mellom Nykirke og Barkåker som gjenstå. Men her er man ikke blitt enig vel om hvor den skal går.
Er det fortsatt krefte som vil har den lagt om Bakkenteigen eller skal den går forbi Skoppum
Jan Erik

  Vestfoldbanen; Skoppum eller Bakkenteigen Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0814 #98649 (#98620) Vist 518 ganger Lik innlegget
 

Til ditt spørsmål om jernbane og Nøtterøy viser jeg til innlegget KVU etter at det meste er fastsatt? i denne tråden.

KVU IC Vestfoldbanen var ganske så samstemte i sitt ønske om å legge den nye traseen om Bakkenteigen. Blant argumentene for var høyskolesenteret og muligheten for korrespondanse med busstrafikken på Hortensveien. Motargumentene dreier seg om en redsel for naturinngrep i området rundt Borrevannet og en forestilling om at det vil bli en lang og høy - 25 meter - bro.

I løpet av høsten vil det trolig bli klart hvilken løsning som velges, så her gjelder det å følge med.

Mvh
Hans Morten
Informasjonskontoret

Vestfoldbanen – endringene i Kjellelia ved Tønsberg Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2050 #98622 (#98617) Vist 610 ganger Lik innlegget
 

Som overskriften bærer bud om vil denne delen omhandle området i Kjellelia, hvor jernbanen går i to høyder. Nedre spor fører banen fra Tønsberg stasjon sørover i retning Larvik og Skien, øvre spor er forbindelsen nordover i retning Drammen og Oslo.

Vi starter med en repetisjon av kartet så du slipper å måtte bla frem og tilbake mellom flere innlegg.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

Bildene er tatt i flere omganger, vi starter i slutten av april før arbeidet har kommet i gang.

forstørrt134574-2011-04-22_0566.jpg

Nedre spor leder inn til Tønsberg stasjon mot høyre, det gjør øvre spor også. Den lille knausen midt i bildet vil vi høre mer om og se mindre til. Og det samme gjelder den høyre forstøtningsmuren, den vil måtte vike plassen for fremskrittet. Fotografen står mer eller mindre rett over innløpet til Frodeåstunnelen, like ved et ventilasjonshus.
Kjeldeolla
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134575-2011-04-22_0568.jpg

Litt nærmere Tønsberg stasjon, standplass ved Kjelleolla. Skinnestrengen nærmest sørger for at ballasten ikke forsvinner, den samme misjon har granittblokkene som er plassert oppe på toppen av den opprinnelige forstøtningsmuren.
Kjeldeolla
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134576-2011-04-22_0567.jpg

Og sånn ser altså Kjelleolla ut. Da Frodeåstunnelen ble bygget var det mye oppmerksomhet om denne olla, og mange var de som fryktet at den skulle bli ødelagt. Nå er også Jarlsbergtunnelen ferdig, og som bildet viser er det fortsatt vann til tørste sjeler. Gjelder også tørste fotografer …
Kjeldeolla
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes

10. mai hadde jeg en fottur langs sporet i både nedre og øvre nivå. Arbeidet som er utført så langt er ikke så veldig godt synlig, men det er gjort mange forberedende øvelser. Blant annet er kabler som har ligget langs øvre spor lagt om i midlertidige traseer langs nedre spor. Utvilsomt fornuftig, det er vel kjent at innretninger som store gravemaskiner kan ha en stor appetitt på slikt …

forstørrt134577-2011-05-10_0781.jpg

Det er mye steinsetting i Kjellelia, steinsetting som må vike når det øvre sporet skal senkes. Men Jernbaneverket har et uttrykt ønske om å gjenbruke steinen slik at det også blir seende slik ut i fremtiden.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134578-2011-05-10_0786.jpg

Den samme steinsettingen sett motsatt vei.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134579-2011-05-10_0782.jpg

Her er fyllingen vi først stiftet bekjentskap med fra standplass ved Kjelleolla. Gjennom årene har sporet blitt løftet som følge av tykkere ballastlag, og granittblokkene på toppen av muren er lagt dit for å sikre at ballasten ikke raser ut.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134580-2011-05-10_0791.jpg

Fra Frodeåsen kommer det tidvis mye vann, og det er viktig at det er lagt til rette for at det kan komme ned uten å skade traseen. Her en muret vannrenne som går under både øvre og nedre spor.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134581-2011-05-10_0801.jpg

For å se litt helhet tar vi en snartur opp til øvre spor og ser ned på vannrennen og den noe reduserte gjennomføringen under nedre spor.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134582-2011-05-10_0802.jpg

Fra øvre spor fortsetter rennen opp mot toppen av Frodeåsen. I forbindelse med byggearbeidet er det anlagt en anleggsvei, og vannrennen er gitt et midlertidig løp under veien.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134583-2011-05-10_0794.jpg

Så er vi tilbake på nedre spor igjen og ser mot innkjørsignalet til Tønsberg stasjon. Nærmest står en innretning som fremskrittet har tatt igjen og overflødiggjort. Med GSM-R-telefon har ikke lokfører noen grunn til å skulle måtte ut i alskens vær og vind for å kunne ringe togleder. Eller Txp på de stasjonene hvor slike fortsatt finnes.
Tønsberg–Jarlsberg Points
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134584-2011-05-10_0795.jpg

Snur vi oss 180° åpenbarer dette synet seg. Kjelleolla er ved kontaktledningsstolpen på venstre side. Ved utgangen av kurven i bakgrunnen er stedet hvor øvre spor skal kobles til sporet videre mot Sem.
Kjeldeolla
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134585-2011-05-10_0799.jpg

Her har vi kommet oss opp til øvre spor igjen og har tatt oppstilling over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Dobbeltsporet vises godt. Til høyre kommer nedre spor inn. Hva som blir det sporets skjebne rent umiddelbart er vel ikke klart. På et informasjonsmøte NJK Vestfold hadde i Jernbaneverkets anleggskontor i Tønsberg i 2009 ble det sagt at traseen ikke ville bli skinnelagt, men at det ble holdt åpent som en fremtidig løsning. Blant annet er det tanker om lokaltog i sørfylket som har Tønsberg som endestasjon, og ved en slik løsning er det ønskelig at disse togene skal kunne kjøre rett inn på stasjonen uten å måtte kjøre sløyfen først. I enkelte dokumenter har jeg sett dette sporet omtalt som ”Søndre tilsving”. Brakkeriggen til venstre huser Jernbaneverkets anleggskontor for Vestfoldbanen. Til høyre Slottsfjellet med Slottsfjelltårnet.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134586-2011-05-10_0800.jpg

Vi ser vestover mens vi fortsatt står over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Fjellet til høyre skal sprenges for å kunne rette sporet. Det er fra dette punktet fallet mot nedre spor skal starte.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134587-2011-05-10_0804.jpg

Vi fortsetter vestover (ja, fra Sem kjører man i østlig retning for å komme inn til Tønsberg, nordlig kurs settes først etter at man har passert Kjellelia) og får øye på knausen vi så på litt tidligere.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134588-2011-05-10_0806.jpg

Sånn var utsikten i østlig retning fra knausen. Inngangen til Jarlsbergtunnelen er omtrent midt i bildet hvor stålmasten for kontaktledningen står. Og granittblokkene husker vi, gjør vi ikke? Innkjørsignalet til Tønsberg fra Sem kan så vidt skimtes i det grønne.
Kjelle
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134589-2011-05-10_0807.jpg

Fortsatt på toppen av knausen, men nå ser vi vestover. Til høyre i bildet fortsetter det øvre sporet mot Tomsbakken. Omtrent der de to bilene står parkert vil det øvre sporet bli koblet til sporet mot Sem. Og fotografen står midt i sporet som skal komme om noen måneder. (Eller over det da hvis du skal være så pirkete.) Den grå bygningen til venstre er ventilasjonshuset som ble nevnt i starten.
Kjelle, i nærheten av
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134590-2011-05-10_0808.jpg

Mens vi fortsatt er på toppen av knausen bevilger vi oss et blikk mot vest og Jarlsberg Points som lå fra midten av bildet og mot høyre. Midt i bildet er alleen som fører opp til Jarlsberg Hovedgård. Skogen i bakgrunnen er Gullkronene, som består av store og lille Gullkronen og som er to edelløvskogsområder tilhørende Jarlsberg Hovedgård. Områdene er fredet som naturreservat ved kongelig resolusjon i 1980.
Jarlsberg points
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Halvannen uke senere er jeg tilbake ved Kjellelia, og det er tydelig at noe er i ferd med å skje.

forstørrt134591-2011-05-21_1152.jpg

Høyre del av forstøtningsmuren er i ferd med å bli fortært av store maskiner. Men knausen holder stand. Toget som er i ferd med å passere er tog 813.
NSB: ABS 70 nr. 70.609
Tog nr. 813
Kjeldeolla
21. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Rundt 14 dager senere og mer har skjedd:

forstørrt134592-2011-06-05_1353.jpg

Sporet i forgrunnen er dagens innføring til Tønsberg fra Skien/Larvik. På det øvre nivået er tog 826 på vei mot Barkåker og Oslo, noen minutter tidligere passerte det fotografen på vei inn til Tønsberg. Sammenkoblingen skal skje like bak fotografens standplass, høydeforskjellen skal overvinnes på en strekning på rundt 600 meter som strekker seg til Jarlsbergtunnelens tunnelportal. Frem til stengningen av banen 24. september vil så mye som mulig av arbeidet bli utført, men størstedelen må gjøres i stengningsperioden frem til 7. november når banen åpner for trafikk fra Tønsberg og sørover. Fra Tønsberg og nordover settes trafikken i gang en uke tidligere, mandag 31. oktober.
Kjeldeolla
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Tre uker senere har knausen tapt kampen – den måtte ofres for fremskrittet.

forstørrt134593-2011-06-29_2301.jpg

Det pigges og graves, og det er ikke vanskelig å se endringene som har skjedd i landskapet de siste ukene. Og knausen er borte.
Kjeldeolla
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134594-2011-06-29_2305.jpg

Oppe ved øvre spor er deler av gjerdet kledd med duk for å hindre uønsket sprut ned i sporet. De røde rørene som kan skimtes i gresset ved nedre spor er trekkerør for kablene som er midlertidig lagt om.
Kjelle
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134595-2011-06-29_2306.jpg

Videre østover er duken erstattet av plater. Og enda videre er det satt opp en kraftig vegg, vi skimter så vidt enden av den. Oppe på toppen er en gravemaskin i full gang, trolig med pigging.
Kjelle
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134596-2011-06-29_2310.jpg

Tog 807 passerer anleggsområdet ved øvre spor på vei inn til Tønsberg. Veggen er godt synlig, og det bør vel ikke herske noen tvil om at den er i stand til å motstå store påkjenninger. Den tidligere omtalte gravemaskinen på toppen sees oppe til venstre, en annen gravemaskin er i aktivitet bak veggen.
Kjelle
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Forhåpentligvis vil dette gi en bedre forståelse for arbeidene som skjer i Kjellelia ved Tønsberg, og det blir trolig også klarere at det er god grunn til den forholdsvis lange stengeperioden i høst.

I neste del skal jeg ta deg med til Barkåker. På gjensyn.

Mvh
Hans Morten
Kameramann og fortellerstemme

Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Hans Morten Tamnes 10. juli 2011 kl.2114 #98624 (#98617) Vist 589 ganger Lik innlegget
 

Nå har vi altså tatt turen til Barkåker. Vi begynner ferden ved stasjonsområdet, deretter tar vi en tur nordover mot sammenkoblingspunktet mellom ny og eksisterende bane. Til slutt beveger vi oss sør for Barkåker i retning Tomsbakken, uten at vi kommer helt dit i denne omgang.

Som tidligere følger vi standard prosedyre og gjengir kartet nok en gang for enkelhets skyld.

forstørrt134573-VestfoldbanenKart_Tbrg-Barkaaker_farger.jpg

Skissen viser på en (særdeles) enkel måte tidligere, nåværende og kommende jernbanetraseer i området Barkåker – Tønsberg. Den skal på ingen som helst måte oppfattes som riktig hva betreffer målestokk eller noe annet kartteknisk, dens eneste formål er å gi leseren en form for forståelse av hva som er hvor og i hvilken rekkefølge. Kilometerangivelsene er hentet fra Banedata 2004 og er gjeldende frem til omleggingen.
foto: Hans Morten Tamnes

De følgende inntrykkene fra området rundt Barkåker stammer fra to besøk i begynnelsen av juni måned, og vi starter ved Barkåker stasjon.

forstørrt134597-2011-06-05_1326.jpg

Vi står i kanten av Barkåkerveien, planovergangen er like til høyre for fotografen. Til høyre ser vi Barkåker stasjon og vi skimter også pakkhuset. Disse bygningene ble solgt til Snekkerkompaniet og flyttet seks meter bort fra sporet. Det var arkitekt Balthazar Lange som tegnet Vestfoldbanens stasjoner, og Barkåker stasjons bygninger var av den minste typen, ”Mellemstation av 4die Klasse”. Vestfoldbanen hadde i alt fem stasjoner med disse bygningene; fra nord Galleberg (solgt til private), Barkåker, Råstad (solgt til Stiftelsen Råstad Stasjon), Jåberg (revet 1991) og Bjørkedal (solgt til private og flyttet seks meter fra sporet). Midt i bildet ser vi kulverten som vil føre den nye banen gjennom Barkåker. Broen er en fremtidig fotgjenger- og sykkelbro, den kan av visse årsaker ikke ferdigstilles før trafikken stoppes 24. september. I venstre bildekant fortsetter traseen for det nye sporet, og vi ser nesten helt opp til km 107.
Barkåker
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134598-2011-06-05_1327.jpg

Nede på den traseen, fotografen har tatt oppstilling midt mellom de to sporene og ser nordover på den nordligste delen av det nye sporet.
Barkåker
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134599-2011-06-05_1328.jpg

Ved å snu seg på hælen åpenbarer dette synet seg: Vi ser inn i kulverten. I bakgrunnen troner den godt og vel halvferdige broen. Til venstre for midten av bildet ser vi utkjørsignalene fra Barkåker i retning Tønsberg, og vi ser også reléhuset til planovergangen. Inntil trafikken stopper kan man ikke gjøre noe mer her. Nivåforskjellen mellom gammel og ny bane er cirka 3,5 meter.
Barkåker
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Så tar vi turen til parsellen som ligger mellom planovergangen på Barkåker og neste kryssningspunkt mellom ny og gammel bane.

forstørrt134600-2011-06-05_1334.jpg

Det er det tyske selskapet H. F. Wiebe som har kontrakten på sporleggingen på dobbeltsporet. Det er kun den sydligste delen av sporet, Jarlsbergtunnelen fram til Tomsbakken, som har tilknytning til det nasjonale nettet, og følgelig får man ikke gjort bruk av ordinært skinnegående materiell. Her er en ballastfordeler montert på en skinne-/veimaskin i arbeid. Broen som krysser sporet er den nye Barkåkerveien.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134601-2011-06-05_1342.jpg

H. F. Wiebes skinne-/veimaskin med ballastfordeler.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134602-2011-06-05_1337.jpg

Dette bildet er tatt fra omtrent samme standplass som bildet som viser den nye broen for Barkåkerveien, og vi ser inn i kulverten som skal føre dobbeltsporet gjennom Barkåker. Veggene i kulverten er kledd med støydempende plater. I bakgrunnen ser vi planovergangen på Barkåker stasjon og utkjørsignalene mot Tønsberg.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134603-2011-06-05_1338.jpg

Fra den østlige rampen til broen for Barkåkerveien får vi dette overblikket: Gravemaskinen til høyre er plassert midt i veibanen og vi ser Barkåkerveien fortsetter inn mot Barkåker sentrum. I bakgrunnen til høyre planovergangen på Barkåker stasjon. Til venstre Korni Flatbrødfabrikk, som tidligere hadde eget sidespor. Som en liten digresjon kan jeg fortelle at da jeg var liten, omtalte pappa alltid den store, hvite bygningen som Soria Moria når vi på kvelden kom kjørende sørover E18 i Undrumsdal og så den badet i flomlys.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

En liten uke senere tok jeg igjen turen tilbake til Barkåker, denne gang for blant annet å se på den nordligste delen av dobbeltsporet.

forstørrt134604-2011-06-11_1876.jpg

Så er vi nesten fremme ved Vestfoldbanens km 107 og det nordligste punktet for det nye dobbeltsporet. Vi skal ta en gårdsvei som går på baksiden av tømmerlunden og krysser sporet noen meter til høyre for det nybygde reléhuset. Overgangen er stengt for kjørende, den halvferdige broen vil erstatte overgangen når det nye dobbeltsporet tas i bruk.
Adal–Barkåker
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134605-2011-06-11_1877.jpg

Planovergangen som nå er nedlagt. På alle måter like greit, sikten nordover er ikke all verdens.
Adal–Barkåker
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134606-2011-06-11_1881.jpg

Den nordligste delen blir enkeltsporet, omtrent midt i bildet ser vi vekselen som utgjør overgangen til dobbeltsporet. Lengst bak troner Korni. Eller Soria Moria …
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134607-2011-06-11_1885.jpg

Vestfoldbanens km 107, vi ser nordover. Omtrent midt i bildet er punktet hvor nytt og gammelt forenes.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134608-2011-06-11_1888.jpg

Noen meter forbi kilometermerke 107, så langt ligger de nye skinnene. Forsignalet til Barkåker blinker gult, det er stopp i innkjør.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134609-2011-06-11_1893.jpg

Tilbake ved planovergangen for gårdsveien. Dette er utsikten nordover fra vestsiden av sporet, og også den beste sikten. Hastighetsskiltet sier opp til 130 km/t, og det er gyldig nesten helt frem til Skoppum.
Adal–Barkåker
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Etter en kort biltur har vi kommet frem til den sydligste av de tre stumpene med dobbeltspor, og vi befinner oss like sør for industriområdet på Barkåker.

forstørrt134610-2011-06-11_1894.jpg

Vi ser nordover mot Barkåker. Til venstre industriområdet, i bakgrunnen kan så vidt skimte broen for Barkåkerveien. Vi befinner oss ved det midterste kryssningspunktet mellom nytt og gammelt spor. Som bildet viser ligger det nye sporet i samme høyde som sporet fra 1881, så i og for seg er det vel ikke noe i veien for å legge inn sporkryss her …
Barkåker–Tomsbakken
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134611-2011-06-11_1895.jpg

Så titter vi sørover og får øye på Slottsfjellet med Slottsfjellstårnet i bakgrunnen. I det høyre sporet, det sørgående, kan det se ut som det er lagt inn en fartsdump … Men vi får vel i det lengste tro at slike innretninger er forbeholdt veier, så den skal nok bort. Undergangen vil gi adkomst til bebyggelsen vi så vidt skimter til venstre, samt til Tønsberg hundeklubbs treningsområde.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

forstørrt134612-2011-06-11_1900.jpg

Fortsatt med blikket vendt sørover, avslutter vi med et bilde av tog 826 som nettopp har passert planovergangen ved Tomsbakken og som straks passerer det sørligste kryssningspunktet mellom gammelt og nytt.
Barkåker-Tønsberg (2spor)
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes

Det var det jeg hadde å bidra med i denne omgang, forhåpentligvis har du blitt litt klokere og fått litt ny kunnskap om den stubben av Vestfoldbanen som i oktober – november i år får et moderne dobbeltspor. Nå er det bare resten som gjenstår. Forhåpentligvis vil det bli anleggstart på dobbeltsporet fra Larvik til Porsgrunn neste år, men fortsatt vil det bli mulig å oppleve tog på den delen av Vestfoldbanen som på alle måter er vår versjon av Vossebanen der den slynger seg langs Farris.

Om fire år åpner dobbeltsporparsellen fra Holm til Nykirke, en strekning som bygges for 250 km/t – og som vil gi Holmestrand en stasjon inne i fjellet. En stasjon hvor passerende tog kan fare forbi i 250 km/t. Når det gjelder den videre utbyggingen av Vestfoldbanen, var beskjeden klar på vårens KVU IC Vestfoldbanen (Konseptvalgutredning): Strekningen fra Drammen til Kobbervik og fra Nykirke til Barkåker må prioriteres da disse strekningene vil gi en helhet i dobbeltsporet. Mot slutten av året er arbeidet med KVU-en ferdig, da vil det vise seg hva den legger opp til.

Takk for tålmodigheten!

Mvh
Hans Morten
Lokal guide

  Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Åge Lybekbråten 10. juli 2011 kl.2218 #98628 (#98624) Vist 554 ganger Lik innlegget
 

Takk for grundig og interessant reportasje.
Og med eget håndtegnet kart, du verdensmiler

  Vestfoldbanen – endringene i området ved Barkåker Jan Erik 10. juli 2011 kl.2224 #98630 (#98624) Vist 559 ganger Lik innlegget
 

Tusen takk for en fylldig bildeserie fra Barkåker og Kjelleolla/Fordeåsen Regne med at du har flere på lager.
Jan Erik

    Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0822 #98650 (#98630) Vist 499 ganger Lik innlegget
 

Takk for responsen.

Ja, med eget kart kan jo ingen beskylde meg for å kopiere noens åndsverk ...

Og ja, det vil komme mer etter hvert som tiden kommer mot oss.

Jeg må også ta fatt på Holm - Nykirke, det er ikke så rent lite som skjer i det området. Og Larvik - Eidanger blir forhåpentligvis påbegynt neste år. Det er ingen tvil om at jeg kommer til å få mye glede av å ha gjennomført Jernbaneverkets sikkerhetskurs for ferdsel i anleggsområder.

Mvh
Hans Morten
Med skuddklart kamera

  KVU etter at det meste er fastsatt? Nils Chr Hagen 11. juli 2011 kl.0022 #98639 (#98624) Vist 519 ganger Lik innlegget
 

Fin gjennomgang av prosjektet! For en tid siden var det spørsmål her om hvorfor Staten bygger stykkevis og delt. Det er etter sigende fordi Staten ikke kan forplikte seg til bevilgninger over flere år. Nå kan nok Staten gjøre det også hvis man vil, for ellers ville vi ikke ha fått fregatter og vi vil heller ikke få F35-fly. Dessuten har Meltveit Kleppa allerede i 2009 lovt bort 30 mill kr til kollektivtrafikken i Kristiansand i 2012...

Men selv om det kan være vektige grunner til ikke å binde opp prosjektmidler over flere år, er det vel ikke noen grunn til ikke å planlegge hele Vestfoldbanen under ett? Etter at en mengde valg er tatt, lager man altså KVU. Blant annet virker det merkelig at man bygger en ny tunnell til Tønsberg, mens ordføreren i Nøtterøy sier at han ikke vil ha tog til sin kommune. Så mange penger har vel ikke Norge, at det kan bli både rundløype i Tønsberg og "Nordre tilsving" over Jarlsberg points i fremtiden?
Mvh NCH

    KVU etter at det meste er fastsatt? Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0801 #98647 (#98639) Vist 493 ganger Lik innlegget
 

Det er riktig at det allerede er tatt mange valg hva gjelder Vestfoldbanen. Men valg gjenstår. Og KVU er, hvis jeg ikke tar helt feil, en relativt ny konstruksjon som skal gjennomføres i forkant av alle nye samferdselsprosjekter. Noe av det en KVU skal gjennomgå er alternative løsninger som kan avdekke om det kanskje ikke er behov for å bygge ...

Jeg representerte Norsk Jernbaneklubb på KVU IC Vestfoldbanen, og jeg skal tilstå at det var med en særdeles vond smak i munnen jeg - og andre - forsøkte å finne løsninger som kunne overflødiggjøre utbygging i det hele tatt. I den forbindelse ble det påpekt at manglende utbygging av Vestfoldbanen ville innebære økt busstrafikk, og det ble foreslått å gjøre ett felt i hver retning på E18 til kollektivfelt når den om noen år er ferdig som firefelts motorvei. Andre igjen mente at vi måtte reise mindre, og at arbeidsplasser måtte legges slik at de kunne nås til fots eller på sykkel. En annen innfallsvinkel KVU skal se på er delvis utbygging for å fjerne enkelte flaskehalser. Eller berede grunnen til nye flaskehalser ... Altså den velkjente, norske byggemåten av infrastruktur.

Deltagerne på KVU-en i Vestfold var samstemte i kravet om en forsert og helhetlig utbygging av Vestfoldbanen. Erik Holmelin fra fylkestinget i Vestfold nevnte i den forbindelse at Østlandssamarbeidet, en sammenslutning av de åtte østlandsfylkene, har fattet vedtak om ferdig utbygget IC-triangel innen 2023 i sine respektive fylkesting. Og Jernbaneverket er klare - det eneste som fremstår som en mulig hindring er regjeringen, anført av Finansdepartementet som fortsatt tviholder på ordningen med årlige bevilgninger, en ordning som ikke gir utbygger tilstrekkelig forutsigbarhet.

Når det gjelder Nøtterøy og jernbane registrerte ikke jeg noen reservasjoner fra Nøtterøy kommunes representant på KVU-en i Vestfold. Det som ble presisert fra alle tilstedeværende i forbindelse med en slik løsning er at traseen må tilpasses slik at Stokke beholder sin stasjon. Fra Jernbaneverkets side ble det sagt at det ikke ville by på vesentlige problemer å få til det, prisen en må betale for det er en redusert hastighetsprofil forbi Stokke. I stedet for 250 km/t vil kurvaturen begrense hastigheten til anslagsvis 220 - 230 km/t. Og det vil neppe ha noen praktisk betydning all den tid alle tog uansett vil ha stopp på Sandefjord Lufthavn Torp noen kilometer lenger sør.

Alternativet til jernbane på Nøtterøy er ikke opprettholdelse av sløyfen i Tønsberg, det vil kunne innebære at Tønsberg vil bli en sekkestasjon. En trasé forbi Tønsberg vil grene av i Barkåkerområdet og sikte seg inn på eksisterende trasé i området rundt Sem. Avgreningene vil måtte lages planfrie (sporkryss er visstnok ikke populære lenger ...), men vil uansett begrense kapasiteten på strekningen. Kostnadene ved en slik løsning vil ikke avvike i særlig grad fra den optimale løsningen, som er jernbane over (under) Nøtterøy. En annen sak er at en løsning med direktespor forbi Tønsberg vil innebære færre tog til og fra Tønsberg. Og all den tid Tønsberg er fylkeshovedstad i Vestfold tviler jeg sterkt på at en slik løsning vil bli akseptert.

I På Sporet nummer 147 (årets juninummer) kan du på side 22 og 23 lese mer om KVU IC Vestfoldbanen.

Mvh
Hans Morten
Oppdatert

  Vestfoldbanen – et spørsmål om vei. Kurt E. Håland 11. juli 2011 kl.0108 #98643 (#98624) Vist 504 ganger Lik innlegget
 

Sløyfen ser ut som den ikke endres, hverken planovergang eller annet av vei i og rundt sirkelen endres.
Da vil altså planovergangen ved stasjonen, sentral i bybildet, bestå i sin nåværende form?

t134618-DSC_9934-w.jpg

Tønsberg
18. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland
    Vestfoldbanen – et spørsmål om vei Hans Morten Tamnes 11. juli 2011 kl.0805 #98648 (#98643) Vist 506 ganger Lik innlegget
 

Ja, planovergangen i Tønsberg vil bestå. Den vil først forsvinne den dagen Tønsberg blir en sekkestasjon eller stasjonen senkes fem - seks meter og sporet fortsetter - under bakken - i traseen til havnesporet og under Kanalen og Nøtterøy til Stokke.

Mvh
Hans Morten
Lokalkjent

      Kjøretid og kjørelengde Morten Nordhagen 11. juli 2011 kl.1047 #98660 (#98648) Vist 508 ganger Lik innlegget
 

Vestfoldbanen blir i følge sikre kilder 306 meter kortere! Dette er fordelt med ca. 1800 meter kortere mellom Skoppum og Tønsberg og ca. 1500 meter lengre mellom Tønsberg og Sem. Den viktigste tidsbeparelsen ligger i at vi slipper stopp for kryssing på Barkåker. Dermed kan sørgående tog spare ca. 8 minutter fra Skoppum til Tønsberg. Videre sørover blir kjøretiden godt og vel ett minutt lengre mellom Tønsberg og Sem.

Det blir fortsatt en stubb med enkeltspor rett før Tønsberg! Hadde de samtidig greid å foreta de nødvendige ombygginger av selve stasjonen kunne dagens kryssing på Barkåker foregått omtrent akkurat der det nå fortsatt blir enkeltspor, og kryssingen i Sandefjord kunne skjedd i Lauve. Dermed hadde det blitt en god innkorting av kjøretiden på hele Vestfoldbanen. Nå blir det vel istedet slik at de minuttene sørgående tog sparer må kastes bort igjen i Sandefjord! Dette er klattvis utbygging på sitt aller beste!

Men veldig fint for oss som reiser til/fra Tønsberg i nordlig retning. Jeg gleder meg til å kunne gå på toget i riktig retning i Tønsberg, og kunne reise rett nordover på moderne bane ihvertfall et lite stykke. På en god dag tror jeg 70-settene fint kommer opp i 130 km/t her i motbakken før de når enden av høyhastighetsbanen.....

Snart får vi Flirten istedet, og da blir det bedre fraspark!

        Reisene i Tønsberg og vilken rettning? Jan Erik 11. juli 2011 kl.1122 #98664 (#98660) Vist 495 ganger Lik innlegget
 

Jeg vil tenke meg de kan blir lit forvriiing i Tønsberg for reisene den de første tiden nå togene bytte rettning til de er i dag.

Slik at de reisene som er vant til at toget som i dag kjøre forbi Planovergangen der mot Drammen istedet kjøre den andre veien og togene til Larvik vil kjøre forbi planovergangen kommer til og skape lit innvikling ,
Kan tenke meg at de kommer til og blir noen som kommer til og går på feil tog i den tro at de er toget som går til Oslo siden de stå med rettning mot Planovergangen og så oppdager de at toget skal til Larvik.
Men regne med at man for riktig innf. på høytalerannlegget i Tønsberg
Jan Erik

        Vestfoldbanen; det nye dobbeltsporet Barkåker - Tønsberg Ole-Jacob Thorkildsen 13. juli 2011 kl.2105 #98841 (#98660) Vist 385 ganger Lik innlegget
 

Takk for utfyllende info. Utrolig at dobbeltsporet ikke føres helt inn til stasjonen. Er det noen planer for å "fullføre" dette med tiden?

          Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon Terje Andersen 14. juli 2011 kl.1450* #98893 (#98841) Vist 395 ganger Lik innlegget
 

Grunnen til at JBV ikke fører dobbelsporstrekningen Barkåker - Tønsberg inn til Tønsberg stasjon er at da slipper man med minimale endringer i sikringsanlegget på Tønsberg stasjon, og dobbelsporstrekningen Barkåker Tønsberg kan signalutrustes som et langt kryssingsspor.

Dette er selvfølgelig ikke en ønsket permanentsituasjon.

Terje Andersen

            Jarlsberg tunnel og Tønsberg stasjon eirik karlsen 14. juli 2011 kl.1955 #98910 (#98893) Vist 380 ganger Lik innlegget
 

Da kunne man jo nesten like godt droppet Barkåker og plassert innkjørsignalet til Tønsberg før det nye dobbeltsporet på Barkåker så hadde det nye dobbeltsporet fungert som en jævlig lang forlengelse av togsporene på Tønsberg stasjon og kunne gått dobbelt helt inn til platform...

  Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Nils-Kristian Møller 11. juli 2011 kl.1206 #98668 (#98624) Vist 458 ganger Lik innlegget
 

Jeg slutter meg uforbeholdent til de begeistret applauderende etter å ha sett og lest disse utførlige og innsiktsgivende reportasjene fra det som skjer og skal skje i dette jernbanehistorisk interessante området. Så ser jeg med forventning frem mot flere reportasjer av samme kvalitet, og gjerne også omfang. Jeg tilkjennegir stor respekt for personer som legger ned så mye energi i form av tid og krefter for å informere og oppdatere oss med hang til det ferroviale.

    Vestfoldbanen og det nye dobbeltsporet ved Tønsberg Trygve Kåsa 11. juli 2011 kl.1213 #98670 (#98668) Vist 465 ganger Lik innlegget
 

Tiltredes!

Trygve

Det eneste negative jeg kan se med dette... Ole P. Ingebrigtsen 11. juli 2011 kl.1537 #98685 (#98617) Vist 442 ganger Lik innlegget
 

...er at det burde vært gjort for 10 år siden (eller 20, for den saks skyld)

  Det eneste negative jeg kan se med dette... Jan Arne Rødland 11. juli 2011 kl.1854 #98695 (#98685) Vist 423 ganger Lik innlegget
 

Og der er ikke Vestfoldbanen i noen særstilling. Det gjelder mye av det
norske jernbanenettet, det skulle vært gjort for lenge siden. Men, når det
er sagt, la oss i alle fall glede oss over det som nå en gang blir gjort.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.57 sek
I dag 5485 treff på forum10, og 72237119 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12821 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.